System aktywnej obrony dla polskich Rosomaków i Leopardów? [Defence24]
W 2018 r. planowane jest ponowne uruchomienie fazy analityczno-koncepcyjnej na pozyskanie ASOP (Aktywnego Systemu Obrony Pojazdów – przyp.red) dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – poinformował Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Działania w tym zakresie prowadzono w roku 2014, jednak żadne z dostępnych wówczas rozwiązań nie spełniało wymagań Inspektoratu Uzbrojenia.
Informacja o planowanym pozyskaniu systemu ASOP została sformułowana w odpowiedzi na interpelację Poseł Anny Marii Siarkowskiej „w sprawie rozwoju polskiego Aktywnego Systemu Obrony Pojazdów (ASOP) - nr 22208”.
"Konieczność zwiększenia bezpieczeństwa załóg pojazdów bojowych w trakcie prowadzenia działań na współczesnym polu walki jest jednym z priorytetów procesu modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. […] Potrzeba operacyjna w zakresie aktywnych systemów obrony pojazdów została zdefiniowana przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej w formie Wymagania Operacyjnego.
W 2014 r. Inspektorat Uzbrojenia prowadził fazę analityczno-koncepcyjną, w tym dialogi techniczne z potencjalnymi wykonawcami, zarówno krajowymi, jak i zagranicznymi, które dotyczyły ASOP. W tamtym okresie żaden z potencjalnych wykonawców (w tym Konsorcjum wskazane przez Panią Poseł Annę Marię Siarkowską w interpelacji) nie przedstawił systemu, który odpowiadałby oczekiwaniom wojska, opisanym w wymaganiu operacyjnym.
W 2018 r. planowane jest ponowne uruchomienie fazy analityczno-koncepcyjnej na pozyskanie ASOP dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w oparciu o zdefiniowane już wymagania operacyjne. Efektem podjętych działań ma być zebranie aktualnych informacji na temat dostępności na rynku poszukiwanego przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej systemu oraz wypracowanie optymalnej decyzji w sprawie sposobu jego pozyskania." - napisał Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej
Informacja na temat planowanego pozyskania ASOP jako jednego z priorytetów modernizacji zbieżna jest z rosnącą popularnością tego typu systemów na świecie. Obecnie trwają m. in. prace nad wyposażeniem w nie amerykańskich transporterów kołowych Stryker oraz czołgów Abrams, jak również niemieckich bojowych wozów piechoty Puma i czołgów Leopard 2A7.
Aktywny System Obrony Pojazdów (ASOP) to metoda zwalczania nadlatujących pocisków za pomocą precyzyjne działających przeciwpocisków lub, znacznie częściej, kierunkowych ładunków wieloodłamkowych, których celem jest uszkodzenie lub zmiana trajektorii nadlatującego pocisku przeciwpancernego. Ze względu na wymagany czas reakcji są to całkowicie automatyczne systemy, znacznie skuteczniejsze przeciw pociskom kierowanym niż amunicji armatniej. Prekursorami w zastosowaniu systemów ASOP są Rosjanie z rozwiązaniami takimi jak Sztora, Arena czy najnowszy Afganit (prezentowany na czołgach T-14 Armata i bwp Kurganiec-25) oraz Izraelczycy z systemami Trophy i Iron Fist. O ile Rosjanie koncentrują się na ochronie bojowych wozów piechoty i czołgów, a więc najcięższych pojazdów powstające na zachodzie systemy jak izraelskie Trophy czy Iron Fist albo amerykański Iron Curtain, to rozwiązania skalowalne i powstały ich warianty przeznaczone dla lżejszych pojazdów.
Analiza rynku prowadzona przez Inspektorat Uzbrojenia na początku 2014 roku dotyczyła przede wszystkim wyposażenia w ASOP pojazdów należących do modułowej rodziny wozów bojowych o masie całkowitej 30-40 ton (bojowy wóz piechoty Borsuk, Wóz Wsparcia Bezpośredniego Gepard) ale także KTO Rosomak. W tym samym czasie realizowano również ze środków NCBiR polski projekt elementów systemu ASOP, jednak nie mający charakteru całościowego rozwiązania. Wówczas IU ocenił negatywnie możliwość pozyskania i eksploatacji systemu aktywnej obrony. Jednak obecnie, jak zauważył wiceminister Skurkiewicz – zarówno zagrożenia jak i poziom techniczny systemów ASOP uzasadniają ich zastosowanie.