Wenus jest bardziej podobna do Ziemi, niż myśleliśmy. Nowe odkrycie naukowców

Wenus jest bardziej podobna do Ziemi, niż myśleliśmy. Nowe odkrycie naukowców

Wenus jest bardziej podobna do Ziemi, niż myśleliśmy. Nowe odkrycie naukowców
Źródło zdjęć: © crimson - Fotolia.com
21.06.2015 13:11, aktualizacja: 22.06.2015 10:02

Należąca do Europejskiej Agencji Kosmicznej sonda Venus Express zdobyła bardzo przekonujące dowody na to, że na powierzchni drugiej planety od Słońca znajdują się wciąż aktywne wulkany. O ich obecności dotychczas jedynie spekulowano i wydawało się to prawdopodobne - teraz wiemy to już niemal na pewno.

O tym, że aktywność wulkaniczna miała olbrzymi wpływ na kształtowanie się powierzchni Wenus naukowcy wiedzieli już od dawna. Panuje na niej wciąż bardzo wysoka temperatura - średnio 480 stopni Celsjusza - ale nie łączono tych warunków z możliwą aktualną aktywnością wulkaniczną. Jedyny argument za tym, że lawa mogła być całkiem niedawno obecna na planecie w stanie ciekłym były jej ślady, znalezione w 2010 roku. Datowano je wtedy na ok. 2,5 miliona lat. W skali kosmicznej to „całkiem niedawno”.

Nowe argumenty za tym, że Wenus jest - podobnie jak Ziemia - aktywna wulkanicznie również obecnie, Europejska Agencja Kosmiczna nazywa „najbardziej obiecującymi, jakie udało się dotychczas znaleźć”. Wszystko dzięki pracy sondy, mozolnie przemierzającej orbitę planety i prowadzącej szczegółowe obserwacje jej powierzchni. Ich częścią są pomiary temperatury i to właśnie ich wyniki tchnęły entuzjazm w naukowców.

Venus Express podczas swoich przelotów nad planetą zlokalizowała cztery obszary, na których temperatura bardzo zauważalnie zmienia się w czasie. W jednym z nich dochodziła ona nawet do 1526 stopni Celcujusza (ponad trzykrotnie więcej od średniej). Jak podkreślają naukowcy, na podstawie obrazów uzyskanych techniką radarową określono już wcześniej, że znajdują się tam tektoniczne ryfty - teraz zaś można z dużym prawdopodobieństwem powiedzieć, że wydostaje się z nich lawa, wpływająca na temperaturę otoczenia.

Ostateczne udowodnienie obecności wulkanów na Wenus może dać naukowcom odpowiedź na pytanie o nietypowy skład atmosfery tej planety. Pomiędzy 2006 a 2007 roku odkryto w niej zaskakująco wysoki poziom dwutlenku siarki (który z czasem zmniejszył się do bardziej przewidywalnej wartości). Aktywność wulkaniczna mogłaby wyjaśnić tę anomalię.

_ DG _