Szwajcaria rozważa rezygnację z F-35. Powodem działania Trumpa
Szwajcarscy parlamentarzyści zastanawiają się nad anulowaniem kontraktu na zakup F-35. Powodem jest nowe cło w wysokości 39 proc. na szwajcarski eksport do USA. Jest to najwyższa stawka w Europie.
Szwajcaria stoi przed decyzją o możliwym anulowaniu kontraktu na zakup amerykańskich myśliwców F-35. Powodem są nowe taryfy nałożone przez USA, które dotykają szwajcarski eksport, w tym luksusowe zegarki, sery i czekoladę. Cło wynosi w tym przypadku 39 proc., co stanowi poważne wyzwanie dla szwajcarskich przedsiębiorców.
Kontrakt na zakup 36 myśliwców F-35 został podpisany w 2022 r. i opiewa na kwotę 7,3 mld franków szwajcarskich, czyli ok. 9,1 mld dolarów. Początkowo jego wartość wynosiła 6,25 mld franków. Oprócz F-35, Szwajcaria planowała zakup systemów obrony powietrznej Patriot, co również jest obecnie stawiane pod znakiem zapytania.
Alternatywy dla F-35
Jeśli Szwajcaria zdecyduje się na rezygnację z F-35, będzie musiała szybko znaleźć alternatywę. Wśród potencjalnych zamienników wymienia się francuskie myśliwce Rafale i paneuropejskie Eurofighter Typhoon, które wcześniej konkurowały z F-35. Jednak ich dostawa może potrwać dłużej niż już zamówionych maszyn amerykańskich.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile plastiku mamy w ciele? Odpowiedź zaskakuje
Szwajcaria planuje wycofać z eksploatacji swoje obecne myśliwce F/A-18 Hornet i F-5 do końca dekady. Bez nowych zakupów kraj może pozostać bez nowoczesnej floty bojowej, co stawia pod znakiem zapytania jego zdolności obronne.
Nie tylko Szwajcaria rozważa rezygnację z F-35. Podobne dyskusje toczą się w Niemczech i Czechach, choć tamtejsze rządy na razie nie planują anulowania zakupów. Szwajcaria musi zatem dokładnie przemyśleć tę decyzję, biorąc pod uwagę zarówno koszty, jak i strategiczne potrzeby. Ewentualne anulowanie kontraktu na F-35 będzie miało bez wątpienia poważne konsekwencje dla szwajcarskiej polityki obronnej i relacji z USA.
F-35 - specyfikacja techniczna
F-35 Lightning II to myśliwiec piątej generacji, zaprojektowany przez amerykański koncern Lockheed Martin. Charakteryzuje się konstrukcją stealth , co utrudnia jego wykrycie przez radary. Wyposażony jest w zaawansowane systemy sensorów, takie jak radar AESA AN/APG-81, które umożliwiają fuzję danych z różnych źródeł, zapewniając pilotowi kompleksowy obraz sytuacji taktycznej.
Samolot ma 15,7 m długości, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi 10,7 m. Napędzany jest silnikiem Pratt & Whitney F135, co pozwala mu osiągać prędkość do Mach 1,6 (ok. 2 tys. km/h). F-35 może przenosić szeroki wachlarz uzbrojenia, w tym pociski powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM i bomby kierowane GBU-31 JDAM.
Wariant F-35B różni się zdolnością do krótkiego startu i pionowego lądowania, co wpływa na jego osiągi. Zmniejszona pojemność paliwa skutkuje krótszym zasięgiem operacyjnym. F-35B może wykonywać manewry z maksymalnym przeciążeniem 7 g, podczas gdy F-35A osiąga 9 g. Wariant B nie posiada wbudowanego działka, ale może być wyposażony w podwieszany zasobnik z uzbrojeniem.