Ten grzyb rośnie w Polsce. Może uratować miliony ludzi

Grzyb z Puszczy Białowieskiej może pomóc w leczeniu raka
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
20.08.2021 11:37

Zespół naukowców z Politechniki Białostockiej i Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku opatentował ekstrakt z grzyba Korzeniowca sosnowego, który może działać antynowotworowo.

Grzyb Korzeniowca sosnowego występuje m.in. w Puszczy Białowieskiej. Jest on szerzej znany pod potoczną nazwą "huba". Leśnicy traktują go jako poważne zagrożenie dla drzew, bo grzyb atakuje osłabione rośliny i przyczynia się do powstawania zgnilizny, a ostatecznie do obumarcia drzewa. Pomimo tego, że grzyb szkodzi roślinom, może ratować ludzkie życie, o czym przekonali się naukowcy z Politechniki Białostockiej i Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

Grzyb, który może pomóc w walce z rakiem

Eksperci przeprowadzili badania, które w 2020 roku zostały zauważone i opublikowane na łamach prestiżowego czasopisma naukowego "Journal of Molecular Sciences". Badacze wykazali w nich antynowotworowe działanie korzeniowca sosnowego – w warunkach laboratoryjnych, a także na żywych organizmach. Dowiedli, że grzyb potrafi hamować wzrost komórek nowotworowych. Wyniki ich badań czekały na opatentowanie, a jak wynika z informacji przekazanych przez Marcina Tomkiela, rzecznika Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, Urząd Patentowy RP udzielił właśnie patentu na wynalazek o nazwie: "Ekstrakt z grzyba poliporoidalnego, kompozycja zawierająca taki ekstrakt oraz jego zastosowanie".

- Jest to patent na ekstrakt z Korzeniowca sosnowego, który rośnie m.in. w Puszczy Białowieskiej. Naukowcy z Politechniki Białostockiej i Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku przebadali ten grzyb. Odkryli jego potencjał i zostało to po pierwszych badaniach potwierdzone, że ma wysoką skuteczność w zabijaniu komórek nowotworowych, nie uszkadzając przy tym zdrowych komórek organizmu – przekazał Tomkiel.

W przypadku ekstraktu z Korzeniowca sosnowego nie można jeszcze mówić o odkryciu leku na raka. Odkrycie stwarza jednak wiele perspektyw pracy nad tego typu produktami. Jak zaznacza serwis Rynek Zdrowia, "wyniki badań aktywności terapeutycznej grzybów poliporoidalnych wskazują na olbrzymi potencjał zastosowań medycznych, w tym w profilaktyce zachorowań na nowotwory lub jako wspomaganie terapii przeciwnowotworowych".

W banku ekstraktów Instytutu Nauk Leśnych Politechniki Białostockiej w Hajnówce znajduje się około 200 ekstraktów grzybów z Puszczy Białowieskiej. Zdaniem naukowców ekstrakty można wykorzystać w dalszych badaniach z dziedziny medycyny, weterynarii czy przemysłu spożywczego.