Testy myśliwca F‑35B z podwieszanym działkiem GAU‑22/A

Piechota Morska USA testowała działanie myśliwca 5. generacji F-35B z podwieszanym działkiem GAU-22/A w locie.

Testy myśliwca F-35B z podwieszanym działkiem GAU-22/A
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin
Bolesław Breczko

GAU-22/A to czterolufowe działko w systemie Gatlinga kalibru 25 mm, które zostało zaprojektowanie specjalnie dla samolotów F-35 na bazie pięciolufowego GAU-12/U. W wersji myśliwca dla Sił Powietrznych (F-35A) działko zamontowane jest wewnątrz kadłuba, przy lewym skrzydle. Natomiast wersje dla US Navy (F-35C) i US Marines (F-35B) przenoszą działko w zasobniku podłączanym do kadłuba.

Działko GAU-22/A jest lżejsze i mniejsze niż GAU-12 używane m.in. w samolotach Harrier czy Lockheed AC-130, dzięki czemu lepiej sprawdzi się w nowych myśliwcach. Wyposażenie F-35 w działko wzbudziło jednak wiele kontrowersji. Jedną z głównych wad, jakie są zarzucane nowej konstrukcji jest fakt, że może przenieść jedynie ok. 200 sztuk amunicji. Samolot bliskiego wsparcia A-10, który ma zostać zastąpiony przez F-35B, może wziąć ponad tysiąc sztuk amunicji do swojego GAU-8/A Avenger. Krytycy zarzucają, że tym sposobem F-35B nie będą w stanie zapewnić takiego samego wsparcia i siły ognia co "Guźce” czyli A-10.

Dodatkowo, podwieszany zasobnik z działkiem negatywnie wpływa na „widzialność” nowego myśliwca. F-35 zostały zaprojektowane w technologii "Stealth” czyli niskiej wykrywalności. Jednym z głównych założeń było ukrycie wszystkich elementów w jednolitym kadłubie samolotu. Przez to podwieszany zasobnik z karabinem zwiększa wykrywalność F-35.

Podczas testów działka sprawdzano zachowanie samolotu podczas zwykłego lotu, manewrów a także nurkowania. GAU-22/A może strzelać z prędkością do 3300 strzałów na minutę. Testy zakończyły się sukcesem.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (30)