Stresujące prezenty świąteczne

Stresujące prezenty świąteczne

Stresujące prezenty świąteczne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
18.12.2013 16:30, aktualizacja: 08.01.2014 09:26

Polacy chętnie umieszczają gadżety technologiczne na swoich świątecznych listach życzeń. Co ciekawe, dla obdarowujących jest to tymczasem najbardziej stresujący rodzaj prezentu. Wynika to przede wszystkim z ogromnego zróżnicowania oferty – od laptopów, desktopów, tabletów PC, tradycyjnych tabletów, smartfonów, po konsole do gier. Wybór nie jest łatwy i jak pokazują badania – wymaga dobrej znajomości technologii.

Wyniki badania przeprowadzonego przez Microsoft pokazują, że aż 9. proc. Polaków chciałoby dostać pod choinkę gadżet technologiczny – to znacznie więcej niż średnia europejska, wynosząca 78 proc. Jest to jednocześnie najbardziej stresująca kategoria prezentów dla obdarowujących.

Prezenty postrzegane jako najbardziej stresujące w zakupie:

Urządzenia technologiczne – 36 proc.
Odzież – 33 proc.
Biżuteria i zegarki – 12 proc.
Wyposażenie kuchni i domu – 6 proc.
Perfumy –. 7 proc.

Badani jako przyczyny, dla których zakupy technologiczne sprawiają im problemy wskazywali przede wszystkim potrzebę poświęcenia zbyt wiele czasu na poszukiwania (2. proc.), co pokazuje jak bardzo jesteśmy zabiegani przed świętami. Natomiast w porównaniu ze średnią europejską, Polacy nie mają większych problemów ze zrozumieniem specyfikacji czy funkcji poszczególnych urządzeń (odpowiednio 27 proc. i 8 proc.). Chcemy być również najbardziej "technologicznie świadomi" w poszukiwaniach właściwego prezentu – najczęściej sięgamy po recenzje internetowe (79 proc. w porównaniu do 44 proc. średniej europejskiej), dopiero potem zwracamy się do zorientowanych znajomych (40 proc.) oraz sprzedawców (37 proc.).

W bardziej szczegółowym ujęciu wyniki badania pokazują, że choć kobiety podobnie jak mężczyźni, chętnie otrzymałyby prezenty technologiczne, to znacznie rzadziej mają już skonkretyzowany wybór (2. proc. kobiet w porównaniu do 63 proc. mężczyzn). Z kolei zakup takiego gadżetu jest dla nich znacznie mniej stresujący (22 proc. w porównaniu do 38 proc.), mimo mniejszego zorientowania w nowinkach technologicznych (22 proc. deklaruje brak rozeznania w porównaniu do 7 proc. mężczyzn) i częstszej konieczności przeprowadzenia długich poszukiwań (47 proc. w porównaniu do 26 proc.). Dokonując wyboru, kobiety częściej niż mężczyźni ufają sprzedawcy (49 proc. w porównaniu do 36 proc.) czy "swojej drugiej połówce" (33 proc. w porównaniu do 7 proc.).

Co tak właściwie wzbudza największe emocje? Polki zdecydowanie kierują się w stronę mobilności, wskazując tablety (2. proc.) i smartfony (20 proc.) jako najbardziej pożądane prezenty technologiczne. Polscy mężczyźni są nieco bardziej zachowawczy – jedna czwarta chciałaby otrzymać tradycyjnego desktopa, wysoko na listach życzeń są również smartfony (18 proc.), laptopy (16 proc.) i ultrabooki (13 proc.), dopiero potem tablety (12 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone wśród 7 50. konsumentów drogą ankiety elektronicznej i objęło następujące kraje: Austria, Bośnia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Łotwa, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Węgry, Włochy, Ukraina. Próba dla Polski wyniosła 404 osoby.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)