To już pewne - nowy Air Force One też zostanie wyprodukowany przez Boeinga
- Samolot Boeing 747-8 jest jedynym samolotem produkcji amerykańskiej, który w pełni odpowiada wymaganiom, jakie stawia misja wspierania prezydenta - powiedziała Deborah James, sekretarz lotnictwa USA. Koncernowi zlecono wyprodukowanie nowej maszyny Air Force One, najsłynniejszego samolotu prezydenckiego na świecie.
30.01.2016 | aktual.: 30.01.2016 15:03
Pentagon oficjalnie oznajmił, że kontrakt na nową flotę dla prezydenta USA ponownie trafił do zakładów Boeing. Maszyna zostanie skonstruowana na bazie najnowszej wersji Jumbo Jeta, czyli 747-8. Dokument traktuje o dwóch maszynach o łącznej wartości 1,65 miliarda dolarów. W umowie znajdują się także zapisy dotyczące rozpoczęcia prac projektowych i ostatecznych przygotowań do produkcji samolotu, które wyceniono na ponad 25 milionów dolarów. W dalszych etapach przewidziano modyfikacje kontraktu i finansowanie kolejnych prac nad nowym Air Force One.
Obecnie do dyspozycji prezydenta USA dostępne są dwa egzemplarze maszyny skonstruowanej na podstawie Boeinga 747-200B. Samoloty mają po 3. lat, a ich wymiana jest wręcz niezbędna.
Wśród wymagań stawianych przez Pentagon znajduje się konieczność posiadania przez samolot czterech silników. Oprócz JumboJeta, jedynie Airbus dysponuje samolotem, który mógłby stanowić konkurencję dla amerykańskiej maszyny. Mowa oczywiście o największym pasażerskim samolocie na świecie - Airbusie A380. Nikogo jednak nie powinno dziwić, że Amerykanie postawili na rodzimą produkcję, a nie na sprzęt produkowany w Europie.
Powołując się na informacje Pentagonu, podane podczas przystąpienia do przeglądu rynku, konstrukcja nowych maszyn ma zostać zmodyfikowana i wyposażona w specjalne systemy awioniczne oraz technologie nawigacyjne i komunikacyjne. Przedstawiciele Boeinga wskazują, że obecny Air Force One posiada możliwość tankowania paliwa podczas lotu, a na jego pokładzie znajduje się "podniebny Gabinet Owalny" oraz dwie kuchnie, w których można przygotować posiłki dla 10. osób jednocześnie.
W porównaniu do poprzednika, samolot został przedłużony o 4,1 metra w części dwupoziomowej i 1,5 metra w części jednopoziomowej. Długość samolotu wynosi 76,3 m, jego rozpiętość skrzydeł to 68,5 m, a wysokość 19,4 m. Maszyna może się poruszać z maksymalną prędkością 0,85. Ma, czyli około 920 km/h.
Każdy egzemplarz 747-8 wyposażony zostanie w silniki GEnx-2B. Ich konstrukcja wzorowana jest na modelu GE90. najpotężniejszym silniku w historii lotnictwa. Nowe silniki są jednak lżejsze i bardziej wydajne. Wraz z bliźniaczą konstrukcją GEnx-1B - zasilającą Dreamlinery - pozostają jedynymi silnikami wykorzystywanymi w lotnictwie komercyjnym, w których łopatki wentylatora zbudowane są z ultralekkich materiałów opartych na kompozytach węglowych. Dzięki tym i innym innowacyjnym rozwiązaniom silniki są dużo cichsze, a ich zużycie paliwa i emisja CO2 jest o 15 proc. mniejsza niż w silnikach CF6, w które wyposażone są obecne samoloty zasilające flotę Air Force One.
Do opinii publicznej nie trafiły informacje dotyczące konkretnej daty, kiedy nowy Air Force One wejdzie do służby, ale mówi się, że może to nastąpić po 202. roku.
_ SŁK _