Starlink: reklama internetowa powoli, ale do przodu

4 miliardy 826 milionów złotych wyniosła w pierwszych trzech kwartałach 2009 roku szacowana wartość rynku reklamowego - brzmi estymacja domu mediowego Starlink. Internet oraz reklama kinowa cechowały się najwyższą dynamiką wzrostu.

Starlink: reklama internetowa powoli, ale do przodu
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

03.11.2009 | aktual.: 03.11.2009 10:36

Wg szacunków domu mediowego Starlink w pierwszych trzech kwartałach 200. roku szacowana wartość rynku reklamowego wyniosła 4 miliardy 826 milionów złotych (szacowana wartość rynku reklamy w mediach w okresie 2008 Q1-Q3 to 5,49 miliarda złotych) - to o 12 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku wcześniejszego. Najsłabszy do tej pory był drugi kwartał, w którym ujemna dynamika wydatków wyniosła 15,6 proc., w trzecim kwartale spadki nieco wyhamowały, wyniosły - 13,8 proc., w pierwszym zaś ujemna dynamika wyniosła - 5,5 proc.

Obraz
© (fot. Jupiterimages)

W pierwszych trzech kwartałach 200. roku najwyższą dynamiką (w porównaniu z analogicznym okresem roku 2008) cechowały się internet (+7,0 proc.) oraz reklama kinowa (+4,2 proc.). Pozostałe media zanotowały dwucyfrowe spadki dynamiki: telewizja (-12,8 proc.), radio (-15,3 proc.), magazyny (-15,6 proc.), reklama zewnętrzna (-15,8 proc.), oraz dzienniki (-19,1 proc.). Wciąż jednak to telewizja jest medium nr 1 do którego kierowane są budżety reklamowe - jej udział w torcie wyniósł 47,3 proc. ogółu inwestycji.
_ Po pierwszych trzech kwartałach widać, ze dynamika spadkowa na rynku reklamowym nieco wyhamowała. Miesięczne szacunki wielkości rynku od maja do września 2009 są na poziomie wydatków z 2007 roku. Jeżeli ta tendencja się utrzyma do końca roku, cały 2009 rok zamknie się spadkiem wielkości rynku reklamowego minimum o 9,5-10 proc. _ - mówi Lidia Kacprzycka, dyrektor generalna domu mediowego Starlink - _ Po dziewięciu miesiącach 2009 r. widać również, że są kategorie reklamowe, które od początku roku wykazują się odpornością na spowolnienie gospodarcze. Zaliczają się do nich: żywność, parafarmaceutyki, napoje i alkohole, handel. Ich skumulowany udział w wydatkach reklamowych wzrósł z 31,5 proc. w Q1-3 ?08 do 37 proc. po trzech kwartałach ?09. Na uwagę zwraca raczej niespodziewany dwucyfrowy spadek wydatków reklamowych branży telekomunikacyjnej w Q3. W pierwszych dwóch kwartałach telekomunikacja wykazywała się stabilnością wydatków reklamowych. Jeżeli tak znaczna tendencja spadkowa utrzyma się w Q4, będzie
to miało dodatkowy niekorzystny wpływ na dynamikę dla całego rynku, gdyż udział branży telekomunikacyjnej w całym rynku reklamowym to 12 proc _.

Wg danych szacunkowych Starlink wartość reklamy internetowej w pierwszych trzech kwartałach wyniosła 613,9 mln zł (w analogicznym okresie 200. było to 573,5 mln zł). Daje to internetowi drugą, za telewizją, pozycję na liście mediów reklamowych (następne są: magazyny i reklama zewnętrzna). Informacje te pochodzą z szacunków opracowanych wspólnie z agencją interaktywną NEXT.
Badanie rzeczywistej wartości reklamy internetowej prowadzone jest przez IAB Polska oraz PricewaterhouseCoopers. Wg analizy opracowanej na podstawie danych otrzymywanych od większości podmiotów działających w branży reklamy internetowej (poza Google, którego przychody są szacowane) reklama internetowa w 200. r. była warta 1,174 mld zł brutto. Najnowsze wyniki badania AdEx - dotyczące wydatków na reklamę w sieci w pierwszym półroczu 2009 - przedstawione zostaną na Forum IAB 2009.
Źródło: Starlink

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)