Sztuczna inteligencja przewidzi wypadki. Nowy sposób mapowania niebezpiecznych ulic miast

Miasta to wielki labirynt połączony setkami km asfaltowych dróg. W ich gąszczu pomaga nam podróżować nawigacja, a kamery cofania ułatwiają unikać kosztowych zadrapań na przepełnionych parkingach. Tymczasem organizacja ruchu wciąż polega na stałej sygnalizacji drogowej, a planowanie bezpieczeństwa ulic dalej opiera się na wykorzystywaniu wyłącznie danych historycznych, które nie zawsze dają zadowalający efekt.

Sztuczna inteligencja przewidzi wypadki. Nowy sposób mapowania niebezpiecznych ulic miastMapa wypadków drogowych stworzona przy pomocy sztucznej inteligencji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | CSAIL
Przemysław Juraszek
1

Niedoskonałości może jednak zminimalizować nowe oprogramowanie będące owocem współpracy badaczy z Laboratorium Informatyki i Sztucznej Inteligencji MIT (CSAIL) oraz Katarskiego Centrum Sztucznej Inteligencji (QCAI).

Opracowali oni oprogramowanie wykorzystujące model głębokiego uczenia, które potrafi tworzyć mapy ryzyka nie tylko na podstawie danych historycznych, ale także na podstawie zdjęć satelitarnych o wysokiej rozdzielczości, czy informacji GPS zawierających wskazówki dotyczące kierunku ruchu bądź jego gęstości.

Nowe narzędzie potrafi zidentyfikować obszary wysokiego ryzyka i przewidzieć przyszłe wypadki nawet w miejscach mało oczywistych, w których dotychczas wypadków nie było ze względu np. na mały ruch. Jego sprawność została przeprowadzona w 2019 i 2020 roku na podstawie danych z 2017 i 2018 roku. Co ciekawe okazało się, że autostrada, a szczególnie jej zjazdy są znacznie bardziej niebezpieczne niż pobliskie drogi osiedlowe.

Poligon doświadczalny obejmował 7500 km2 i dotyczył Los Angeles, Nowego Jorku, Chicago i Bostonu. Spośród czterech miast Los Angeles miało największą gęstość wypadków, a następnie w kolejce były Nowy Jork, Chicago i Boston. Model wytypował wiele lokalizacji, w których faktycznie zdarzały się wypadki, mimo iż dane historyczne na to nie wskazywały.

Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji model może też z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć wypadki w regionie, gdzie nie ma dostępu do danych historycznych. Ponadto dane mogą zostać np. wykorzystane przez towarzystwa ubezpieczeniowe do oferowania spersonalizowanych polis lub jako pomoc dla urbanistów planujących rozwój miejskiej infrastruktury drogowej.

Wybrane dla Ciebie

Bezpieczeństwo Polski. "NATO nie zaatakuje pierwsze"
Bezpieczeństwo Polski. "NATO nie zaatakuje pierwsze"
Ukryte jezioro i prehistoryczne ślady lawy na Saharze. Widać je z kosmosu
Ukryte jezioro i prehistoryczne ślady lawy na Saharze. Widać je z kosmosu
Koncepcja K9A3 już jest. Nowa wersja hitu eksportowego Korei Południowej
Koncepcja K9A3 już jest. Nowa wersja hitu eksportowego Korei Południowej
Wietnam i Rosja współpracują. W planach elektrownia atomowa i nie tylko
Wietnam i Rosja współpracują. W planach elektrownia atomowa i nie tylko
Polski astronauta nadal czeka na start. Są problemy z kapsułą Crew Dragon
Polski astronauta nadal czeka na start. Są problemy z kapsułą Crew Dragon
"Żniwiarze" z nowymi możliwościami. Tego chce USSOCOM
"Żniwiarze" z nowymi możliwościami. Tego chce USSOCOM
Przełomowe badania nad traumą. To może pomóc "oduczyć się" strachu
Przełomowe badania nad traumą. To może pomóc "oduczyć się" strachu
Rosjanie intensyfikują ataki. Ponad setka Shahedów nad Ukrainą
Rosjanie intensyfikują ataki. Ponad setka Shahedów nad Ukrainą
Wybrali nowy rząd. Zmieniają podejście do dostaw broni dla Ukrainy
Wybrali nowy rząd. Zmieniają podejście do dostaw broni dla Ukrainy
Podziemne rezerwuary wodne. Kolonizacja Marsa coraz bliżej
Podziemne rezerwuary wodne. Kolonizacja Marsa coraz bliżej
Nowy rosyjski pocisk S8000 Banderol rozebrany. Oto co skrywa
Nowy rosyjski pocisk S8000 Banderol rozebrany. Oto co skrywa
Nowa era we włoskim lotnictwie. Te samoloty bronią wschodniej flanki NATO
Nowa era we włoskim lotnictwie. Te samoloty bronią wschodniej flanki NATO