Świąteczna gorączka 2018. Wiemy, co robili Polacy

Świąteczna gorączka 2018. Wiemy, co robili Polacy
Źródło zdjęć: © PAP
Grzegorz Burtan

31.12.2018 11:39, aktual.: 02.01.2019 09:13

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

"Thank God it's Christmas" – śpiewał zespół Queen. Okres świąt jak zwykle poprzedziła zakupowa gorączka. Jak Polacy poradzili sobie w tym roku? Te odpowiedzi przynosi nam specjalnie przygotowany raport.

Firma Deloitte postanowiła wziąć pod lupę to i owo i sprawdzić, jakie konkluzje płyną z wydawanych w kraju pieniędzy. Zobaczmy najpierw, jak postrzega się gospodarkę. Aż 34 proc. Polaków ocenia obecny stan gospodarki pozytywnie. To najwyższy poziom optymizmu w Europie, gdzie średnia to 23 proc. Co ciekawe 32 proc. pozytywnie zapatruje się na perspektywę przyszłego roku. Choć w tym przypadku spadamy na drugą pozycję za Portugalią, w której optymistycznie sytuację ocenia 37 proc. respondentów. Średnia dla Europy wyniosła 25 proc.

Na tle Europy, Polacy są najbardziej skłonni przekraczać założony budżet na wydatki świąteczne. W 2017 roku 53 proc. deklaruje, że przekroczyła pierwotny budżet o ponad 200 zł. Średnia dla Europy wyniosła natomiast 32 proc. Bardziej skłonni do przekraczania budżetów są mężczyźni (58 proc.) niż kobiety (48 proc.).

Obraz
© Deloitte

Obok Włochów przodujemy za to kupowaniu na ostatnią chwilę. W 2017 roku w obu krajach 27 proc. respondentów kupowało prezenty w okresie od 15 do 24 grudnia. W tym roku deklarowano jednak, że zakupy będą wyjątkowo wcześniej. Od bliskich najczęściej oczekujemy w kolejności od najmniej oczekiwanego: gier, gotówki, książek, słodyczy i kosmetyków bądź perfum. Sami natomiast sprawimy podobne prezenty w podobnej kolejności: gry, gotówkę, słodycze, kosmetyki lub perfumy z książką na czele.

- Sprzęt AGD już od pewnego czasu utrzymuje się w czołówce najchętniej kupowanych prezentów. Konsumenci szukają praktycznych upominków i często decydują się na produkty do pielęgnacji ciała i włosów, takie jak: szczoteczki soniczne, irygatory, depilatory IPL, golarki, lokówki i prostownice, podświetlane lusterka czy masażery - wymienia dla WP Tech Beata Babij, Business Unit Manager w firmie ABC Data. - Popularnością cieszą się także artykuły gospodarstwa domowego, obecnie często już wyposażone w funkcje "smart". Wśród nich wymienić można chociażby ekspresy do kawy, sokowirówki, wyciskarki, wolnoobrotowe, blendery typu Mix&Go czy roboty planetarne. Wiele z tych urządzeń idealnie wpisuje się w trendy żywieniowe Polaków, którzy coraz częściej zwracają uwagę na właściwą, zdrową dietę - podkreśla.

Wśród najchętniej kupowanych prezentów dla nastolatków znajdą się słodycze, gry, książki oraz gotówka. Na dalszych pozycjach rankingu największy awans zanotowały kamery cyfrowe (18 miejsc w górę względem 2017 r.), a największy spadek (o 20 miejsc) dotyczy artykułów szkolnych. Zamiast się uczyć, lepiej zostać YouTuberem. Ewentualnie czeka nas bycie mikroinfluencerem na Instagramie. Jakie czasy, takie aspiracje.

W tym roku wśród najchętniej kupowanych prezentów dla dzieci znalazły się lalki i zabawki pluszowe (38 proc., awans o 4 miejsca). W ten pozbawiły miejsca na podium zeszłorocznego zwycięzcę: zabawki kreatywne i artystyczne (30 proc.).
Na tle Europy Polacy dużo chętniej korzystają z Internetu przy poszukiwaniu pomysłów na prezent. Zaskakującą pozycję w źródłach inspiracji stanowią fora i blogi, bo aż 24 proc. To najwyższy wynik w Europie, gdzie średnia jest na poziomie 15 proc. Co nie powinno dziwić – w końcu blogerzy już dawno zadomowili się w tradycyjnych mediach pokroju telewizji.

Obraz
© Deloitte

I chociaż najchętniej szuka się inspiracji w Internecie, większość faktyczny zakup produktu deklaruje w sklepie stacjonarnym, bo aż 58 proc. Ale to i tak mniej niż średnia europejska, która wynosi aż 70 proc. Najpopularniejsze artykuły offline są z kategorii jedzenie i napoje, zdrowie i uroda oraz związane z domem. Na komputerze najczęściej kupujemy mobilne akcesoria elektroniczne, sportowe oraz związane z domem. Na urządzeniach mobilnych zaś też mobilne akcesoria, filmy oraz produkty z działu technologia.

Więcej informacji znajduje się tutaj.

Komentarze (0)