MSPO 2023: Pierwsza prezentacja Ottokar-Brzoza
Podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, w Pawilonie Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Huta Stalowa Wola zaprezentowała po raz pierwszy publicznie kołowy niszczyciel czołgów Ottokar-Brzoza.
Podczas zaplanowanego na 5-8 września XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach, w Pawilonie Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Huta Stalowa Wola (HSW) zaprezentowała po raz pierwszy publicznie kołowy niszczyciel czołgów Ottokar-Brzoza zabudowany na podwoziu Taktycznego Pojazdu Wielozadaniowego Waran 4×4, opracowanego w kooperacji z czeską spółką Tatra Trucks.
Jest to wstępna wersja niszczyciela czołgów z wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) MBDA Brimstone. Jako pojazd bazowy posłużyła odmiana pick-up, na której zabudowano wychylną, poprzeczną wyrzutnię mogącą pomieścić 6 ppk. Załogę stanowi dwóch żołnierzy. Sama platforma jest tym samym pojazdem bazowym, który zastosowano jako wyrzutnię w ramach programu Gladius. Może również posłużyć jako baza dla niszczyciela dronów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pojazd standardowo wyposażono w cyfrowe systemy łączności wewnętrznej (FONET) i zewnętrznej dostarczanej przez RADMOR. Całość, podobnie jak większość systemów WRiA, można wpiąć w zintegrowany system dowodzenia i kierowania ogniem TOPAZ.
Wóz dowodzenia, dostarczany w ramach programu Ottokar-Brzoza, będzie prawdopodobnie skonfigurowany w analogiczny sposób jak pojazdy tego typu dostarczane w ramach programu Gladius. Załogę ma stanowić pięciu żołnierzy dysponujących systemami łączności i zarządzania polem walki dostarczanymi przez Grupę WB. Takie modułowe rozwiązanie, przyjęte przez Hutę Stalowa Wola, pozwala na dostosowanie kołowych wozów dowodzenia Waran 4×4 do współdziałania z innymi kołowymi systemami artyleryjskimi takimi jak Langusta-M, Homar-A i Homar-K. Warunkiem jest instalacja tych samych systemów teleinformatycznych. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu uniwersalnej zabudowy furgonowej, która unifikuje zabudowę wozów dowódczych.
16 maja 2022 Polska Grupa Zbrojeniowa powołała Konsorcjum PGZ-Ottokar, które odpowiadać będzie za zaprojektowanie, produkcję oraz dostawy niszczycieli czołgów, nowego wyrobu wchodzącego w skład oferty PGZ. W pierwszej kolejności produkt oferowany będzie Siłom Zbrojnym RP, poszukującym pojazdów tej kategorii w ramach omawianego programu.
Konsorcjum PGZ-Ottokar składa się z: Polskiej Grupy Zbrojeniowej (lider konsorcjum), HSW, Mesko, Zakładów Mechanicznych Tarnów i Wojskowych Zakładów Elektronicznych. Huta Stalowa Wola odpowiada za projekt podwozia przeznaczonego dla rozwiązania poszukiwanego przez Siły Zbrojne RP, jak i integrację całego systemu, Mesko oraz WZE to podmioty, które realizować b ędą integrację i dostawy przeciwpancernych pocisków kierowanych, jak również brać udział w potencjalnym transferze technologii.
Tego samego dnia dziewięć spółek PGZ (Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Wojskowe Zakłady Uzbrojenia, OBRUM, Jelcz, Rosomak oraz przedstawiciele konsorcjum PGZ-Ottokar) zawarło porozumienie z brytyjską MBDA UK dotyczące współpracy w segmencie niszczycieli czołgów. Umowa pozwoli na przeprowadzenie procesu projektowania oraz produkcji pojazdów tej klasy z wykorzystaniem przeciwpancernych pocisków kierowanych Brimstone produkcji MBDA UK.
Program Ottokar-Brzoza zakłada pozyskanie przez Siły Zbrojne RP dywizjonowego modułu niszczycieli czołgów na bazie nowoczesnej platformy, która będzie posiadać zdolność do rażenia celów opancerzonych za pomocą przeciwpancernych pocisków kierowanych. W skład modułu, oprócz samych niszczycieli czołgów wchodzą również pojazdy wsparcia oraz dowodzenia.
20 lipca 2022 Konsorcjum PGZ-Ottokar zawarło umowę ramową na dostawę elementów składowych bateryjnych modułów ogniowych niszczycieli czołgów Ottokar-Brzoza. Stanowi ona istotny krok do rozpoczęcia integracji docelowej konfiguracji modułu. Następnie zaplanowano podpisanie umów wykonawczych, które pozwolą na rozpoczęcie produkcji i niezwłoczne dostawy systemu. Wówczas zostanie potwierdzone ostateczne ukompletowanie modułów bateryjnych, co jest zależne zarówno od podwozia, jak i wybranego pocisku przeciwpancernego. W 2023 wykonawca ma dostarczyć pierwsze prototypowe egzemplarze niszczycieli czołgów. Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej pierwszego bateryjnego modułu ogniowego przewidywane jest najpóźniej w 2025. W pierwszej kolejności trafią do 14. Pułku Przeciwpancernego im. Marszałka Józefa Piłsudskiego.
W skład bateryjnych modułów ogniowych, poza pojazdami niszczycieli czołgów na bazie Warana, wejdzie szereg innych pojazdów, takich jak: wozy dowodzenia i rozpoznawcze (także na bazie Warana) oraz amunicyjne, ewakuacji medycznej oraz warsztatowe (na bazie Jelcza).
Przewidywane ukompletowanie bateryjnego modułu ogniowego obejmować będzie: osiem niszczycieli czołgów, jeden wóz dowodzenia dowódcy baterii i dwa wozy dowodzenia dla dowódców plutonów, dwa wozy amunicyjne, dwa artyleryjskie wozy rozpoznawcze, dwa wozy ewakuacji medycznej, jeden uniwersalny mobilny kontenerowy warsztat remontu podwozi oraz jeden uniwersalny mobilny kontenerowy warsztat uzbrojenia i elektroniki.