Świąteczna gorączka 2018. Wiemy, co robili Polacy
31.12.2018 11:39, aktual.: 02.01.2019 09:13
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
"Thank God it's Christmas" – śpiewał zespół Queen. Okres świąt jak zwykle poprzedziła zakupowa gorączka. Jak Polacy poradzili sobie w tym roku? Te odpowiedzi przynosi nam specjalnie przygotowany raport.
Firma Deloitte postanowiła wziąć pod lupę to i owo i sprawdzić, jakie konkluzje płyną z wydawanych w kraju pieniędzy. Zobaczmy najpierw, jak postrzega się gospodarkę. Aż 34 proc. Polaków ocenia obecny stan gospodarki pozytywnie. To najwyższy poziom optymizmu w Europie, gdzie średnia to 23 proc. Co ciekawe 32 proc. pozytywnie zapatruje się na perspektywę przyszłego roku. Choć w tym przypadku spadamy na drugą pozycję za Portugalią, w której optymistycznie sytuację ocenia 37 proc. respondentów. Średnia dla Europy wyniosła 25 proc.
Na tle Europy, Polacy są najbardziej skłonni przekraczać założony budżet na wydatki świąteczne. W 2017 roku 53 proc. deklaruje, że przekroczyła pierwotny budżet o ponad 200 zł. Średnia dla Europy wyniosła natomiast 32 proc. Bardziej skłonni do przekraczania budżetów są mężczyźni (58 proc.) niż kobiety (48 proc.).
Obok Włochów przodujemy za to kupowaniu na ostatnią chwilę. W 2017 roku w obu krajach 27 proc. respondentów kupowało prezenty w okresie od 15 do 24 grudnia. W tym roku deklarowano jednak, że zakupy będą wyjątkowo wcześniej. Od bliskich najczęściej oczekujemy w kolejności od najmniej oczekiwanego: gier, gotówki, książek, słodyczy i kosmetyków bądź perfum. Sami natomiast sprawimy podobne prezenty w podobnej kolejności: gry, gotówkę, słodycze, kosmetyki lub perfumy z książką na czele.
- Sprzęt AGD już od pewnego czasu utrzymuje się w czołówce najchętniej kupowanych prezentów. Konsumenci szukają praktycznych upominków i często decydują się na produkty do pielęgnacji ciała i włosów, takie jak: szczoteczki soniczne, irygatory, depilatory IPL, golarki, lokówki i prostownice, podświetlane lusterka czy masażery - wymienia dla WP Tech Beata Babij, Business Unit Manager w firmie ABC Data. - Popularnością cieszą się także artykuły gospodarstwa domowego, obecnie często już wyposażone w funkcje "smart". Wśród nich wymienić można chociażby ekspresy do kawy, sokowirówki, wyciskarki, wolnoobrotowe, blendery typu Mix&Go czy roboty planetarne. Wiele z tych urządzeń idealnie wpisuje się w trendy żywieniowe Polaków, którzy coraz częściej zwracają uwagę na właściwą, zdrową dietę - podkreśla.
Wśród najchętniej kupowanych prezentów dla nastolatków znajdą się słodycze, gry, książki oraz gotówka. Na dalszych pozycjach rankingu największy awans zanotowały kamery cyfrowe (18 miejsc w górę względem 2017 r.), a największy spadek (o 20 miejsc) dotyczy artykułów szkolnych. Zamiast się uczyć, lepiej zostać YouTuberem. Ewentualnie czeka nas bycie mikroinfluencerem na Instagramie. Jakie czasy, takie aspiracje.
W tym roku wśród najchętniej kupowanych prezentów dla dzieci znalazły się lalki i zabawki pluszowe (38 proc., awans o 4 miejsca). W ten pozbawiły miejsca na podium zeszłorocznego zwycięzcę: zabawki kreatywne i artystyczne (30 proc.).
Na tle Europy Polacy dużo chętniej korzystają z Internetu przy poszukiwaniu pomysłów na prezent. Zaskakującą pozycję w źródłach inspiracji stanowią fora i blogi, bo aż 24 proc. To najwyższy wynik w Europie, gdzie średnia jest na poziomie 15 proc. Co nie powinno dziwić – w końcu blogerzy już dawno zadomowili się w tradycyjnych mediach pokroju telewizji.
I chociaż najchętniej szuka się inspiracji w Internecie, większość faktyczny zakup produktu deklaruje w sklepie stacjonarnym, bo aż 58 proc. Ale to i tak mniej niż średnia europejska, która wynosi aż 70 proc. Najpopularniejsze artykuły offline są z kategorii jedzenie i napoje, zdrowie i uroda oraz związane z domem. Na komputerze najczęściej kupujemy mobilne akcesoria elektroniczne, sportowe oraz związane z domem. Na urządzeniach mobilnych zaś też mobilne akcesoria, filmy oraz produkty z działu technologia.
Więcej informacji znajduje się tutaj.