Telewizor cię szpieguje. Nie zgadniesz, co może o tobie wiedzieć

"Inteligentne" urządzenia coraz częściej goszczą w naszych domach. Jednak poza tym, że zapewniają łatwy dostęp do wielu dodatkowych funkcji, to mogą również gromadzić dane na temat użytkowników, by później sprzedawać je reklamodawcom i brokerom.

Telewizory Smart TV
Telewizory Smart TV
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

06.02.2022 13:15

Wydawać by się mogło, że telewizory to urządzenia, które jedynie wyświetlają treści. Jednak dzisiaj, nowoczesne smart TV stały się "dwustronnymi lustrami" umożliwiającymi również obserwowanie użytkowników. Ich celem jest zebranie jak największej ilości informacji o zachowaniu widzów, ich zainteresowaniach, czy danych demograficznych.

Te dane następnie są sprzedawane reklamodawcom i brokerom, którzy mogą je wykorzystać m.in. do personalizacji reklam. Co ciekawe, tego typu dane mogą być również łączone z tymi zbieranymi przez smartfony czy inne "inteligentne" urządzenia. To pozwala na o wiele bardziej szczegółowe profilowanie użytkowników.

W jaki sposób telewizory zbierają dane?

Teoretycznie wszystkie Smart TV są w stanie zbierać dane na temat użytkowników. Najczęściej to odbiorniki z funkcją głosowej obsługi sprzętu nasłuchują, rejestrują i od razu przesyłają dane do analizy firmom zewnętrznym.

Jednak nawet wyłączenie obsługi głosowej nie gwarantuje całkowitego zabezpieczenia przed szpiegowaniem. Większość aplikacji zainstalowanych na Smart TV ma za zadanie przekazywanie danych o użytkownikach do reklamodawców i brokerów. Korzystają one z tych samych technologii do śledzenia ciasteczek, co strony internetowe.

Jest jeszcze jedna funkcja, na którą warto zwrócić uwagę. Automatyczne rozpoznawanie treści (ACR) wykorzystuje techniki analityczne do identyfikacji obrazu i dźwięku w telewizorze, porównując je z dużą bazą danych, aby określić, co jest odtwarzane. Dane zebrane w czasie oglądania przez nas programów telewizyjnych są następnie przekazywane firmom trzecim.

Gdzie trafiają dane użytkowników?

Najczęściej dane zebrane przez telewizory są przekazywane reklamodawcom. Badania prowadzone w 2019 roku przez Northeastern University wskazały, że dane trafiają przede wszystkim najpierw do Amazona, Google’a, firmy Akamai i Microsoftu, którzy są głównymi dostawcami rozwiązań chmurowych. Przysyłane dane są najczęściej szyfrowane, co utrudniło badaczom ich dokładną identyfikację.

Tak długo, jak "inteligentne" telewizory pozostają podłączone do Internetu, mogą przesyłać dane firmom zewnętrznym. Nie da się temu całkowicie zapobiec, ale możemy próbować ograniczyć "szpiegowanie" nas poprzez wyłączenie funkcji ACR, wyłączenie kamery i mikrofonu czy rezygnację z funkcji reklamowych.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (36)