Wakacyjny aparat, czyli jaki sprzęt kupujemy na letni wypoczynek

Wakacje to okres największej sprzedaży aparatów fotograficznych w całym roku. Decydującymi czynnikami przy wyborze sprzętu są przede wszystkim rozpoznawalna marka, design, łatwość obsługi oraz możliwości techniczne aparatu. Cena coraz rzadziej decyduje o wyborze konkretnego modelu, coraz więcej osób korzysta natomiast z możliwości kupna aparatu na raty

Wakacyjny aparat, czyli jaki sprzęt kupujemy na letni wypoczynek

01.09.2009 15:13

W okresie wakacyjnym, tj. między czerwcem a sierpniem, sklepy ze sprzętem fotograficznym odnotowują zdecydowany wzrost sprzedaży. Według Krzysztofa Mielczarka, Kierownika Działu fotograficznego elektromarketu Saturn Planet w Katowicach „Zwiększony popyt na aparaty widoczny jest już od maja, a to za sprawą Komunii Świętej. Aparaty od lat figurują w czołówce najbardziej popularnych prezentów, kupowanych z tej okazji.”. Później natomiast po aparaty sięgamy planując wakacyjny wypoczynek. Z obserwacji Krzysztofa Mielczarka wynika także, że aż 65. decyzji o zakupie aparatu podejmują mężczyźni, zaś 35% kobiety. W okresie letnim Klienci sięgają po małe aparaty cyfrowe, które podczas wyprawy nad morze czy wspinaczki w górach nie zajmują zbyt dużo miejsca i nie stanowią dodatkowego obciążenia. Jest to zdecydowanie lepsza alternatywa od masywnych i nieporęcznych lustrzanek.

Obraz
© (fot. SXC.HU / Niloco)

„Okres wakacyjny to zdecydowany wzrost sprzedaży niewielkich aparatów kompaktowych, które umożliwiają nagrywanie filmów HD bądź oferują szeroki wybór programów tematycznych. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się także aparaty z trybem High Speed tj. FC10. czy EX-FS10 Dzięki temu, że prędkość nagrywania dochodzi do 1000 klatek na sekundę, można uchwycić ruch niedostrzegalny dla ludzkiego oka n.p. lot kolibra lub moment startu bolidów Formuły 1 i odtworzyć go w zwolnionym tempie. Dużą popularnością cieszy się również nasz nowy model EX-H10 wyposażony w 10x zoom oraz baterię, dzięki której można zrobić 1000 zdjęć na jednym doładowaniu co przydaje się zwłaszcza podczas dłuższych wypraw” - mówi Renata Grochowska, Brand Manager aparatów Casio Exilim.

Klienci decydujący się na zakup cyfrówki szczególną uwagę zwracają na stosunek jakości sprzętu do jego ceny. Jak wynika z obserwacji Krzysztofa Mielczarka coraz rzadziej cena staje się czynnikiem determinującym wybór konsumentów - „Aparaty cyfrowe nie są produktem pierwszej potrzeby, więc cena nie jest najważniejsza przy ich wyborze, bardziej zaś liczy się to, co w ramach określonej kwoty można otrzymać”. Według badań przeprowadzonych przez Casio Exilim , kupujący sprzęt fotograficzny najczęściej pytają o jakość zdjęć (24%), innowacje technologiczne (16%) oraz wielkość matrycy (12%). Z kolei wśród cech aparatu, najczęściej wymienianych jako decydujące o zakupie sprzętu w okresie letnim, klienci wskazują na atrakcyjną cenę (22%), duży wyświetlacz (21%), kolorystykę i design (19%). Według Krzysztofa Mielczarka, konsumenci często zwracają uwagę na markę produktu. Podkreśla jednak, że niejednokrotnie markowe aparaty odstają jakością i funkcjonalnością od nowych, bądź jeszcze w Polsce nieznanych marek.

„Od 200. roku największym zainteresowaniem wśród konsumentów cieszą się lustrzanki cyfrowe. Nie zawsze jednak Klienci zdają sobie sprawę z dodatkowych kosztów, związanych z zakupem akcesoriów i dodatkowego osprzętu tj. obiektywów, lamp błyskowych, które pozwalają na wykorzystanie pełnego potencjału sprzętu tej klasy. Ponadto wiele osób kupując sprzęt tego typu nie zawsze potrafi wykorzystać jego możliwości” - dodaje Krzysztof Mielcarek. W ostatecznym rozrachunku najtańsza, profesjonalna lustrzanka cyfrowa, wciąż pozostaje droższym urządzeniem w porównaniu z zaawansowanym technologicznie aparatem kompaktowym.

Osoby, które na co dzień zajmują się wyłącznie fotografią użytkową i nie są profesjonalistami, dokonując wyboru powinny zwrócić przede wszystkim uwagę na łatwość obsługi, funkcjonalność i programy automatyczne, które pomogą wykonać zdjęcie w prawidłowy sposób.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)