Ukraiński ekspert wojskowy mówi o "rewolucji". Rosyjskie cele zaczną znikać z nieba

Ukraiński ekspert wojskowy Walery Romanenko uważa, że przekazanie przez Szwecję Ukrainie dwóch samolotów wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW&C będzie wydarzeniem rewolucyjnym, podaje Ukrinform. Maszyny razem z myśliwcami F-16 mają radykalnie zmienić sytuację w powietrzu. Zdaniem Romanenki, samoloty pozwolą na zestrzelenie ponad 95 proc. rosyjskich celów. Co wiadomo o Saab 340 AEW&C, mających zwiększyć możliwości przekazanych Ukrainie F-16?

SAAB 340 AEW&C Erieye
SAAB 340 AEW&C Erieye
Źródło zdjęć: © SAAB
Karolina Modzelewska

03.06.2024 | aktual.: 03.06.2024 19:00

Szwecja, w ramach największego dotychczas pakietu pomocy wojskowej dla Ukrainy, zdecydowała się przekazać dwa samoloty wczesnego ostrzegania Saab 340 AEW&C. Walery Romanenko, ekspert lotniczy i badacz ukraińskiego Państwowego Muzeum Lotnictwa, którego cytuje Ukrinform, zwrócił uwagę, że Ukraina (nie wliczając Białorusi) była jedynym europejskim państwem, które nie posiadało samolotów wczesnego ostrzegania.

Ukraiński ekspert mówi o samolotach Saab 340 AEW&C

Jak uważa, ich transfer do Ukrainy będzie wydarzeniem rewolucyjnym i usprawni zwalczanie celów powietrznych, w tym rosyjskich pocisków manewrujących, śmigłowców, czy myśliwców. - Będziemy w stanie zestrzelić ponad 95 proc. celów balistycznych, [Rosjanie - przyp. red.] będą bezradni – zauważył Romanenko. Saab 340 AEW&C będą współpracować m.in. z myśliwcami F-16, które Ukraina najprawdopodobniej otrzyma latem. Pomogą też kierować ogniem systemów rakietowych, systemów obrony powietrznej i innych rodzajów broni.

Ukrinform zwraca uwagę na różnice i podobieństwa występujące pomiędzy rosyjskim samolotem wczesnego ostrzegania A-50 Berijew, a szwedzkim Saab 340 AEW&C, z którego będą korzystać Ukraińcy. Jak się okazuje, maszyny Rosjan, będące kluczowym elementem systemu koordynowania ataków przy użyciu myśliwców i dronów czy misji obserwacyjnych, mają sporą konkurencję. Według serwisu oba samoloty są "niemal identyczne". Z tą jednak różnicą, że "A-50 są znacznie starsze i nie są już produkowane przez Rosję (choć zdarzały się pojedyncze próby ich modernizacji - ten sam A-50U), a Szwecja regularnie modernizuje radar Saaba".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kolejną zaletą szwedzkiego samolotu jest jego potencjalna integracja z systemem wymiany informacji Link 16, wykorzystywanym w wielu zachodnich systemach powietrznych i naziemnych. F-16, które najprawdopodobniej wkrótce otrzyma Ukraina, również będą mogły podłączyć się do takiego systemu i odbierać informacje z radaru, co znacząco poprawi ich możliwości bojowe.

Jak już informowaliśmy, Ukraińcy otrzymają dwa samoloty S 100D Argus w wersji FSR-890 (Saab 340B AEW-300). Są to samoloty stworzone na bazie pasażerskiego Saaba 340. Ich długość to blisko 21 m, rozpiętość skrzydeł ok. 22 m i wysokość prawie 7 m. Maszyny mogą latać z prędkością sięgającą 300 km/h i wytrzymać w powietrzu przez ok. 5 godzin. Wyniesione na ich pokładzie radary usprawniają wykrywanie i identyfikację celów z dużych odległości, nawet gdy lecą bardzo nisko.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie