Problemy Chińczyków. Brakuje im ludzi w marynarce wojennej

Problemy Chińczyków. Brakuje im ludzi w marynarce wojennej

Chiński lotniskowiec Type-003 Fujian
Chiński lotniskowiec Type-003 Fujian
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
11.10.2023 13:43, aktualizacja: 18.12.2023 14:42

Lotniskowce stają się kluczem do rozwoju i modernizacji chińskiej marynarki wojennej. W kontekście rosnących ambicji ChRL na arenie międzynarodowej, rekrutacja pilotów i inwestycje w technologię okrętów podkreślają wagę, jaką Pekin przywiązuje do swojej potęgi morskiej.

W odpowiedzi na rosnące ambicje, standardy rekrutacji pilotów w chińskim wojsku przeszły ewolucję. Jak podaje agencja informacyjna Reuters, kiedyś wojsko preferowało młodszych kandydatów, przyjmując tylko absolwentów szkół średnich poniżej 20. roku życia. W ubiegłym roku ALW zdecydowała się podnieść limit wieku do 24 lat.

Niedawne ogłoszenie w mediach społecznościowych chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej wskazuje na poszukiwania absolwentów kierunków ścisłych i inżynieryjnych, którzy nie przekroczyli 26. roku życia. Celem jest przyciągnięcie tych, którzy chcą zostać pilotami maszyn startujących z okrętów, w tym lotniskowców. "Potrzeba wysokiej jakości talentów wojskowych staje się coraz bardziej paląca. Misje i zadania marynarki wciąż się rozszerzają. Tempo strategicznych zmian w marynarce szybko rośnie" – podkreślono w ogłoszeniu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ewolucja Standardów Rekrutacji: Nowe Twarze za Sterami Chińskich Maszyn

Szkolenie dla przyszłych pilotów okaże się intensywne, trwające od trzech do czterech lat. Obejmować ono będzie naukę teoretyczną oraz praktykę w powietrzu. Po pomyślnym zakończeniu kursu, absolwenci będą mogli liczyć na bezpłatną opiekę zdrowotną dla siebie i swoich rodzin oraz wsparcie w zakresie mieszkania.

Wspomniani kandydaci na pilotów będą mięli szansę latać samolotami bazującymi na kreowanym do roli flagowego okrętu chińskiej marynarki wojennej – Typ-003 Fujian. Ten lotniskowiec, uznawany za technologiczną perłę w chińskiej flocie, waży 80 tys. ton, co czyni go o 20 tys. ton cięższym niż jego poprzednicy, takie jak Liaoning czy Shandong. Jego imponujące wymiary to około 320 m długości i 73 m szerokości, plasując go na poziomie amerykańskich lotniskowców typu Nimitz. Co więcej, jest napędzany potężną turbiną parową, wspomaganą przez 8 kotłów o łącznej mocy 220 tys. KM. Estymuje się, że jego całkowita wyporność sięga około 100 tys. ton.

Technologiczne Cuda Typu Fujian Typ-003: Jak Chińska Marynarka Dościga Zachód

Lotniskowce chińskiej marynarki wojennej różnią się od tych będących w służbie w US Navy, zwłaszcza typu Ford. Na przykład, lotniskowiec Typ-003 Fujian nie posiada napędu jądrowego. Powinien on jednak posiadać bardziej nowoczesny system napędowy niż radzieckie turbiny parowe na Liaoningu i Shandongu. Nie wiadomo jednak, czy będzie on wykorzystywał siłownię zintegrowaną (turbo generatory, lub diesel-generatory, współpracujące z elektrycznymi silnikami napędowymi). Brak napędu jądrowego na lotniskowcu może ograniczyć jego zasięg operacyjny.

Inną zaawansowaną technologią, o której często mówi się w odniesieniu do Type-003 Fujian jest EMALS (electro-magnetic aircraft launch system). Zastępuje on tradycyjną katapultę parową. Jest on mechanicznie prostszy i teoretycznie pozwala na szybsze starty. Ogólnie rzecz biorąc, chińska marynarka wojenna rozwija się bardzo szybko czerpiąc ze wzorców zachodnich oraz w niektórych dziedzinach opracowując własne unikalne rozwiązania.

Wyzwania i Perspektywy: Przyszłość Chińskiej Marynarki Wojennej

Jak podaje "South China Morning Post", Type-003 Fujian ma wejść do służby w 2025 roku. Zgodnie z deklaracjami ChRL, siły zbrojne tego kraju mają przejść pełną modernizację do 2035 r., stając się jednym z czołowych wojsk na świecie. Lider Chin, Xi Jinping, podkreśla potrzebę "odrodzenia chińskiego narodu" z celem przywrócenia Tajwanu. Chociaż Pekin preferuje pokojowe środki, nie wyklucza użycia siły.

Jednym z głównych wyzwań, przed jakimi stoi chińska marynarka wojenna, są braki kadrowe, zwłaszcza wśród wysoko wykwalifikowanych pilotów. Dlatego tak duży nacisk kładziony jest na rekrutację i szkolenie nowych pilotów, którzy będą obsługiwać nowoczesne technologie, takie jak Typ-003 Fujian. Wzmożone działania w tym zakresie są odpowiedzią na potrzeby rosnącej floty i ambicje globalne Chin.

Mariusz Dasiewicz, dziennikarz portalstoczniowy.pl

Źródło artykułu:PortalStoczniowy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)