Tak unikają radarów Rosjan. Ukraiński Mi‑8 prawie dotyka wody

Mi-8 leci nisko nad rzeką Siewierski Doniec
Mi-8 leci nisko nad rzeką Siewierski Doniec
Źródło zdjęć: © Twitter | OSINTtechnical
Karolina Modzelewska

19.10.2022 13:53

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W sieci pojawiło się kolejne nagranie, które zwraca uwagę na umiejętności ukraińskich pilotów. Widać na nim śmigłowiec wielozdaniowy Mi-8, który leci nisko nad rzeką Siewierski Doniec, w ten sposób najprawdopodobniej próbując uniknąć rosyjskich radarów. Gdyby nie okoliczności, w jakich przemieszcza się maszyna, można by było mówić o malowniczych widokach.

Śmigłowce wielozadaniowe Mi-8 to jedne z maszyn, które pozwalają chronić niebo nad Ukrainą. Do sieci regularnie trafiają materiały, które pokazują nie tylko same maszyny, ale też doświadczenie i umiejętności pilotujących je Ukraińców. Śmigłowce latają, niemalże dotykając ziemi, a na najnowszym nagraniu - niemalże powierzchni rzeki Siewierski Doniec (nagranie można obejrzeć poniżej). Tego typu manewry najprawdopodobniej mają utrudnić ich namierzenie przez rosyjskie systemy obrony przeciwlotniczej, a tym samym i zestrzelenie.

Mi-8 latają nisko nad ziemią

Mi-8 (w kodzie NATO Hip) to cieszący się dużą popularnością śmigłowiec, który cechuje m.in. duża wytrzymałość i niezawodność. Maszyna została opracowana w biurze konstrukcyjnym Michaiła Mila na początku lat 60. XX wieku i zgodnie z planami miała zastąpić lżejszy śmigłowiec Mi-4. Jej pierwszy prototyp przetestowano w 1962 r., ale nie spełniał wszystkich wymogów. Dopiero wersja z 1963 r. uzyskała pozytywne rekomendacje i w 1965 r. rozpoczęto jej seryjną produkcję.

Podstawowy model Mi-8 dostępna jest w wersji cywilnej oraz wojskowej (opancerzonej). Na jej podkładzie zmieści się 3-osobowa załoga, a także 30 żołnierzy, 12 noszy, 4000 kg ładunku wewnątrz lub 5000 kg ładunku podwieszonego na zewnątrz. Takie możliwości sprawiają, że Mi-8 nadaje się do realizacji wielu, zróżnicowanych misji - transportowych, poszukiwawczo-ratowniczych czy bojowych (co można zaobserwować w Ukrainie).

Opisując konstrukcję tego śmigłowca warto zwrócić uwagę na silniki turbowałowe Klimov TW2-117 o mocy 1105 kW każdy. W przypadku awarii jednego z nich podczas lotu moc drugiego zostaje zwiększona. Pozwala to na utrzymanie obranego kursu bez utraty wysokości, co ma duży wpływ na bezpieczeństwo podróży i wspomnianą niezawodność śmigłowca.

Śmigłowiec może poruszać się z maksymalną prędkością 250 km/h, na maksymalnym pułapie 4500 m. Jego zasięg szacuje się na 450 km. Zastosowane w Mi-8 systemy nawigacyjne czy radiowe sprawiają, że maszyna może wykonywać loty bez względu na porę dnia oraz warunki meteorologiczne.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski