Samolot z trzema skrzydłami. SE200 to przyszłość lotnictwa

Ile skrzydeł powinien mieć samolot? Inżynierowie z firmy SE Aeronautics zaproponowali odważną koncepcję wielkiej maszyny, wyposażonej nie w jeden czy dwa, ale aż trzy płaty. Choć samolot wygląda dziwnie, to – zdaniem pomysłodawców – będzie miał istotną przewagę nad klasycznymi konstrukcjami.

Samolot SE200 może okazać się przyszłością lotnictwaSamolot SE200 może okazać się przyszłością lotnictwa
Źródło zdjęć: © SE Aeronautics
Łukasz Michalik

Nazwa zobowiązuje. Litery SE w nazwie SE Aeronautics pochodzą od słów Super Efficient – super efektywny. Taki właśnie ma być zaprojektowany przez tę firmę samolot SE200, który może okazać się przyszłością lotnictwa. Wszystko za sprawą prognoz, dotyczących zużycia paliwa i śladu węglowego maszyny, która już na pierwszy rzut oka różni się od współczesnych samolotów.

SE200 już na pierwszy rzut oka odbiega od kształtu, do którego przyzwyczaiły nas pasażerskie samoloty budowane przez ostatnich 70 lat. Nowatorska konstrukcja ma wprawdzie typowy kadłub, ale samolot wyposażono w aż 3 pary skrzydeł, rozmieszczonych wzdłuż kadłuba.

SE200 – trzy skrzydła i usterzenie Rudlickiego

Nietypowo prezentuje się także usterzenie w układzie motylkowym (tzw. usterzenie Rudlickiego), znane dotychczas głównie z samolotu F-117, a także lekkich samolotów i śmigłowców. W tylnej części kadłuba znalazło się także miejsce dla dwóch silników, a wewnątrz – przestrzeń dla 264 pasażerów. W takiej konfiguracji SE200 ma oferować zasięg przekraczający 10 tys. kilometrów.

SE200 może okazać się przyszłością lotnictwa
SE200 wyróżni się nie tylko liczba, ale też kształtem krótkich i cienkich skrzydeł © SE Aeronautics

Rewolucyjna ma być także konstrukcja samolotu. Zamiast łączonych ze sobą modułów, jego kadłub ma stanowić jednolity element, który będzie lżejszy, a zarazem bardziej wytrzymały od klasycznego rozwiązania. Niestety, pomysłodawcy nie precyzują na razie, w jaki sposób chcą wykonać monolityczne elementy takiej wielkości.

Samolot, który nie tonie

Istotną zmianą jest także rozmieszczenie zbiorników paliwa. W supercienkich skrzydłach nie będzie dla nich miejsca. Paliwo znajdzie się w zbiornikach, umieszczonych w górnej części kadłuba. W przypadku przymusowego wodowania mają one zapewnić wyporność, dzięki której samolot utrzyma się na powierzchni.

Wszystkie te zmiany mają przynieść konkretne korzyści. Samolot ma zużywać 70 proc. mniej paliwa, generować o 80 proc. mniejszy ślad węglowy, oferować możliwość skróconego startu i lądowania (a tym samym operować także z krótszych pasów startowych), a do tego oferować wyższy poziom bezpieczeństwa i większe resursy, niż w przypadku klasycznie zbudowanych samolotów.

SE200 będzie miał 3 pary skrzydeł i 2 silniki
SE200 będzie miał 3 pary skrzydeł i 2 silniki © SE Aeronautics

Wiele skrzydeł? To już było!

W kontekście walczącej o patent koncepcji samolotu SE200 warto przypomnieć, że nie jest to pierwsza maszyna, której konstruktorzy zakładają wykorzystanie wielu płatów.

Choć większość samolotów pasażerskich w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat wyglądała podobnie, w pionierskich czasach rozwoju lotnictwa konstruktorzy tworzyli machiny, w których liczba płatów wydawała się nieograniczona.

Philips Multiplane I
Philips Multiplane I © Domena publiczna

Dobrym przykładem podobnego podejścia są takie konstrukcje, jak Caproni Ca.60 Transaero, AEA Cygnet czy Phillips Multiplane I, w którym 200 skrzydeł tworzyło wokół kadłuba zadziwiającą, przestrzenną strukturę. A co najdziwniejsze, ten samolot naprawdę był zdolny oderwać się od ziemi. Droga dla SE200 wydaje się zatem przetarta.

Z drugiej strony nie brakuje opinii lotniczych ekspertów, którzy poddają koncepcję SE200 bardzo mocnej krytyce. Podkreślają, że podawane przez SE Aeronautics parametry nowej maszyny to raczej przykład myślenia życzeniowego niż faktyczne wartości wynikające z obliczeń. Czas pokaże, która ze stron ma rację.

Wybrane dla Ciebie
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Symulacja walki F-35 z Su-30. Nie chcą ujawnić, kto zwyciężył
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Chiny rozmieszczają je na Pacyfiku. Widzą wszystko
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Nieznane drony w Europie. Pojawiły się na krańcach NATO
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Incydent na wysokości 10 kilometrów. Coś uderzyło w samolot pasażerski
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Kosmiczna zbroja. Będzie chronić satelity i astronautów
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Przyjrzeli się śniegowi w Alpach. Nie mają dobrych wieści dla świata
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Rzadkie zjawisko na niebie. Udało mu się je sfotografować
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Mają najpotężniejszy pocisk na świecie. Stworzył go sojusznik Polski
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Bat na Shahedy Rosjan. Ukraińcy opracowali Bulleta
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Problem w otoczeniu Słońca. O tym zagrożeniu wiemy niewiele
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Są główną tarczą antybalistyczną Ukrainy. Ta chce pozyskać kolejne 25 sztuk
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
Wszystko jasne. Berlin zdecydował w sprawie F-35
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥