Tysiące bakterii ukrytych w lodowcach. Mogą uwolnić się do środowiska

Tysiące bakterii ukrytych w lodowcach. Mogą uwolnić się do środowiska

Bakterie - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Getty Images | Bet_Noire
Karolina Modzelewska
22.11.2022 11:00, aktualizacja: 22.11.2022 11:40

Na łamach czasopisma naukowego "Communications Earth & Environment" ukazały się badania, które wskazują na kolejny, poważny skutek topnienia lodowców. Topniejący lód kryje w sobie ogromne ilości nieznanych bakterii, które trafiają do rzek i strumieni. Zdaniem ekspertów grozi to przekształcaniem lodowych ekosystemów.

Serwis Science Alert zwrócił uwagę na jedne z najnowszych badań dotyczących topnienia lodowców. Analizy, które ukazały się w "Communications Earth & Environment", uwzględniały badania wód roztopowych z ośmiu lodowców w Europie i Ameryce Północnej oraz dwóch miejsc w zachodniej Grenlandii. Na ich podstawie naukowcy ustalili, że w ciągu następnych 80 lat postępujące globalne ocieplenie i topniejące lodowce mogą spowodować uwolnienie setki tysięcy ton bakterii do lodowych ekosystemów.

Tysiące bakterii ukrytych w lodowcach

Zauważyli również, że lodowce same w sobie są ważnymi ekosystemami, a nie tylko ogromnymi zbiornikami zamarźniętej wody. Oprócz niej można w nich znaleźć różnego rodzaju minerały, gazy, materię organiczną, a także liczne drobnoustroje. Te ostatnie budzą szczególne zainteresowanie badaczy. Niektórzy uważają nawet, że nieznane dotąd drobnoustroje mogą kryć w sobie wiele użytecznych związków, które pomogą tworzyć nowe leki np. antybiotyki.

ZOBACZ TAKŻE: Naukowcy odkryli nowego wirusa. Jest inny niż wszystko, co do tej pory widzieli

Autorzy badania zwracają jednak uwagę na inne kwestie. Topniejące lodowce bardzo szybko uwalniają tony bakterii, a naukowcy nie nadążają za ich katalogowaniem. W wodach roztopowych z 10 lodowców mieszczących się na półkuli północnej udało im się wykryć średnio dziesiątki tysięcy drobnoustrojów w każdym mililitrze wody. Dodatkowo, jak donosi Science Alert, eksperci "szacują, że ponad sto tysięcy ton bakterii może zostać wydalonych do lodowcowych wód roztopowych w ciągu następnych 80 lat, nie licząc lodowców w regionie Himalaya Hindukusz w Azji".

Jest to równowartość 650 tys. ton węgla uwalnianego każdego roku do rzek, jezior, fiordów i oceanów na półkuli północnej. Naukowcy podkreślają, że ostateczna ilość bakterii, które dostaną się do rzek i strumieni, zależy od tempa topnienia lodowców. Przyjęty w badaniach umiarkowany scenariusz zakładał wzrost temperatur na świecie o 2-3°C. Co ważne, w badaniu naukowcy nie skupiali się na analizie rodzajów ukrytych w lodowcach drobnoustrojów. Z tego powodu nie są w stanie ocenić, czy będą miały jakikolwiek wpływ na ludzkie zdrowie i czy są to drobnoustroje aktywne, uśpione, uszkodzone czy martwe.

Science Alert zwraca uwagę, że jeden z autorów badania Arwyn Edwards z Uniwersytetu Aberystwyth w Wielkiej Brytanii, w rozmowie z BBC przyznał, że "ryzyko jest prawdopodobnie bardzo małe, ale wymaga starannej oceny". Potrzeba również dodatkowych badań, które pozwolą ustalić, jaki wpływ uwolnienie drobnoustrojów z topniejących lodowców będzie miało na zmiany środowiskowe oraz dalsze ocieplanie się klimatu.