Samolot szpiegowski nad Morzem Czarnym. Miał nietypową eskortę

Samolot szpiegowski nad Morzem Czarnym. Miał nietypową eskortę

Brytyjskie samoloty nad Morzem Czarnym.
Brytyjskie samoloty nad Morzem Czarnym.
Źródło zdjęć: © Twitter | OSINTtechnical
Przemysław Juraszek
21.10.2022 18:09, aktualizacja: 22.10.2022 16:17

Nad Morzem Czarnym zauważono samoloty należące do Royal Air Force (RAF). Wyjaśniamy co się kryje pod kryptonimami PSYHO61/62 i RRR7221 oraz przedstawiamy osiągi tych maszyn.

Samoloty lub drony należące do państw NATO już nieraz były widoczne nad Morzem Czarnym, ale rzadko zdarza się, aby samolot szpiegowski miał eskortę z celowo włączonymi transponderami. Powodem takiego zachowania jest niedawny incydent wystrzeliwania pocisków powietrze-powietrze przez rosyjskiego Su-27, o czym pisał Łukasz Michalik.

RRR7221 to Boeing RC-135W Rivet Joint

Zauważona sztuka należy do RAF, które zamówiły cztery samoloty jako następców dla wysłużonych Nimrod R1, a pierwszy RC-135W Rivet Joint został dostarczony do RAF w 2013 r. Jest to samolot przeznaczony do nasłuchu komunikacji przeciwnika i detekcji źródeł emisji promieniowania elektromagnetycznego obejmującego np. radary bądź nadajniki systemów komunikacyjnych.

Ponadto umieszczone wewnątrz systemy pozwalają na dokładną lokalizację celów, która najpewniej jest przekazywana Ukraińcom, co pomaga w planowaniu precyzyjnych ataków artyleryjskich na rosyjskie zaplecze. Samolot bazuje na kadłubie Boeinga 707, więc jest to maszyna o masie ponad 44 ton, i jest napędzany przez cztery silniki odrzutowe F-108-CF-201 o mocy 96 kN każdy.

PSYHO61/62 - europejscy strażnicy nieba

Z kolei maszyny z oznaczeniem PSYHO61/62 to Eurofightery FGR4 także należące do RAF. Brytyjczycy byli siłą napędową rozwoju tej konstrukcji wykorzystywanej też przez m.in. Niemcy oraz Hiszpanię. Eurofighter Typhoon to wysoce aerodynamicznie niestabilna konstrukcja zdolna do lotu z prędkością ponaddźwiękową bez użycia dopalacza (1,2 Ma) w konfiguracji bojowej obejmującej kpr powietrze-powietrze i zewnętrzne zbiorniki paliwa dzięki parze silników Eurojet EJ200 o mocy 90 kN każdy.

Ponadto konstrukcja Eurofightera jest w 82 proc. wykonana z kompozytów wzmacnianych włóknem węglowym bądź szklanym, 15 proc. to stopy aluminiowo-litowe oraz tytan stosowany na krawędziach natarcia skrzydeł, a pozostałe 3 proc. to inne metale. Dodatkowo w strukturze samolotu znajdują się liczne sensory poprawiające świadomość sytuacyjną pilota i informujące o awariach systemów.

Do walki powietrznej brytyjskie Eurofightery wykorzystują połączenie kpr ASRAAM i MBDA Meteor. Pierwszy to rakieta powietrze-powietrze o długości 2,9 m, zasięgu ponad 25 km i prędkości lotu około Ma 3. Za naprowadzanie pocisku na cel odpowiada pasywna głowica typu IIR, mogąca odróżnić kształt celu, dzięki czemu jest odporna na środki ochrony w postaci flar.

Z kolei Meteor to konstrukcja o długości 3,7 m i masie 190 kg, zdolna do zwalczania celów na dystansie blisko 200 km, wykorzystująca silnik strumieniowy znacząco wydłużający zasięg oraz tzw. "strefę śmierci", gdzie cel nie jest w stanie nadlatującej rakiety wymanewrować. Do naprowadzania jest stosowana aktywna głowica radiolokacyjna, a w razie potrzeby możliwe jest naprowadzanie z myśliwca dzięki dwustronnemu łączu komunikacyjnemu.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie