Trwa ładowanie...
dqp21xg

Udało się uchwycić splątanie kwantowe na zdjęciu. Wielki dzień dla mechaniki kwantowej

Pierwszy raz w historii fizykom udało się uchwycić splątanie kwantowe. Zdjęcie przedstawia dwa fotony oddziałujące i dzielące się stanami fizycznymi przez krótką chwilę - zdarzenie, które występuje niezależnie od rzeczywistej odległości między cząstkami.
Splątanie kwantowe znane jest od dawna
Splątanie kwantowe znane jest od dawna (University of Glasgow)
dqp21xg

Naukowcy stworzyli system, który wystrzeliwuje strumienie splątanych fotonów z kwantowego źródła światła, które nazywają "obiektami niekonwencjonalnymi". Obiekty te są wyświetlane na materiałach ciekłokrystalicznych (LCD), które mogą zmieniać fazę fotonów podczas ich przemieszczania się.

Teraz wystarczyło tylko dodać do tego kamerę. Ale nie mógł to być zwykły sprzęt. Naukowcy musieli wykorzystać aparat zdolny do wykrywania fotonów. Wykonując serię zdjęć, udało im się w końcu wychwycić to, czego szukali - splątanie kwantowe.

dqp21xg

Splątanie kwantowe to jedno z najważniejszych zagadnień mechaniki kwantowej. Ta koncepcja jest już nawet wykorzystywana i posiada praktyczne rozwiązania, ale nigdy wcześniej nie udało się uchwycić jej na fotografii. Wyniki badań naukowcy opublikowali w portalu naukowym Science Advances.