Szybki i nowoczesny prom Condor Liberation

Firma Austal jest wiodącym producentem statków wykonanych z aluminium. Buduje promy pasażerskie i towarowe, luksusowe jachty oraz okręty wojskowe. Austal zaprojektował także nowej generacji, szybki prom w układzie "trzykadłubowca". Mowa tu o 102-metrowym trimaranie, który może płynąć z maksymalną prędkością 39 wezłów i którego zasięg wynosi 630 mil morskich. Zobaczcie jak wygląda.

Obraz

/ 4Duma Condor Ferries

Obraz
austal / Condor Liberation

Firma Austal buduje promy pasażerskie i towarowe, luksusowe jachty oraz okręty wojskowe. Austal zaprojektował także szybki prom nowej generacji w układzie trzykadłubowca. Mowa tu o 102-metrowym trimaranie, który może płynąć z maksymalną prędkością 39 wezłów i którego zasięg wynosi 630 mil morskich. Zobaczcie jak wygląda.

/ 4Konstrukcja statku

Obraz
wikimedia.org / Peter Trimming / CC0 1.0

Kadłubowi nadano taki kształt, żeby trimaran radził sobie dobrze z dużymi falami. Co więcej, walka ze wzburzonym morzem pochłania mniej energii w porównaniu z innymi równie szybkimi promami, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Dodatkową korzyścią jest zwiększenie komfortu podróży dla pasażerów.

/ 4Pomieszczenia użytkowe

Obraz

Prom może pomieścić blisko tysiąc pasażerów oraz 245 pojazdów. Warto również wspomnieć o tym, że statek na swoim pokładzie oferuje różne pomieszczenia pasażerskie, w tym dwa miejsca na bar, kuchnię oraz butiki z pamiątkami.

Na pokładzie, gdzie znajdują się samochody, podłoga zawiera w sobie elementy ruchome (mogą być podnoszone i opuszczane), dzięki czemu statek jest w stanie pomieścić auta, których wysokość przekracza dwa metry.

/ 4Napęd

Obraz
geograph.org.uk / CC BY-SA 2.0

Trimaran wyposażony jest w trzy silniki wysokoprężne. Każdy z nich dostarcza 9,100 kW przy 1,200 rpm. W swojej klasie zapewniają najwyższy stosunek mocy do masy. Do tego trzysilnikowy układ w porównaniu z tradycyjnym czterosilnikowym zapewnia mniejsze zużycie paliwa.

Jednostka trafiła do przewoźnika Condor Ferries i od 2015 roku operuje na wodach kanału La Manche. Niestety przełom 2015 i 2016 roku okazał się dla niego niełatwym czasem, bowiem 30 grudnia 2015 roku Condor Liberation uderzył w nabrzeże w porcie Poole, co spowodowało czasowe wykluczenie tego promu z obsługi rejsów. Od początku marca wznowiono kursowanie statku.

Wybrane dla Ciebie
F-35A Husarz będą uzbrojone. Polska dostanie broń, jaką mają nieliczni
F-35A Husarz będą uzbrojone. Polska dostanie broń, jaką mają nieliczni
Polska stawia na kosmos. Rekordowa składka do ESA
Polska stawia na kosmos. Rekordowa składka do ESA
Pierwszy taki śmigłowiec. Właśnie trafia do służby w polskiej armii
Pierwszy taki śmigłowiec. Właśnie trafia do służby w polskiej armii
Prawda wyszła na jaw. To dlatego Tomahawki nie trafiły do Ukrainy
Prawda wyszła na jaw. To dlatego Tomahawki nie trafiły do Ukrainy
Europejski łazik Rosalind Franklin poleci na Marsa. Koniec pecha?
Europejski łazik Rosalind Franklin poleci na Marsa. Koniec pecha?
Ukraińcy pokazali nagranie. Tak strzela Rosomak z Polski
Ukraińcy pokazali nagranie. Tak strzela Rosomak z Polski
Naukowcy zajrzeli do wnętrza czerwonego olbrzyma. Znaleźli tam gwiazdę
Naukowcy zajrzeli do wnętrza czerwonego olbrzyma. Znaleźli tam gwiazdę
Wyładowania elektryczne na Marsie. Nigdy wcześniej ich nie słyszeliśmy
Wyładowania elektryczne na Marsie. Nigdy wcześniej ich nie słyszeliśmy
Lepsze niż F-16? Strącają niemal wszystkie rosyjskie cele
Lepsze niż F-16? Strącają niemal wszystkie rosyjskie cele
Okręty podwodne dla Polski zbudują Szwedzi. Rozstrzygnięcie w programie Orka
Okręty podwodne dla Polski zbudują Szwedzi. Rozstrzygnięcie w programie Orka
Polskie satelity nie lecą w kosmos. Przełożony start misji Transporter-15
Polskie satelity nie lecą w kosmos. Przełożony start misji Transporter-15
Swarovski na wojnie w Ukrainie. Korzystają z niego rosyjscy snajperzy
Swarovski na wojnie w Ukrainie. Korzystają z niego rosyjscy snajperzy