USA buduje ogromne autonomiczne okręty. Wytrzymają miesiące bez ingerencji człowieka

Amerykanie inwestują coraz większe pieniądze w autonomiczne pojazdy wojskowe. Tym razem poinformowano o wyborze wykonawcy dla programu Navy's Large Unmanned Surface Vessel (LUSV). Stworzeniem dużego autonomicznego okrętu zajmie się Lockheed Martin.

USA buduje ogromne autonomiczne okręty. Wytrzymają miesiące bez ingerencji człowieka
Źródło zdjęć: © US NAVY, Bath Iron Works
Arkadiusz Stando

21.09.2020 09:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Najbardziej znany amerykański koncern zbrojeniowy zajmie się budową pierwszego militarnego autonomicznego okrętu. LUSV ma powstać we współpracy ze stocznią Vigor Works LLC, znajdującą się w Portland. Zadaniem Lockheed Martin będzie stworzenie okrętu, zarządzanie programem, a także opracowanie wszystkich niezbędnych systemów kontroli, czyli zarządzanie walką, automatyzacja czy cybernetyka.

Głównym celem programu jest stworzenie okrętu zdolnego do jak najdłuższej pracy bez potrzeby bezpośredniej ingerencji człowieka. Wśród potencjalnych typów statków wymienia się małe jednostki patrolowe, mniejsze łodzie podwodne, ale także pełnowymiarowe atomowe okręty bojowe. Taka jednostka miałaby samodzielnie opuścić port i pozostawać na morzu przez całe miesiące, a wracać jedynie w przypadku potrzeby konserwacji.

Po co Amerykanom okręty autonomiczne?

Jako główny powód rozwoju projektu uznaje się ogromne koszty utrzymania marynarki wojennej. Pensje, a także wszystkie wydatki związane z zapewnieniem podstawowych środków do życia dla żołnierzy pochłaniają każdego roku gigantyczne sumy. Dodatkowo dochodzi jeszcze ryzyko związane z niebezpieczeństwem dla życia ludzkiego. Na największych okrętach, takich jak lotniskowiec USS Gerald R. Ford, służy nawet kilka tysięcy marynarzy.

US Navy przeznaczyło na rozwój programu LUSV 7 milionów dolarów. W ciągu 12 miesięcy Lockheed Martin ma opracować i rozwinąć technologię gotową do przedstawienia. Firma stworzy jednak zaledwie systemy kontrolne oraz zamontuje je na istniejących już statkach komercyjnych. 

Komentarze (90)