Wpadka polskiego wojska. Pokazali zły samolot
Wojsko Polskie ogłosiło w ostatnich dniach wyniki konkursu na nazwę polskiego myśliwca F-35. Zwycięzcą okazał się "Husarz". Problem jednak w tym, że na grafice z najnowszym samolotem wcale nie było F-35. Zamiast niego pojawił się… F-22.
01.05.2024 | aktual.: 02.05.2024 08:08
"Husarze" będą bronić polskiego nieba już od 2026 r. Za niespełna dwa lata pierwsze myśliwce nowej generacji mają bowiem trafić w ręce polskich żołnierzy. Łącznie do rodzimej armii trafią 32 egzemplarze F-35, na temat których już dziś wiadomo, że będą inne niż zwykle. Wynika to ze zmian dotyczących symbolu polskiego lotnictwa – czerwono-białej szachownicy. W nowych maszynach zastąpi ją grafika w skali szarości.
Od niedawna znana jest też nazwa, którą mianowano polskie F-35. Ogłoszeniu wspomnianej nazwy "Husarz" towarzyszyła na profilu Sztabu Generalnego Wojska Polskiego na platformie X specjalnie przygotowana na tę okazję grafika. Spostrzegawczy internauci szybko jednak zwrócili uwagę, że z obrazem coś jest nie tak.
Wojsko pomyliło samoloty na grafice. F-22 zamiast F-35
Na grafice prezentującej F-35 "Husarz" wprawdzie pojawił się nowoczesny myśliwiec. Problem jednak w tym, że nie był to F-35, tylko F-22. Sztab Generalny WP szybko zareagował na ten błąd i udostępnił w sieci poprawioną grafikę. Wojsko przyznało się też do błędu, a dla pierwszych osób, które zwróciły uwagę na niedopatrzenie grafików przygotowujących obraz z F-35, przewidziano nagrody.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Brawa dla spostrzegawczych! (...) Odezwiemy się do tych, którzy najszybciej zauważyli błąd. W dowód uznania przewidzieliśmy dla nich nagrody niespodzianki. Z najlepszymi pozdrowieniami od naszego grafika" – czytamy we wpisie wojska na niegdysiejszym Twitterze.
O jak dużej pomyłce wojska można mówić? W zasadzie F-35 i F-22 to dwa różne samoloty, które powstały z myślą o innych zastosowaniach. Różnią się także pod względem specyfikacji, bowiem F-22 jest generalnie starszą konstrukcją od F-35. Ten drugi (w wariancie F-35A) został oblatany po raz pierwszy w 2006 r. Jego seryjną produkcję rozpoczęto niedługo później, w 2011 r. Produkcję F-22 zakończono natomiast zgodnie z orzeczeniem Pentagonu już w 2010 r. Ostatni egzemplarz tego myśliwca przewagi powietrznej dostarczono zaś w 2012 r.
F-22 powstał z myślą o prowadzeniu walk z lotnictwem ZSRR na wypadek naruszenia przestrzeni powietrznej USA. Dodatkowo dysponuje on uzbrojeniem przystosowanym do atakowania celów naziemnych, ale też prowadzenia wojny elektronicznej. Rozpiętość skrzydeł tej maszyny produkowanej przez Lockheed Martin i Boeinga wynosi ponad 13,5 m, zaś długość to niespełna 19 m. Podstawowe uzbrojenie F-22 stanowi działko M61 Vulcan kal. 20 mm, natomiast na wyposażeniu F-35 znajduje się inna konstrukcja – GAU-12 o większym kalibrze, bo 25 mm.
F-35 są też nieco mniejsze od starszych F-22. Osiągają niewiele ponad 10,5 m rozpiętości skrzydeł, zaś ich długość całkowita to niecałe 15,4 m. Rozpędzają się do prędkości 1,8 Ma (ponad 2200 km/h) i pracują na pułapie 15 km. Ponadto zostały wykonane w technologii stealth, czyli obniżonej wykrywalności. Oznacza to, że są niemal niewidoczne dla radarów przeciwnika.
Zobacz także
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski