Telepatyczne połączenie. To dzieje się z mózgami dobrych przyjaciół
Nowe badania pokazują, że bliskie przyjaźnie mogą synchronizować aktywność mózgu i wpływać na podejmowane decyzje, np. w zakresie zakupów. Badania dowiodły, że im bardziej przyjaźń jest pogłębiona, tym opinie stają się podobniejsze.
Badania przeprowadzone przez Jia Jin i zespół z Shanghai International Studies University ujawniają, jak bliskie relacje wpływają na zachowania konsumenckie i aktywność mózgu. W badaniu wzięło udział 175 uczestników, a neuroobrazowanie przeprowadzono na 47 z nich.
W wynikach badań opublikowano, że najlepsi przyjaciele połączeni są przez specjalne mentalne więzi, a mózgi bliskich osób reagują na te same rzeczy niemal identycznie. To wykazały, jak informuje NextaTV, badania neuroobrazowe.
Synchronizacja opinii
Jak podaje Discover Magazine, stosując oba podejścia behawioralne i obrazowanie mózgu fMRI, zespół odkrył, że przyjaźnie prowadzą do podobieństwa w zachowaniu i układzie nerwowym, przy czym aktywność mózgu jednego przyjaciela pozwala zajrzeć w aktywność mózgu i zachowanie drugiego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Sławosz, Sławosz!". Polski astronauta powitany po wylądowaniu w Polsce
Badanie oparte było na sprawdzeniu zachowań konsumerskich przyjaciół. Odpowiedzi pokazały, że badani znacznie częściej dzielili te same opinie odnośnie produktów ze swoimi przyjaciółmi, niż z osobami, z którymi nie mieli więzi. Dodatkowo, im bardziej rozbudowaną dwie osoby miały relację, tym bardziej tendencja ta wzrastała.
A co z działaniem?
Ponadto, mózgi badanych wykazywały te same wzorce oceny społecznej, percepcji obiektów, uwagi, pamięci i aktywności przetwarzania nagrody, co mózgi ich znajomych podczas oglądania tych samych reklam. Jak ocenia Discover Magazine, sugeruje to, że wzorce zsynchronizowanej aktywności neuronalnej można wykorzystać do decydowania, co kupimy my i co kupią nasi przyjaciele, bazując tylko na jednym mózgu.
Naukowcy napisali w swoim badaniu, że "przyjaciele wykazują wzmożoną synchronizację neuronalną, która jest powiązana z funkcjami poznawczymi." Dodali również, że "aktywność neuronalna nie tylko odzwierciedla wspólne funkcje poznawcze, ale także z większą dokładnością niż w przypadku osób obcych przewiduje intencje zakupowe poszczególnych osób i ich bliskich przyjaciół."