Smog. Obniżając wyłącznie stężenie PM2,5 nie poprawimy jakości powietrza

Najnowsze badania dowodzą, że samo obniżenie poziomu PM2,5 w powietrzu nie jest receptą na problemy z jego zanieczyszczeniem. Jak się okazuje, może być nawet bardzo groźne dla naszego zdrowia.

Zanieczyszczenie powietrza w wielu dużych miastach przekracza akceptowalne normy.
Źródło zdjęć: © East News | Piotr Kamionka/REPORTER
Karolina Modzelewska

PM2,5, czyli pył zawieszony o średnicy nie większej niż 2,5 mikrometra jest jednym z groźniejszych dla człowieka zanieczyszczeń atmosferycznych. W wielu miejscach na świecie jego normy, ustalone przez Światową Organizacją Zdrowia są znacznie przekroczone. Jednym z głównych źródeł zanieczyszczenia PM2,5 są pojazdy, a ich ilość stale rośnie.

Zatrute powietrze w miastach

O najnowszych amerykańsko-chińskich badaniach PM2,5 informuje portal Nauka w Polsce. Wynika z nich, że samo obniżenie poziomu PM2,5 w powietrzu nie jest wystarczające, aby poprawić jakość miejskiego powietrza. Dlaczego? Analizy wykazały, że PM2,5 wyłapuje pył, który ma jeszcze mniejszą średnicę cząsteczek. Mniej niż 50 nanometrów.

Drobny pył jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia. Może powodować wiele schorzeń. Wiąże się go również z powstawaniem wad wrodzonych.

Nowa jakość badań

Najnowsze badania zostały przeprowadzone poza ścianami laboratorium. Były realizowane w warunkach polowych w Pekinie. Wykorzystano również specjalną komorę z poruszającym się pojazdem. Wyniki były zaskakujące. Okazało się, że wysokie stężenie PM2,5 nie pozwala na tworzenie się najmniejszych cząsteczek. Są one przechwytywane przez duże.

Badacze ustalili też, że do powstawania najdrobniejszych cząsteczek przyczyniają się lotne związki organiczne (LZO), które wytwarzają samochody. Dlatego zmniejszanie zanieczyszczenia powietrza nie powinno ograniczać się do redukcji PM2,5. Ważne, aby zadbać o ograniczanie LZO. W innym przypadku w powietrzu zaczną dominować bardzo szkodliwe drobne cząsteczki. Jednym z rozwiązań, które proponują autorzy badania jest zwiększenie ilości samochodów elektrycznych. Obecnie stanowią one około 0,5 proc. wszystkich pojazdów na świecie.

Wybrane dla Ciebie

To był jeden z najnowszych pocisków Rosjan. Strąciła go tania antyrakieta
To był jeden z najnowszych pocisków Rosjan. Strąciła go tania antyrakieta
Amerykański następca ATACMS-a. Chcą go produkować 400 sztuk rocznie
Amerykański następca ATACMS-a. Chcą go produkować 400 sztuk rocznie
Wielki szturm Rosjan w obwodzie donieckim. Takiej masy dawno nie widziano
Wielki szturm Rosjan w obwodzie donieckim. Takiej masy dawno nie widziano
Nikt inny na świecie nie dał tylu czołgów. Polska pomoc dla Ukrainy
Nikt inny na świecie nie dał tylu czołgów. Polska pomoc dla Ukrainy
Są klientem Rosjan. Teraz kupują pociski z Wielkiej Brytanii
Są klientem Rosjan. Teraz kupują pociski z Wielkiej Brytanii
Bat na masy rosyjskich dronów. Będą produkować ich 2000 miesięcznie
Bat na masy rosyjskich dronów. Będą produkować ich 2000 miesięcznie
Airbus A320 przejmuje fotel lidera. Boeing 737 spada na drugie miejsce
Airbus A320 przejmuje fotel lidera. Boeing 737 spada na drugie miejsce
Jest wyjątkowy. Ma masę miliona Słońc
Jest wyjątkowy. Ma masę miliona Słońc
Powtórzy wyczyn Magellana. Autonomiczny dron w rejsie dookoła świata
Powtórzy wyczyn Magellana. Autonomiczny dron w rejsie dookoła świata
Kupili MiG-i od Rosjan. Miały awarię za awarią
Kupili MiG-i od Rosjan. Miały awarię za awarią
Mają unikat w skali świata. Chcą uczynić go jeszcze lepszym
Mają unikat w skali świata. Chcą uczynić go jeszcze lepszym
Nietypowe odkrycie w dronach Rosji. Afrykański kraj wszczyna śledztwo
Nietypowe odkrycie w dronach Rosji. Afrykański kraj wszczyna śledztwo