Ukraińskie Su‑27 z bronią precyzyjnego rażenia. AGM‑88 HARM postrach systemów obrony przeciwlotniczej
W ostatnim czasie w sieci pojawiły się nagrania pokazujące ukraińskie myśliwce frontowe MiG-29, uzbrojone w amerykańską broń precyzyjnego rażenia - pociski AGM-88 HARM. Teraz pojawiły się nagrania, z których wynika, że takie same uzbrojenie otrzymały samoloty myśliwskie Su-27, również latające w brawach Ukrainy.
10.09.2022 | aktual.: 12.09.2022 13:29
Na koncie Ukraine Weapons Tracker na Twitterze pojawiły się zdjęcia będące dowodem na to, że myśliwce frontowe MiG-29 nie są jedynymi, ukraińskimi maszynami, które wyposażono w AGM-88 HARM (High-speed Anti-Radiation Missile), czyli naddźwiękowe pociski rakietowe klasy powietrze-ziemia. Ta broń, zaliczana do kategorii broni precyzyjnego rażenia, jest postrachem m.in. dla wrogich systemów obrony przeciwlotniczej. Specyfikę pocisków AGM-88 HARM przybliżył Przemysław Juraszek. Więcej na ten temat można znaleźć tutaj.
Ukraińskie Su-27 z bronią precyzyjnego rażenia
Na zdjęciach widać Su-27 Flanker ze wspomnianymi pociskami AGM-88 HARM oraz dwoma pociskami powietrze-powietrze R-27R/AA-10 Alamo i dwoma pociskami R-73/AA-11 Archer. Stany Zjednoczone 8 sierpnia potwierdziły przekazanie pocisków AGM-88 HARM Ukrainie, ale nie zdradzono, w jaki sposób zostały one zintegrowane z MiG-29 oraz Su-27.
Serwis The Aviationis zwraca uwagę, że w przypadku MiG-29 nie wystarcza podpięcie wyrzutni LAU-118A i pocisku AGM-88 do pylonów myśliwca. Konieczna jest również ich integracja z systemami awioniki oraz systemami elektrycznymi. Jeszcze innym wyzwaniem jest celowanie, które zazwyczaj wymaga wbudowanego, wielofunkcyjnego wyświetlacza. Podobne problemy dotyczą Su-27. Można więc sądzić, że integracja pocisków z posiadanymi przez Ukrainę maszynami wymagała niemałej wiedzy i doświadczenia. Efekty są jednak zadowalające, co oznacza, że Ukraińcy sprostali temu zadaniu.
Jak już informowaliśmy, myśliwce Su-27 (w kodzie NATO Flanker) to jednomiejscowe, dwusilnikowe i bardzo zwrotne maszyny zaprojektowane przez Biuro Projektowe Suchoj i wyprodukowane przez rosyjskie zakłady lotnicze Irkut. Nadają się do przechwytywania w powietrzu. Mogą też pełnić rolę myśliwca przewagi powietrznej. Tego typu samoloty mają długość 21,6 m (bez wysięgnika) i 21,8 m (z wysięgnikiem), wysokość 5,5 m, a rozpiętość ich skrzydeł wynosi 14,7 m. Masa własna Su-27 wynosi 16 380 kg, a maksymalna masa startowa to aż 29 tys. kg. Maszyna może przenosić nawet 8 tys. kg uzbrojenia na 10 zewnętrznych węzłach.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski