Służy Polsce od 6 lat. Jest do naprawy
Według serwisu Defence24, ORP Ślązak przejdzie naprawę. Szczegóły postępowania nie są znane, ale kluczowe będą czas realizacji i cena. Naprawa obejmie nowoczesny system IPMS.
Zamawiający nie ujawnia jeszcze szczegółów dotyczących zakresu naprawy ORP Ślązak. Specyfikacja trafi do wybranych wykonawców, którzy będą mogli złożyć swoje oferty. Postępowanie prowadzone jest w trybie ograniczonym, bez możliwości zawarcia umowy ramowej.
System IPMS – serce okrętu do naprawy
Jednym z najważniejszych elementów naprawy będzie platforma systemowa IPMS. To nowoczesne centrum dowodzenia, które zarządza kluczowymi systemami okrętu, w tym napędem, energią i bezpieczeństwem. IPMS pozwala na szybkie diagnozowanie usterek i zdalne sterowanie systemami pokładowymi.
Okręt ORP Ślązak wszedł do służby 28 listopada 2019 r., w 101. rocznicę odtworzenia polskiej Marynarki Wojennej. Początkowo miał być wielozadaniową korwetą, ale ostatecznie został sklasyfikowany jako korweta patrolowa. Problemy technologiczne i finansowe wpłynęły na ograniczenie uzbrojenia.
Dlaczego jest problem z recyklingiem plastiku?
Napęd jednostki składa się z dwóch silników diesla o mocy 3240 kW każdy oraz turbiny gazowej o mocy 25 tys. kW. Dzięki IPMS możliwa jest regulacja pracy napędu w ok. 30 trybach, a okręt może osiągnąć prędkość do 31 węzłów. Zasięg przy prędkości 14 węzłów to 4,5 tys. mil morskich.
W lutym tego roku Komenda Portu Wojennego Gdynia ogłosiła przetarg na weryfikację stanu technicznego systemu IPMS. Wygrała go PGZ Stocznia Wojenna, a koszt weryfikacji wyniósł 240 649,50 zł. Teraz konieczna jest naprawa, która może być kosztowna, choć szczegóły usterki nie zostały ujawnione.
System IPMS już wcześniej wykazał swoją skuteczność – podczas prób morskich wykrył uszkodzenie łożyska przekładni i automatycznie wyłączył silnik, zapobiegając poważniejszym awariom. Wadę naprawił producent, a doświadczenie to potwierdziło wartość nowoczesnych rozwiązań na pokładzie ORP Ślązak.