Twórcy gier dla PS3 chcą internetowej ochrony przed kopiowaniem

Twórcy gier dla PS3 chcą internetowej ochrony przed kopiowaniem
Źródło zdjęć: © heise-online.pl

07.02.2011 16:26, aktual.: 07.02.2011 16:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Odkąd hakerzy tacy jak George Hotz i grupa fail0verflow rozpracowali system zabezpieczeń konsoli PlayStation 3, a w internecie pojawiły się zmodyfikowane wersje firmware'u, pozwalające na odtwarzanie nielegalnych kopii gier na urządzeniu firmy Sony, dostawcy oprogramowania coraz częściej domagają się weryfikacji online własnych produkcji.

Opublikowana niedawno w serwisie PlayStation Network gra Bionic Commando Rearmed 2 firmy Capcom uruchomi się tylko wtedy, gdy gracz podłączy konsolę do Sieci, a serwer zabezpieczeń producenta potwierdzi autentyczność kopii. Capcom chciał wprowadzić taki system DRM już wcześniej, ale zrezygnował z pomysłu po protestach użytkowników.

W przyszłości kontrola online może częściej pojawiać się w tytułach dla PS3, nawet jeśli te – jak w przypadku Bionic Commando Rearmed 2 – nie będą obsługiwać trybu sieciowego dla wielu graczy. W światku hakerskim zawrzało, gdy cracker posługujący się pseudonimem Mathieulh stwierdził, że opublikowany niedawno przez Sony firmware 3.56 dla PS3 zawiera backdoora, przez który można załadować kod z PlayStation Network i wykonać go bez wiedzy użytkownika.

Sam koncern Sony wcale nie kryje się ze stosowaniem takich metod, lecz wyraźnie wspomina o nich w umowie licencyjnej firmware'u dla PS3. W punkcie 3. ("Usługi i aktualizacje") czytamy: "Niektóre usługi mogą być dostarczane automatycznie bez powiadomienia podczas połączenia z Internetem. (…) Usługi mogą obejmować między innymi dostawę najnowszych aktualizacji lub pobieranie nowych wydań oprogramowania, na przykład poprawek w zakresie zabezpieczeń, nowych lub zmodyfikowanych ustawień albo funkcji mających na celu zapobieganie korzystaniu z pirackiego oprogramowania oraz nieautoryzowanego sprzętu lub oprogramowania w połączeniu z systemem PS3 (…)". Firma Sony Computer Entertainment w rozmowie z heise online nie podała informacji, czy i w jakim stopniu system DRM tego typu działa już na PS3.

Oprogramowanie weryfikujące mogłoby na przykład sprawdzać, czy na konsoli zainstalowano zmodyfikowany firmware bądź nieautoryzowane kopie software'u, oraz blokować połączenia z PlayStation Network i/lub uruchamianie konkretnej gry. Takie metody kontroli online od dawna są stosowane w pecetach. Również Microsoft sprawdza Xboksa 36. podczas logowania do usługi Xbox LIVE, regularnie wykluczając użytkowników, który konsole zostały zmodyfikowane albo wyposażone w nielegalnie skopiowane oprogramowanie.

To, czy producenci gier będą w przyszłości stosować weryfikację online także na PlayStation 3, będzie zależało od skali piractwa. Jeśli liczba nielegalnie kopiowanych gier przekroczy liczbę użytkowników konsoli, które nie łączą się z Internetem, wówczas dostawcom oprogramowania opłaci się dodawać funkcje kontrolne także dla płyt Blu-ray – nawet jeśli stracą przez to wszystkich użytkowników offline.

wydanie internetowe www.heise-online.pl