Szczątki najstarszego lasu na Ziemi. Odkryto nowego rekordzistę

Las - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Unsplash
oprac. KMO
08.03.2024 08:24, aktualizacja: 08.03.2024 14:15

Naukowcy z Wielkiej Brytanii donoszą o odkryciu skamieniałości najstarszego lasu na Ziemi. Znalezisko to zostało opisane na łamach prestiżowego periodyku naukowego "Journal of the Geological Society".

Skamieniałości, które są najstarszymi znanymi pozostałościami lasu, zostały odkryte w klifach z piaskowca, które wznoszą się majestatycznie wzdłuż wybrzeża hrabstw Devon i Somerset, położonych w południowo-zachodniej części Anglii. Te niezwykłe skamieniałości datowane są na co najmniej 390 milionów lat temu.

Naukowcy znaleźli Szczątki najstarszego lasu na Ziemi

Analizy tego niezwykłego odkrycia przeprowadziły zespoły naukowców z dwóch renomowanych uniwersytetów - Cambridge i Cardiff, oba zlokalizowane na terenie Wielkiej Brytanii.

Według tych badaczy, jest to najstarszy znany kopalny las na naszej planecie. Jest on starszy o około cztery miliony lat od poprzedniego rekordzisty, którego skamieniałości zostały odkryte w stanie Nowy Jork w Stanach Zjednoczonych.

Las, który odkryto w Anglii, datowany jest na okres dewoński, który rozpoczął się 419 milionów lat temu i zakończył 358 milionów lat temu. To właśnie w tym okresie życie na Ziemi zaczęło gwałtownie ekspandować na ląd. Pod koniec tej epoki na lądach pojawiły się rośliny nasienne, a stawonogi zaczęły tam dominować.

Skamieniałe fragmenty drzew, które odkryto, na pierwszy rzut oka przypominają palmy. Ich pnie były puste w środku, zamiast być wypełnione litego drewna. Drzewa te nie miały również liści, a ich gałęzie były pokryte czymś, co wyglądało jak drobne gałązki.

Te pradawne drzewa były znacznie niższe od swoich współczesnych potomków. Największe z nich osiągały zaledwie od dwóch do czterech metrów wysokości. W miarę jak drzewa rosły, zrzucały swoje gałęzie, tworząc na ziemi warstwę ściółki, która stanowiła dom dla bezkręgowców.