Wyjątkowe odkrycie na Księżycu. Chiński łazik natrafił na przezroczyste kule

Wyjątkowe odkrycie na Księżycu. Chiński łazik natrafił na przezroczyste kule
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
23.02.2022 20:18, aktualizacja: 23.02.2022 20:38

Łazik Yutu-2, będący częścią misji Chang'e 4, dokonał interesującego odkrycia po drugiej stronie Srebrnego Globu. Zamontowana w urządzeniu panoramiczna kamera uchwyciła dwie przezroczyste kule. Niestety łazik nie był w stanie zbadać ich składu, ale istnieje szansa, że przyszłe księżycowe misje pozwolą zdobyć więcej informacji na temat tych naturalnych tworów.

Odkrycie zostało szczegółowo opisane na łamach czasopisma naukowego "Science Bulletin". Zespół naukowców kierowany przez geologa planetarnego Zhiyong Xiao z Sun Yat-sen University i Chińskiej Akademii Nauk zaznaczył, że szkło nie jest niczym nowym na Księżycu.

Szklane kule na Księżycu

Sferule mogły powstać w wyniku oddziaływania wysokiej temperatury na krzemiany - materiał, którego nie brakuje na Księżycu. Innym możliwym wyjaśnieniem ich powstania są uderzenia meteorytów, również generujące wysokie temperatury lub aktywność wulkaniczna.

Jak wskazują naukowcy, przezroczyste kule mają średnicę od 15 do 25 milimetrów. Zostały znalezione w pobliżu świeżych kraterów uderzeniowych, co może potwierdzać jedną z tez dotyczących ich powstania. Niewykluczone jednak, że kule znajdowały się pod powierzchnią, a uderzenia kosmicznych skał sprawiły, że stały się widoczne.