UKE skontrolował przestrzeganie PT przez operatorów

UKE zakończył 7-miesięczną kontrolę przestrzegania przez dostawców usług telekomunikacyjnych przepisów Prawa Telekomunikacyjnego określających obowiązki dostawców tych usług względem użytkowników końcowych.

UKE skontrolował przestrzeganie PT przez operatorów
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

Przedmiotem kontroli było zbadanie przestrzegania przez dostawców usług przepisów prawa telekomunikacyjnego określających obowiązki dostawców usług względem użytkowników końcowych w zakresie:
1. Zawierania umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych - art. 56 Pt.
2. Warunków umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych - art. 57 Pt.
3. Regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych - art. 59 Pt.
4. Zawartości regulaminów - art. 59 ust. 1 i art. 60 Pt.
5. Zmiany warunków umowy - art. 60a i art. 61a Pt.
6. Stosowania cenników - art. 61 Pt.
7. Publikowania aktualnych informacji o jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych - art. 63 Pt.
8. Realizacji obowiązku świadczenia usługi ACR (ang. _ Anonymous Call Rejection _ - odrzucanie anonimowych wywołań) przez dostawcę usług świadczonych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej - art. 171 ust. 2 pkt 3 Pt.
9. Trybu rozpatrywania reklamacji usług telekomunikacyjnych - art. 104 - 106 Pt oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury zw sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej.

Z przesłanych protokołów wynika, że u 146 kontrolowanych dostawców usług telekomunikacyjnych kontroli poddano:
• 235 wzorów umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych,
• 904 umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawarte z abonentami,
• 183 regulaminy świadczenia usług telekomunikacyjnych.

U 134 spośród 146 kontrolowanych dostawców usług telekomunikacyjnych, w okresie objętym kontrolą stwierdzono nieprawidłowości w zakresie przepisów prawa telekomunikacyjnego:

Kontrola objęła 146 przedsiębiorców telekomunikacyjnych na terenie całego kraju. Byli to przede wszystkim przedsiębiorcy mali dostarczający usługę dla ograniczonej ilości użytkowników na ograniczonym obszarze, jak również 2 operatorzy obejmujący swoim działaniem obszar całego kraju. Była to druga tego typu kontrola przeprowadzona w tym zakresie od 2000 roku, czyli od czasu powstania organu odpowiedzialnego za regulację rynku telekomunikacyjnego. Wyniki kontroli wskazują na bardzo małą dbałość przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie swoim abonentom pełnej informacji o przysługujących im prawach i jakości świadczonych usług.

W związku z wykrytymi w toku postępowania kontrolnego nieprawidłowościami, a w szczególności wynikającymi z nieprzestrzegania przez dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych postanowień określających minimalny obligatoryjny zakres przedmiotowy umów i regulaminów dotyczących świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych należy stwierdzić, iż w wyniku tych uchybień abonenci znacznej liczby skontrolowanych dostawców usług, nie zostali w sposób zgodny z przepisami poinformowani o przysługujących im prawach i obowiązkach w ustawowo wskazanym zakresie. Brak tych informacji mógł spowodować, w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usług telekomunikacyjnych przez ich dostawców, że wielu z nich miało ograniczone możliwości dochodzenia swoich praw. I tak:

• brak zapisów dotyczących aktualnego cennika świadczonych usług, zakresu obsługi serwisowej oraz wysokości kar umownych w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania usług telekomunikacyjnej mógł skutkować poniesieniem przez abonenta strat finansowych,
• brak zapisów dotyczących czasu trwania umowy, warunków jej przedłużenia lub rozwiązania mógł spowodować automatyczne przedłużenie umowy na czas nieokreślony oraz pogorszenie sytuacji abonenta w zakresie ponoszenia opłat lub zmian warunków umowy,
• brak informacji co do trybu postępowania reklamacyjnego lub wprowadzanie w błąd abonentów, w szczególności co do terminów wnoszenia i rozpatrywania reklamacji, prowadził do pozbawienia abonentów uprawnień wynikających z art. 106 Pt oraz Rozporządzenia,
• nie przedstawianie informacji abonentom o możliwości rozwiązywania sporów w drodze mediacji lub poddania ich pod rozstrzygnięcia sądu polubownego, skutkowało pozbawieniem abonenta uprawnienia polubownego załatwienia sporu w drodze postępowania mediacyjnego przed organem posiadającym wiedzę specjalistyczna jakim jest Prezes UKE,
• niepublikowanie aktualnych informacji o jakości świadczonych usług telekomunikacyjnych, uniemożliwia abonentom porównanie jakości tej samej, co • do zakresu, usługi oferowanej przez różnych dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

Podsumowując wyniki kontroli i liczbę wydanych zaleceń pokontrolnych (114 już wydane zalecenia pokontrolne i 20 które zostaną wydane) stwierdzono, że 91,78 % (o 6,78% więcej niż podczas kontroli w 2006 roku) skontrolowanych dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych w różnym stopniu nie wypełnia postanowień Pt i Rozporządzenia określających tryb postępowania reklamacyjnego, obowiązków względem użytkowników końcowych (abonentów), tj. zarówno w zakresie zawierania i warunków umów, zawartości i stosowania regulaminów oraz stosowanych cenników, jak i publikowania aktualnych informacji o jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

Zobacz: pełną listę naruszeń (plik .pdf; 40 kB).

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)