W Polsce widziano go 3 razy. Gigant An‑225 Mrija znowu pojawi się nad naszymi głowami
Kilka dni temu serwis Korso Kolbuszowskie informował o planowanej na 8 listopada wizycie samolotu An-225 Mrija w Polsce. Gigant transportujący towar dla rzeszowskich firm miał wylądować na lotnisku w Jasionce. Przylot największego i najcięższego samolotu w historii został jednak opóźniony.
O przylocie imponującej maszyny An-225 Mrija, serwis Korso Kolbuszowskie dowiedział się z nieoficjalnych źródeł. Jak ustalili jego dziennikarze, samolot miał przylecieć z Chin z towarem dla firm z powiatu rzeszowskiego i wylądować na lotnisku w Jasionce w poniedziałek, 8 listopada. Jego przylot opóźni się jednak o kilka dni, co potwierdziło lotnisko w Jesionce.
An-225 Mrija po raz kolejny pojawi się w Polsce
- Nie mamy konkretnych informacji, kiedy będzie. My też tego nie wiemy. Nie chcemy nikogo wprowadzać w błąd. Dzisiaj na pewno nie przyleci – przekazała administracja lotniska lokalnemu serwisowi.
Korso Kolbuszowskie przekazało, że nowy termin lądowania giganta An-225 Mrija to najprawdopodobniej czwartek, 11 listopada, a opóźnienie ma związek z zamknięciem kazachstańskiego portu Ałmaty z powodu niekorzystnych warunków pogodowych.
Samolot An-225 Mrija do tej pory odwiedził Polskę 3 razy. Jego ostatnia wizyta w naszym kraju odbyła się 14 kwietnia 2020 roku w ramach operacji #CargoDlaPolski. Maszyna wylądowała wówczas na Lotnisku Chopina w Warszawie. Na jego pokładzie znajdowały się środki do walki z koronawirusem. Wcześniejsze wizyty miały miejsce 14 sierpnia 2003 roku na lotnisku Ławica w Poznaniu oraz 3 marca 2005 roku na lotnisku w Pyrzowicach.
Imponujący gigant An-225 Mrija
Przylot An-225 Mrija zawsze budzi ogromne emocje wśród fanów lotnictwa. Jest to największy obecnie używany i najcięższy w historii lotnictwa samolot. Istnieje tylko jeden taki egzemplarz. Biuro konstrukcyjne Antonow (skąd pochodzi maszyna), nie ukończyło budowy drugiego samolotu.
An-225 Mrija został wyposażony w sześć dwuprzepływowych silników odrzutowych Łotariew D-18T. Rozpiętość jego skrzydeł wynosi 88,4 m, długość 84 m, a wysokość 18,1 m. Pierwszy oblot maszyny produkcji radzieckiej odbył się w grudniu 1988 roku. Od 2001 roku An-225 Mrija jest wykorzystywany komercyjnie przez ukraińskie linie Antonov Airlines. Służy przede wszystkim do transportu ciężkich ładunków, takich jak np. środki do walki z koronawirusem, śmigłowce, elementy konstrukcyjne itp.