Wielki kataklizm sprzed 4 miliardów lat. Uformował dzisiejszego Urana

Wielki kataklizm sprzed 4 miliardów lat. Uformował dzisiejszego Urana
Źródło zdjęć: © Jacob Kegerreis/Durham University
Arkadiusz Stando
03.07.2018 15:49, aktualizacja: 03.07.2018 16:31

Uran uległ kolizji z masywnym, prawdopodobnie dwa razy większym od Ziemi obiektem. Naukowcy twierdzą, że może to wyjaśniać kilka tajemnic planety, których nie byli w stanie dotychczas rozwikłać.

Najnowsze badania opublikowane w The Astrophysical Journal mogą wyjaśniać dziwne przechylenie oraz mroźne temperatury na Uranie. Astronomowie z Uniwersytetu Durham kierowali międzynarodowym zespołem naukowców, którego zadaniem było zbadanie, w jaki sposób Uran został "przechylony", oraz jakie miało to konsekwencje.

Wygląda na to, że Uran zderzył się z ogromnym obiektem, większym o dwa razy od Ziemi około 4 miliardów lat temu. Ten kataklizm miał ogromny wpływ na dalszą ewolucję planety. Aby zobrazować dokładny wpływ uderzenia w Urana, zespół przeprowadził wysokiej rozdzielczości symulacje komputerowe. Poniżej możecie zobaczyć, jak dokładnie wyglądały.

Badania potwierdziły wcześniejsze teorie i prace naukowe, w których twierdzono, że przechylona pozycja Urana jest spowodowana kolizją z ogromnym obiektem. Prawdopodobnie, w planetę uderzyła młoda protoplaneta, czyli obiekt, będący wczesnym rozwojem planety. Składała się zapewne głównie z lodu i skał.

Po przeanalizowaniu symulacji, naukowcy stwierdzili, że szczątki lodowo-skalnej planetoidy mogą tworzyć cienką powłokę na planecie. Przez tą zimną skorupę, praktycznie całe ciepło emitowane z jądra Urana jest zatrzymywane. To by wyjaśniało, dlaczego temperatury w atmosferze planety sięgają -216 stopni Celsjusza.