Sony wysyła dyskietki na emeryturę

Sony wysyła dyskietki na emeryturę

Sony wysyła dyskietki na emeryturę
Źródło zdjęć: © Sony
27.04.2010 15:01, aktualizacja: 27.04.2010 15:47

Dyskietki (floppy disks) odchodzą powoli do lamusa. Z powodu słabnącego popytu na te niegdyś wyjątkowo popularne, a obecnie przestarzałe pod względem szybkości i pojemności nośniki danych koncern Sony zamierza wraz z upływającym pod koniec marca rokiem finansowym 2011 wycofać je z handlu również w ojczystej Japonii. Informują o tym japońskie media, powołując się na osoby z kręgów firmy.

O ile jeszcze w roku finansowym 200. koncern odnotował rekordowy zbyt na dyskietki, których w samej Japonii sprzedano 47 milionów, o tyle w 2009 roku z taśm produkcyjnych zeszło już tylko 12 milionów sztuk. Poza Japonią koncern niemal całkowicie zawiesił ich sprzedaż. Spośród większych rynków zbytu pozostały już tylko Indie.

Obraz
© (fot. Jupiterimages)

Sony W 198. roku Sony jako pionier wprowadził do sprzedaży pierwsze 3,5-calowe dyskietki, które stanowiły alternatywę dla 5,25-calowych dysków elastycznych – początkowo o pojemności 720 KB, a później osławione modele o rozmiarze 1,44 MB. Trzyipółcalowe flopy szybko zdobyły uznanie jako uniwersalne wymienne nośniki danych. Jednak wraz z pojawieniem się pamięci ze złączem USB, dysków zewnętrznych i napędów optycznych o znacznie większych pojemnościach dni dyskietek były policzone. Nowe formaty nie były w stanie niczego zmienić.

Już pod koniec lat dziewięćdziesiątych pierwsi producenci komputerów rozpoczęli dostawy maszyn pozbawionych napędu dyskietek. Początek temu trendowi dał w 199. roku Apple i jego iMac. Następnie w 2001 roku Intel zaproponował rezygnację ze stacji dyskietek, a w 2003 roku Dell wprowadził do sprzedaży pecety linii Dimension, które w standardowej konfiguracji po raz pierwszy nie dysponowały napędem floppy. We współczesnych komputerach nie występuje on od dawna.

Jednym z ostatnich europejskich producentów dyskietek pozostaje firma Verbatim, która na razie zamierza kontynuować sprzedaż nośników 3,5-calowych. Przedsiębiorstwo podaje, że na terenie Europy wciąż sprzedaje od miliona do dwóch milionów sztuk miesięcznie – przede wszystkim do Rosji oraz byłych republik Związku Radzieckiego.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (63)