Szybki i nowoczesny prom Condor Liberation
20.03.2016 | aktual.: 29.12.2016 08:19
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Firma Austal jest wiodącym producentem statków wykonanych z aluminium. Buduje promy pasażerskie i towarowe, luksusowe jachty oraz okręty wojskowe. Austal zaprojektował także nowej generacji, szybki prom w układzie "trzykadłubowca". Mowa tu o 102-metrowym trimaranie, który może płynąć z maksymalną prędkością 39 wezłów i którego zasięg wynosi 630 mil morskich. Zobaczcie jak wygląda.
Firma Austal buduje promy pasażerskie i towarowe, luksusowe jachty oraz okręty wojskowe. Austal zaprojektował także szybki prom nowej generacji w układzie trzykadłubowca. Mowa tu o 102-metrowym trimaranie, który może płynąć z maksymalną prędkością 39 wezłów i którego zasięg wynosi 630 mil morskich. Zobaczcie jak wygląda.
Konstrukcja statku
Kadłubowi nadano taki kształt, żeby trimaran radził sobie dobrze z dużymi falami. Co więcej, walka ze wzburzonym morzem pochłania mniej energii w porównaniu z innymi równie szybkimi promami, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Dodatkową korzyścią jest zwiększenie komfortu podróży dla pasażerów.
Pomieszczenia użytkowe
Prom może pomieścić blisko tysiąc pasażerów oraz 245 pojazdów. Warto również wspomnieć o tym, że statek na swoim pokładzie oferuje różne pomieszczenia pasażerskie, w tym dwa miejsca na bar, kuchnię oraz butiki z pamiątkami.
Na pokładzie, gdzie znajdują się samochody, podłoga zawiera w sobie elementy ruchome (mogą być podnoszone i opuszczane), dzięki czemu statek jest w stanie pomieścić auta, których wysokość przekracza dwa metry.
Napęd
Trimaran wyposażony jest w trzy silniki wysokoprężne. Każdy z nich dostarcza 9,100 kW przy 1,200 rpm. W swojej klasie zapewniają najwyższy stosunek mocy do masy. Do tego trzysilnikowy układ w porównaniu z tradycyjnym czterosilnikowym zapewnia mniejsze zużycie paliwa.
Jednostka trafiła do przewoźnika Condor Ferries i od 2015 roku operuje na wodach kanału La Manche. Niestety przełom 2015 i 2016 roku okazał się dla niego niełatwym czasem, bowiem 30 grudnia 2015 roku Condor Liberation uderzył w nabrzeże w porcie Poole, co spowodowało czasowe wykluczenie tego promu z obsługi rejsów. Od początku marca wznowiono kursowanie statku.