Wielki sukces archeologów. W Sacharewie pod Hajnówką odnaleźli pradawną osadę

Kolejne tajemnice Puszczy Białowieskiej odkryte przez archeologów. Wśród reliktów przeszłości odnaleziono m.in. paleniska, piece i dziury po budowlach. Wszystko za sprawą przypadku. To bezcenne odkrycie.
Archeolodzy odkryli osadę pod Hajnówką.
Archeolodzy odkryli osadę pod Hajnówką. (UKSW, Fot: Dr Kamil Niedziółka)
ycipk-ddqd3t

Archeolodzy pod kierownictwem prof. Przemysława Urbańczyka z Instytutu Archeologii UKSW natrafili na ślady osadnictwa na terenach Puszczy Białowieskiej. Odkrycie miało charakter przypadkowy. Doszło do niego podczas wykonywania odwiertów geologicznych na jednej ze śródleśnych polan, położonej w pobliżu koryta rzeki Leśnej.

Stanowisko archeologiczne w Leśnictwie Sacharewo zostało wytypowane do badań wykopaliskowych ze względu na swoją charakterystykę. Obszar był dogodnym miejscem do rozwoju osadnictwa, ponieważ w pobliżu znajduje się ciek wodny i można mówić o delikatnym nachyleniu terenu.

UKSW
ycipk-ddqd3t

Badania wykopaliskowe realizowano pod nadzorem dr Kamila Niedziółki. W ich trakcie wykorzystano nowoczesne narzędzia archeologiczne: zaawansowaną geodezję, drony i fotogrametrię.

Odkryto ślady dawnego osadnictwa

Archeolodzy odnaleźli liczne fragmenty ceramiki z różnych okresów, a wśród nich: paleniska, piece, jamy zasobowe i liczne dołki posłupowe. Na terenie stanowiska archeologicznego w Sacharewie znaleziono także fragmenty naczyń glinianych, krzemienie, przedmioty z metali i szkła.

Zgromadzone przedmioty pozwoliły oszacować, że osadnictwo na tym obszarze rozwijało się w ostatnich wiekach p.n.e. oraz w pierwszych wiekach naszej ery. Aktywność ludzi w tym okresie wiązała się z kulturą ceramiki sztrychowanej, a następnie z kulturą wielbarską.

UKSW

Archeolodzy wskazują jednak, że stanowisko posiada znacznie szerszą chronologię. Świadczą o tym monety z XVII wieku, a także narzędzia krzemienne wykorzystywane na przełomie neolitu i epoki brązu na które napotkał zespół badaczy.

Trwają dalsze badania

Archeolodzy prowadzą dalsze badania. Jak wskazuje prof. Przemysław Urbańczyk, obszar obfituje w wiele fascynujących obiektów archeologicznych. Trwają badania kurhanów, starożytnych pól czy śladów wojen.

ycipk-ddqd3t

- Staramy się zarejestrować wszystkie ślady bytności człowieka na terenie Puszczy Białowieskiej. Badamy osadnictwo i cmentarze, układy pól ornych od pradziejów, aż do XX wieku – powiedział prof. Przemysław Urbańczyk w rozmowie z WP Tech.

Odkrycia archeologów stanowią ważny wkład w badanie osadnictwa na terenie Puszczy Białowieskiej.