Sztuczna inteligencja przewidzi wypadki. Nowy sposób mapowania niebezpiecznych ulic miast

Miasta to wielki labirynt połączony setkami km asfaltowych dróg. W ich gąszczu pomaga nam podróżować nawigacja, a kamery cofania ułatwiają unikać kosztowych zadrapań na przepełnionych parkingach. Tymczasem organizacja ruchu wciąż polega na stałej sygnalizacji drogowej, a planowanie bezpieczeństwa ulic dalej opiera się na wykorzystywaniu wyłącznie danych historycznych, które nie zawsze dają zadowalający efekt.

Mapa wypadków drogowych stworzona przy pomocy sztucznej inteligencjiMapa wypadków drogowych stworzona przy pomocy sztucznej inteligencji
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | CSAIL
Przemysław Juraszek

Niedoskonałości może jednak zminimalizować nowe oprogramowanie będące owocem współpracy badaczy z Laboratorium Informatyki i Sztucznej Inteligencji MIT (CSAIL) oraz Katarskiego Centrum Sztucznej Inteligencji (QCAI).

Opracowali oni oprogramowanie wykorzystujące model głębokiego uczenia, które potrafi tworzyć mapy ryzyka nie tylko na podstawie danych historycznych, ale także na podstawie zdjęć satelitarnych o wysokiej rozdzielczości, czy informacji GPS zawierających wskazówki dotyczące kierunku ruchu bądź jego gęstości.

Nowe narzędzie potrafi zidentyfikować obszary wysokiego ryzyka i przewidzieć przyszłe wypadki nawet w miejscach mało oczywistych, w których dotychczas wypadków nie było ze względu np. na mały ruch. Jego sprawność została przeprowadzona w 2019 i 2020 roku na podstawie danych z 2017 i 2018 roku. Co ciekawe okazało się, że autostrada, a szczególnie jej zjazdy są znacznie bardziej niebezpieczne niż pobliskie drogi osiedlowe.

Poligon doświadczalny obejmował 7500 km2 i dotyczył Los Angeles, Nowego Jorku, Chicago i Bostonu. Spośród czterech miast Los Angeles miało największą gęstość wypadków, a następnie w kolejce były Nowy Jork, Chicago i Boston. Model wytypował wiele lokalizacji, w których faktycznie zdarzały się wypadki, mimo iż dane historyczne na to nie wskazywały.

Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji model może też z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć wypadki w regionie, gdzie nie ma dostępu do danych historycznych. Ponadto dane mogą zostać np. wykorzystane przez towarzystwa ubezpieczeniowe do oferowania spersonalizowanych polis lub jako pomoc dla urbanistów planujących rozwój miejskiej infrastruktury drogowej.

Wybrane dla Ciebie

Kupujesz iPhone'a i działa. Nowa usługa w Orange
Kupujesz iPhone'a i działa. Nowa usługa w Orange
Sztuczna inteligencja pompuje popyt na dyski. Przygotujcie się na podwyżki cen
Sztuczna inteligencja pompuje popyt na dyski. Przygotujcie się na podwyżki cen
Sen, a demencja. Nowe badania ujawniają zagrożenia
Sen, a demencja. Nowe badania ujawniają zagrożenia
Kraj NATO zdecydował. Zrywa kontrakt na izraelski system rakietowy
Kraj NATO zdecydował. Zrywa kontrakt na izraelski system rakietowy
Artefakt z XVII wieku. Rdzenni Amerykanie stworzyli mapę gwiazd
Artefakt z XVII wieku. Rdzenni Amerykanie stworzyli mapę gwiazd
Powstanie nowy sojusz wojskowy? Będzie podobny do NATO
Powstanie nowy sojusz wojskowy? Będzie podobny do NATO
Nothing odpalił promocję. 1000 zł rabatu na nowy smartfon
Nothing odpalił promocję. 1000 zł rabatu na nowy smartfon
Polski akcent misji IMAP. Nowa era badań kosmicznych
Polski akcent misji IMAP. Nowa era badań kosmicznych
Chiny zestrzeliły meteoryt? Ukraińcy przeanalizowali nagranie
Chiny zestrzeliły meteoryt? Ukraińcy przeanalizowali nagranie
Ta strata dla Rosjan będzie bolesna. Sprawcą drony FPV dalekiego zasięgu
Ta strata dla Rosjan będzie bolesna. Sprawcą drony FPV dalekiego zasięgu
Była na nich woda dłużej niż sądzono. Pomóc mają badania nad asteroidą
Była na nich woda dłużej niż sądzono. Pomóc mają badania nad asteroidą
Ukraiński gigant w Polsce. Nie wiadomo, w jakim celu przyleciał
Ukraiński gigant w Polsce. Nie wiadomo, w jakim celu przyleciał