Szybki i nowoczesny prom Condor Liberation

Firma Austal jest wiodącym producentem statków wykonanych z aluminium. Buduje promy pasażerskie i towarowe, luksusowe jachty oraz okręty wojskowe. Austal zaprojektował także nowej generacji, szybki prom w układzie "trzykadłubowca". Mowa tu o 102-metrowym trimaranie, który może płynąć z maksymalną prędkością 39 wezłów i którego zasięg wynosi 630 mil morskich. Zobaczcie jak wygląda.

Obraz

/ 4Duma Condor Ferries

Obraz
austal / Condor Liberation

Firma Austal buduje promy pasażerskie i towarowe, luksusowe jachty oraz okręty wojskowe. Austal zaprojektował także szybki prom nowej generacji w układzie trzykadłubowca. Mowa tu o 102-metrowym trimaranie, który może płynąć z maksymalną prędkością 39 wezłów i którego zasięg wynosi 630 mil morskich. Zobaczcie jak wygląda.

/ 4Konstrukcja statku

Obraz
wikimedia.org / Peter Trimming / CC0 1.0

Kadłubowi nadano taki kształt, żeby trimaran radził sobie dobrze z dużymi falami. Co więcej, walka ze wzburzonym morzem pochłania mniej energii w porównaniu z innymi równie szybkimi promami, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Dodatkową korzyścią jest zwiększenie komfortu podróży dla pasażerów.

/ 4Pomieszczenia użytkowe

Obraz

Prom może pomieścić blisko tysiąc pasażerów oraz 245 pojazdów. Warto również wspomnieć o tym, że statek na swoim pokładzie oferuje różne pomieszczenia pasażerskie, w tym dwa miejsca na bar, kuchnię oraz butiki z pamiątkami.

Na pokładzie, gdzie znajdują się samochody, podłoga zawiera w sobie elementy ruchome (mogą być podnoszone i opuszczane), dzięki czemu statek jest w stanie pomieścić auta, których wysokość przekracza dwa metry.

/ 4Napęd

Obraz
geograph.org.uk / CC BY-SA 2.0

Trimaran wyposażony jest w trzy silniki wysokoprężne. Każdy z nich dostarcza 9,100 kW przy 1,200 rpm. W swojej klasie zapewniają najwyższy stosunek mocy do masy. Do tego trzysilnikowy układ w porównaniu z tradycyjnym czterosilnikowym zapewnia mniejsze zużycie paliwa.

Jednostka trafiła do przewoźnika Condor Ferries i od 2015 roku operuje na wodach kanału La Manche. Niestety przełom 2015 i 2016 roku okazał się dla niego niełatwym czasem, bowiem 30 grudnia 2015 roku Condor Liberation uderzył w nabrzeże w porcie Poole, co spowodowało czasowe wykluczenie tego promu z obsługi rejsów. Od początku marca wznowiono kursowanie statku.

Wybrane dla Ciebie

Czym zastąpić F-35? Turecki Kaan nie jest odpowiedzią na problemy Hiszpanii
Czym zastąpić F-35? Turecki Kaan nie jest odpowiedzią na problemy Hiszpanii
Ogromna dostawa robotów dla Ukrainy. Są hitem eksportowym Estonii
Ogromna dostawa robotów dla Ukrainy. Są hitem eksportowym Estonii
Obraz nędzy na froncie. Rosjanie wsadzili na Moskwicza armatę
Obraz nędzy na froncie. Rosjanie wsadzili na Moskwicza armatę
Są budżetowym batem na drony. Belgia potroi ich produkcję
Są budżetowym batem na drony. Belgia potroi ich produkcję
Ciemna materia i ciemna energia nie istnieją? Zaskakująca teoria
Ciemna materia i ciemna energia nie istnieją? Zaskakująca teoria
Sztuczna inteligencja wykryje wady wymowy. Polacy tworzą urządzenie
Sztuczna inteligencja wykryje wady wymowy. Polacy tworzą urządzenie
Tajemnicza awaria w USA. Co wydarzyło się w pobliżu "Strefy 51"?
Tajemnicza awaria w USA. Co wydarzyło się w pobliżu "Strefy 51"?
Pokazali nagranie. Ukrainiec zestrzelił pocisk manewrujący
Pokazali nagranie. Ukrainiec zestrzelił pocisk manewrujący
Ukraińskie F-16. Klucz do obrony przed rosyjską agresją
Ukraińskie F-16. Klucz do obrony przed rosyjską agresją
Rosyjskie sny o potędze. Rzeczywistość je brutalnie weryfikuje
Rosyjskie sny o potędze. Rzeczywistość je brutalnie weryfikuje
Odtworzą mokradła w Puszczy Kampinoskiej. Powstaną nowe kładki
Odtworzą mokradła w Puszczy Kampinoskiej. Powstaną nowe kładki
Uwierz w ducha? Tak z nimi komunikowano się w erze wiktoriańskiej
Uwierz w ducha? Tak z nimi komunikowano się w erze wiktoriańskiej