Samolot, który powstał w jednym celu. A-10 niszczyciel czołgów

Obraz
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Bolesław Breczko

/ 7Fairchild A-10 Thunderbolt II. Bali się go wrogowie. Uwielbiali sojusznicy

Obraz
© Domena publiczna

"Szepcząca Śmierć" i "Diabelski Krzyż" - takie przydomki nadali mu żołnierze wrogich wojsk. Z kolei amerykanie mówią na niego "guziec". Samolot Fairchild A-10 Thunderbolt II był postrachem radzieckich czołgów podczas I wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku, a także podczas inwazji w Afganistanie i Iraku w latach 2000. Powstał jako samolot bliskiego wsparcia dla piechoty, jest przeznaczony do niszczenia czołgów i wozów opancerzonych.

/ 7To praktycznie latające działo

Obraz
© Wikimedia Commons

Główną bronią guźca jest siedmiolufowe działo GAU8/A Avenger kalibru 30 mm, które strzela pociskami przeciwpancernym z rdzeniem ze zubożonego uranu, z szybkością 3900 strzałów na minutę. Działo nie zostało "dodane" do samolotu a było kluczowym elementem, wokół którego powstał cały projekt A-10. Działo ma ponad 6 metrów długości, a pilot siedzi bezpośrednio nad bębnem z amunicją.

Wykorzystywane naboje mają ponad 17 cm długości, a wystrzeliwane pociski są w stanie przebić każdy pancerz. Popularna, choć nieprawdziwa, historia mówi, że inżynier A-10 zobaczył działo GAU8/A Avenger i postanowił, że sprawi, że będzie ono latać. Dołączył do niego skrzydła i silniki i tak powstał guziec.

/ 730 mm GAU8/A Avenger. Siła zubożonego uranu

Obraz
© Wikimedia Commons

30 mm GAU8/A Avenger to jedno z największych dział lotniczych na świecie. Zostało zaprojektowane do niszczenia czołgów, pojazdów opancerzonych, punktów artylerii i umocnień. Ma 6,06 metrów długości, i bez amunicji waży 280 kilogramów, zaś w pełni załadowane, z 1250 sztukami amunicji, waży prawie 1830 kilogramów. Strzelanie z Avengera odbywa się w krótkich, 1-2 sekundowych, seriach. Ma to na celu, jednocześnie oszczędzanie amunicji, jak i przeciwdziałanie przegrzewaniu się luf działa.

/ 7Stworzony do walki na pierwszej linii

Obraz
© Wikimedia Commons

A-10 Thunderbolt II został stworzony do działania na niskich pułapach i do latania z mała prędkością, co ma ułatwić celowanie i niszczenie celów. W rzeczywistości wystawia go to na ogień wroga. W związku z tym "guziec" został zbudowany tak, aby wytrzymał liczne trafienia i uszkodzenia. Bezpieczeństwo pilota zapewnia wykonana z tytanu, 500-kilogramowa "wanna", która chroni też najważniejsze systemy samolotu.

Konstrukcja została dodatkowo wzmocniona tak, aby wytrzymać bezpośrednie trafienia pociskami przeciwpancernymi i burzącymi kalibru do 23 mm. Systemy sterowania i systemy hydrauliczne są zdublowane, a w przypadku ich zniszczenia pilot może sterować samolotem ręcznie. W samolocie zainstalowano cztery, samo-uszczelniające się zbiorniki paliwa, które zabezpieczają przed powstaniem pożaru.

/ 7A-10 doleci nawet ze zniszczonymi skrzydłami

Obraz
© Wikimedia Commons

A-10 ma wyjątkowo dużą powierzchnię skrzydeł jak na tak mały samolot, ma to spełnić kilka zadań. Po pierwsze, duża powierzchnia nośna pozwala latać z małą prędkością przy wysokich zdolnościach manewrowych. Po drugie, samolot może startować i lądować z krótkich pasów startowych na lotniskowcach, a także na improwizowanych, zniszczonych i nieprzygotowanych pasach.

Starty i lądowania są także możliwe na prostych odcinkach dróg i autostrad. Duża powierzchnia skrzydeł umożliwia też bezpieczny powrót samolotu do bazy w przypadku częściowego ich zniszczenia.

/ 7A-10 Thunderbolt II - uzbrojenie

Obraz
© Wikimedia Commons

Podstawowym uzbrojeniem A-10 jest działo 30 mm GAU8/A Avenger, jednak to nie jedyna broń, którą pilot ma do swojej dyspozycji. Na 8 węzłach pod skrzydłowych "guźca" mogą zostać zamontowane bomby swobodnego opadania, sterowane przy użyciu kamery termowizyjnej lub naprowadzane laserowo z ziemi, a także rakiety powietrze-powietrze AGM-65 Maverick i AIM-9 Sidewinder.

/ 7A-10 Thunderbolt II mają na koncie tysiące zniszczonych czołgów i wozów opancerzonych

Obraz
© Wikimedia Commons

Samoloty A-10 dowiodły swojej skuteczności podczas I Wojny w Zatoce Perskiej niszcząc ponad 1000 czołgów, 2000 pojazdów wojskowych i 1200 stanowisk artylerii, i zestrzeliwując dwa irackie śmigłowce. "Guźce" brały tez udział w wojnie na Bałkanach oraz w konfliktach w Iraku i Afganistanie. Obecnie planowane jest ich wycofanie i zastąpienie samolotami F-35C (wersja krótkiego startu i pionowego lądowania).

Wybrane dla Ciebie

Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Dolina Dolnej Odry oficjalnie parkiem narodowym. Sejm dał zielone światło
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Świat pożąda tej broni. Ukraina będzie ją sprzedawać
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mini wahadłowiec Dream Chaser. Miał latać na ISS
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Mocarstwo zdecydowało. Koniec rosyjskich myśliwców MiG-21 w ich armii
Super Hornety pozostaną w służbie. Modernizacja zamiast wymiany
Super Hornety pozostaną w służbie. Modernizacja zamiast wymiany
Jest między galaktykami. To przełom w badaniach kosmicznych
Jest między galaktykami. To przełom w badaniach kosmicznych
Globalna Flotylla Sumud. Statki zaatakowane dronami
Globalna Flotylla Sumud. Statki zaatakowane dronami
Odkrycie w RPA. Ryba uznana za lokalnie wymarłą, znaleziona na brzegu
Odkrycie w RPA. Ryba uznana za lokalnie wymarłą, znaleziona na brzegu
Eksperci radzą. Jak mądrze dokarmiać dzikie ptaki?
Eksperci radzą. Jak mądrze dokarmiać dzikie ptaki?
Niemcy ostrzegają. Rosyjskie satelity niebezpiecznie blisko zachodnich
Niemcy ostrzegają. Rosyjskie satelity niebezpiecznie blisko zachodnich
Człowiek, który zobaczył koniec świata. Nie uwierzył radzieckim satelitom
Człowiek, który zobaczył koniec świata. Nie uwierzył radzieckim satelitom
USA przyspieszają produkcję rakiet. Część powstanie w Europie
USA przyspieszają produkcję rakiet. Część powstanie w Europie