Mamy czym się chwalić. HSW prezentuje dowódczego Warana

Podczas III Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE 2024, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Huta Stalowa Wola zaprezentowała dowódczy wariant Taktycznego Pojazdu Wielozadaniowego Waran 4×4.

Waran 4×4
Waran 4×4
Źródło zdjęć: © MILMAG | Jakub Link-Lenczowski

07.05.2024 12:09

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na zaplanowanych na 23-25 kwietnia br. III Międzynarodowych Targów Policji i Bezpieczeństwa Publicznego POLSECURE 2024 w Targach Kielce, wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ), Huta Stalowa Wola (HSW) zaprezentowała dowódczy wariant Taktycznego Pojazdu Wielozadaniowego Waran 4×4.

Konstrukcja platformy Waran 4×4 jest modułowa, co omawiano podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2023 w Kielcach. Tam też zaprezentowano kołowy niszczyciel czołgów Ottokar-Brzoza, już zamówiony przez Agencję Uzbrojenia dla Wojska Polskiego, wcześniej ujawniony pojazd z wyrzutnią Bezzałogowych Systemów Poszukiwawczo-Uderzeniowych (BSP-U) Gladius, czy będący póki co propozycją polskiego przemysłu system zwalczania bezzałogowców (BSL).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Teraz na POLSCECURE zaprezentowaną nową konfigurację Warana jako wozu dowodzenia Dywizjonowego Modułu Ogniowego (DMO) szczebla dywizji Wojsk Rakietowych i Artylerii (WRiA). W tej konfiguracji jest oferowany bowiem od ubiegłego roku jako kluczowy element systemów dowodzenia i rozpoznania dla przyszłej 155-mm haubicy na podwoziu kołowym Kryl oraz 122-mm artylerii rakietowej Langusta, jak również wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar-A (M142 HIMARS), Homar-K (K239 Chunmoo), zmodernizowanej Langusta-M lub wspomnianym Ottokar-Brzoza.

Waran 4×4
Waran 4×4© MILMAG | Jakub Link-Lenczowski

Waran 4×4

Pojazd opracowano z czeskim partnerem z Tatra Export (część Tatra Trucks, należącej do Czechoslovak Group i Promet Group) na mocy porozumienia z 8 września 2020, zawartego na XVIII MSPO, zakładającego zaprojektowanie oraz dostawę gotowego pojazdu opancerzonego w układzie napędowym 4×4 wraz z dokumentacją techniczną kabiny umożliwiającą produkcję w Polsce. Punktem wyjścia dla przyszłego Warana był czeski Patriot II na podwoziu T815-7M3B21.372 linii Force, który był już prezentowany na XVII MSPO w 2019.

Jednak, jak podkreśla Huta Stalowa Wola, Waran został głęboko przebudowany i zmodyfikowany w Polsce, aby spełnić wymagania Wojsk Rakietowych i Artylerii. Zarówno wozy dowodzenia, jak i pojazdy-nośniki uzbrojenia zostały zaprojektowane i zabudowane w Polsce z uwzględnieniem wymaganych systemów łączności oraz zarządzania polem walki.

Warana wyposażono w sześciocylindrowy, chłodzony powietrzem silnik wysokoprężny Tatra T3C-928-90 o mocy 300 kW (alternatywnie chłodzony powietrzem Cummins ISL o mocy 270 kW) wraz z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów Allison 4500SP, co zapewnia prędkość maksymalną do 110 km/h na drodze utwardzonej i zasięgiem jazdy do 700 km. Charakteryzuje się ochroną balistyczną poziomu od 2 do 4 i przeciwminową poziomu od 2a/2b do 3a/2b według normy STANAG 4569.

Masa własna Warana wynosi 13 000 kg, a dopuszczalna masa całkowita to 18 000 kg. Pojazd może pokonywać przeszkody pionowe o wysokości do 0,5 m, rowy o szerokości 0,9 m, pochylenie wzdłużne terenu do 45º i poprzeczne do 32º, może też bez przygotowania brodzić do głębokości 1,2 m. Waran może być użytkowany w zakresie temperatur otoczenia od -32 ºC do +49 ºC. Prześwit jest regulowany i wynosi od 260 mm do 430 mm.

Podstawę konstrukcji stanowi centralna rura szkieletowa o średnicy ok. 400 mm. Składa się z modułów, między którymi montowane są przekładnie zębate przenoszące siłę z umieszczonych wewnątrz wałów napędowych na wahliwe półosie. W konstrukcji nie występuje konieczność przenoszenia momentu przez przeguby Cardana. Takie rozwiązanie sprawia, że przekładnie i wały nie są narażone na uszkodzenia spowodowane przeszkodami napotkanymi podczas jazdy w terenie. Według HSW, podwozie cechuje się doskonałymi parametrami jezdnymi.

Dużą zaletą tego rozwiązania jest modułowa konstrukcja, umożliwiającą łatwą rozbudowę pojazdu. Pozwala np. na bardzo prostą rekonfigurację z wyjściowego układu napędowego 4×4 do wariantu 6×6 czy 8×8, a także na wprowadzenie dodatkowych systemów. Modułowa budowa podwozia stosowana w szerokiej gamie pojazdów wojskowych ułatwia obsługę i obniża koszty eksploatacji.

Huta Stalowa Wola oferuje możliwość zabudowany następującego wyposażenia:

  • systemu kierowania ogniem,
  • systemu łączności wewnętrznej i zewnętrznej UKF+KF,
  • zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia (zsmu) lub obrotnicy,
  • nawigacji bezwładnościowej (inercyjnej),
  • systemu filtrowentylacji,systemu przeciwpożarowego i tłumienia wybuchów,
  • systemu ostrzegania przed opromieniowaniem laserowym i samoosłony z zespołem wyrzutni granatów dymnych,
  • dodatkowego agregatu prądotwórczego,
  • systemu ogrzewania i klimatyzacji w czasie postoju,
  • systemu ochrony przed skutkami użycia broni masowego rażenia,
  • wyciągarki do samoewakuacji,
  • opon wyposażonych we wkładki run-flat i układ centralnego pompowania kół,
  • zestawu wyposażenia umożliwiającego maskowanie wozu.

Waran 4×4 można skonfigurować do następujących wariantów:

  • wozu dowodzenia,
  • wielozadaniowego pojazdu Wojsk Specjalnych,
  • artyleryjskiego wozu rozpoznawczego,
  • wozu rozpoznania stanowisk artyleryjskich,
  • wozu oficera łącznikowego,
  • platformy dla systemów przeciwpancernych pocisków kierowanych jako lekki niszczyciel czołgów,
  • wozu rozpoznania skażeń chemicznych i promieniotwórczych,
  • nosiciela lekkich systemów uzbrojenia,
  • wozu dowódcy plutonu radiolokacyjnego,
  • platformy dla patroli rozminowania wykonujących unieszkodliwianie improwizowanych ładunków wybuchowych,
  • pojazdu do przewozu personelu i sprzętu taktycznych zespołów kontroli obszaru powietrznego.

Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora

Źródło artykułu:milmag.pl
Komentarze (27)