Tak unikają radarów Rosjan. Ukraiński Mi‑8 prawie dotyka wody

Mi-8 leci nisko nad rzeką Siewierski Doniec
Mi-8 leci nisko nad rzeką Siewierski Doniec
Źródło zdjęć: © Twitter | OSINTtechnical
Karolina Modzelewska

19.10.2022 13:53

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W sieci pojawiło się kolejne nagranie, które zwraca uwagę na umiejętności ukraińskich pilotów. Widać na nim śmigłowiec wielozdaniowy Mi-8, który leci nisko nad rzeką Siewierski Doniec, w ten sposób najprawdopodobniej próbując uniknąć rosyjskich radarów. Gdyby nie okoliczności, w jakich przemieszcza się maszyna, można by było mówić o malowniczych widokach.

Śmigłowce wielozadaniowe Mi-8 to jedne z maszyn, które pozwalają chronić niebo nad Ukrainą. Do sieci regularnie trafiają materiały, które pokazują nie tylko same maszyny, ale też doświadczenie i umiejętności pilotujących je Ukraińców. Śmigłowce latają, niemalże dotykając ziemi, a na najnowszym nagraniu - niemalże powierzchni rzeki Siewierski Doniec (nagranie można obejrzeć poniżej). Tego typu manewry najprawdopodobniej mają utrudnić ich namierzenie przez rosyjskie systemy obrony przeciwlotniczej, a tym samym i zestrzelenie.

Mi-8 latają nisko nad ziemią

Mi-8 (w kodzie NATO Hip) to cieszący się dużą popularnością śmigłowiec, który cechuje m.in. duża wytrzymałość i niezawodność. Maszyna została opracowana w biurze konstrukcyjnym Michaiła Mila na początku lat 60. XX wieku i zgodnie z planami miała zastąpić lżejszy śmigłowiec Mi-4. Jej pierwszy prototyp przetestowano w 1962 r., ale nie spełniał wszystkich wymogów. Dopiero wersja z 1963 r. uzyskała pozytywne rekomendacje i w 1965 r. rozpoczęto jej seryjną produkcję.

Podstawowy model Mi-8 dostępna jest w wersji cywilnej oraz wojskowej (opancerzonej). Na jej podkładzie zmieści się 3-osobowa załoga, a także 30 żołnierzy, 12 noszy, 4000 kg ładunku wewnątrz lub 5000 kg ładunku podwieszonego na zewnątrz. Takie możliwości sprawiają, że Mi-8 nadaje się do realizacji wielu, zróżnicowanych misji - transportowych, poszukiwawczo-ratowniczych czy bojowych (co można zaobserwować w Ukrainie).

Opisując konstrukcję tego śmigłowca warto zwrócić uwagę na silniki turbowałowe Klimov TW2-117 o mocy 1105 kW każdy. W przypadku awarii jednego z nich podczas lotu moc drugiego zostaje zwiększona. Pozwala to na utrzymanie obranego kursu bez utraty wysokości, co ma duży wpływ na bezpieczeństwo podróży i wspomnianą niezawodność śmigłowca.

Śmigłowiec może poruszać się z maksymalną prędkością 250 km/h, na maksymalnym pułapie 4500 m. Jego zasięg szacuje się na 450 km. Zastosowane w Mi-8 systemy nawigacyjne czy radiowe sprawiają, że maszyna może wykonywać loty bez względu na porę dnia oraz warunki meteorologiczne.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie