Szybki i nowoczesny prom Condor Liberation

Firma Austal jest wiodącym producentem statków wykonanych z aluminium. Buduje promy pasażerskie i towarowe, luksusowe jachty oraz okręty wojskowe. Austal zaprojektował także nowej generacji, szybki prom w układzie "trzykadłubowca". Mowa tu o 102-metrowym trimaranie, który może płynąć z maksymalną prędkością 39 wezłów i którego zasięg wynosi 630 mil morskich. Zobaczcie jak wygląda.

Obraz

/ 4Duma Condor Ferries

Obraz
austal / Condor Liberation

Firma Austal buduje promy pasażerskie i towarowe, luksusowe jachty oraz okręty wojskowe. Austal zaprojektował także szybki prom nowej generacji w układzie trzykadłubowca. Mowa tu o 102-metrowym trimaranie, który może płynąć z maksymalną prędkością 39 wezłów i którego zasięg wynosi 630 mil morskich. Zobaczcie jak wygląda.

/ 4Konstrukcja statku

Obraz
wikimedia.org / Peter Trimming / CC0 1.0

Kadłubowi nadano taki kształt, żeby trimaran radził sobie dobrze z dużymi falami. Co więcej, walka ze wzburzonym morzem pochłania mniej energii w porównaniu z innymi równie szybkimi promami, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Dodatkową korzyścią jest zwiększenie komfortu podróży dla pasażerów.

/ 4Pomieszczenia użytkowe

Obraz

Prom może pomieścić blisko tysiąc pasażerów oraz 245 pojazdów. Warto również wspomnieć o tym, że statek na swoim pokładzie oferuje różne pomieszczenia pasażerskie, w tym dwa miejsca na bar, kuchnię oraz butiki z pamiątkami.

Na pokładzie, gdzie znajdują się samochody, podłoga zawiera w sobie elementy ruchome (mogą być podnoszone i opuszczane), dzięki czemu statek jest w stanie pomieścić auta, których wysokość przekracza dwa metry.

/ 4Napęd

Obraz
geograph.org.uk / CC BY-SA 2.0

Trimaran wyposażony jest w trzy silniki wysokoprężne. Każdy z nich dostarcza 9,100 kW przy 1,200 rpm. W swojej klasie zapewniają najwyższy stosunek mocy do masy. Do tego trzysilnikowy układ w porównaniu z tradycyjnym czterosilnikowym zapewnia mniejsze zużycie paliwa.

Jednostka trafiła do przewoźnika Condor Ferries i od 2015 roku operuje na wodach kanału La Manche. Niestety przełom 2015 i 2016 roku okazał się dla niego niełatwym czasem, bowiem 30 grudnia 2015 roku Condor Liberation uderzył w nabrzeże w porcie Poole, co spowodowało czasowe wykluczenie tego promu z obsługi rejsów. Od początku marca wznowiono kursowanie statku.

Wybrane dla Ciebie

Artefakt z XVII wieku. Rdzenni Amerykanie stworzyli mapę gwiazd
Artefakt z XVII wieku. Rdzenni Amerykanie stworzyli mapę gwiazd
Powstanie nowy sojusz wojskowy? Będzie podobny do NATO
Powstanie nowy sojusz wojskowy? Będzie podobny do NATO
Nothing odpalił promocję. 1000 zł rabatu na nowy smartfon
Nothing odpalił promocję. 1000 zł rabatu na nowy smartfon
Polski akcent misji IMAP. Nowa era badań kosmicznych
Polski akcent misji IMAP. Nowa era badań kosmicznych
Chiny zestrzeliły meteoryt? Ukraińcy przeanalizowali nagranie
Chiny zestrzeliły meteoryt? Ukraińcy przeanalizowali nagranie
Była na nich woda dłużej niż sądzono. Pomóc mają badania nad asteroidą
Była na nich woda dłużej niż sądzono. Pomóc mają badania nad asteroidą
Ukraiński gigant w Polsce. Nie wiadomo, w jakim celu przyleciał
Ukraiński gigant w Polsce. Nie wiadomo, w jakim celu przyleciał
Ciekawe zjawisko. Księżyc regularnie oddala się od Ziemi
Ciekawe zjawisko. Księżyc regularnie oddala się od Ziemi
Kupowali broń z Rosji i Chin. Nieoczekiwanie zmienili kierunek
Kupowali broń z Rosji i Chin. Nieoczekiwanie zmienili kierunek
Japonia testuje broń przyszłości. Zatopiła statek strzałami z railguna
Japonia testuje broń przyszłości. Zatopiła statek strzałami z railguna
Niezwykły zakątek kosmosu. Gwiazdy powstają dziesięć razy szybciej
Niezwykły zakątek kosmosu. Gwiazdy powstają dziesięć razy szybciej
Wpływał na ich życie. Można wyczytać to w zębach
Wpływał na ich życie. Można wyczytać to w zębach