Szybki i nowoczesny prom Condor Liberation

Szybki i nowoczesny prom Condor Liberation

20.03.2016 | aktual.: 29.12.2016 08:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Firma Austal jest wiodącym producentem statków wykonanych z aluminium. Buduje promy pasażerskie i towarowe, luksusowe jachty oraz okręty wojskowe. Austal zaprojektował także nowej generacji, szybki prom w układzie "trzykadłubowca". Mowa tu o 102-metrowym trimaranie, który może płynąć z maksymalną prędkością 39 wezłów i którego zasięg wynosi 630 mil morskich. Zobaczcie jak wygląda.

Firma Austal buduje promy pasażerskie i towarowe, luksusowe jachty oraz okręty wojskowe. Austal zaprojektował także szybki prom nowej generacji w układzie trzykadłubowca. Mowa tu o 102-metrowym trimaranie, który może płynąć z maksymalną prędkością 39 wezłów i którego zasięg wynosi 630 mil morskich. Zobaczcie jak wygląda.

1 / 3

Konstrukcja statku

Obraz
wikimedia.org / Peter Trimming / CC0 1.0

Kadłubowi nadano taki kształt, żeby trimaran radził sobie dobrze z dużymi falami. Co więcej, walka ze wzburzonym morzem pochłania mniej energii w porównaniu z innymi równie szybkimi promami, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Dodatkową korzyścią jest zwiększenie komfortu podróży dla pasażerów.

2 / 3

Pomieszczenia użytkowe

Obraz

Prom może pomieścić blisko tysiąc pasażerów oraz 245 pojazdów. Warto również wspomnieć o tym, że statek na swoim pokładzie oferuje różne pomieszczenia pasażerskie, w tym dwa miejsca na bar, kuchnię oraz butiki z pamiątkami.

Na pokładzie, gdzie znajdują się samochody, podłoga zawiera w sobie elementy ruchome (mogą być podnoszone i opuszczane), dzięki czemu statek jest w stanie pomieścić auta, których wysokość przekracza dwa metry.

3 / 3

Napęd

Obraz
geograph.org.uk / CC BY-SA 2.0

Trimaran wyposażony jest w trzy silniki wysokoprężne. Każdy z nich dostarcza 9,100 kW przy 1,200 rpm. W swojej klasie zapewniają najwyższy stosunek mocy do masy. Do tego trzysilnikowy układ w porównaniu z tradycyjnym czterosilnikowym zapewnia mniejsze zużycie paliwa.

Jednostka trafiła do przewoźnika Condor Ferries i od 2015 roku operuje na wodach kanału La Manche. Niestety przełom 2015 i 2016 roku okazał się dla niego niełatwym czasem, bowiem 30 grudnia 2015 roku Condor Liberation uderzył w nabrzeże w porcie Poole, co spowodowało czasowe wykluczenie tego promu z obsługi rejsów. Od początku marca wznowiono kursowanie statku.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (19)