Wycofany legendarny samolot zyskuje nowe możliwości

Lockheed F-117A Nighthawk był pierwszym samolotem o cechach obniżonej wykrywalności przez radary (stealth), który wszedł do służby liniowej. Sławę zdobyły w czasie "Pustynnej Burzy", kiedy już pierwszej nocy operacji zrzucały kierowane laserowo bomby na kluczowe cele w Bagdadzie – mieście z jednym z najpotężniejszych wówczas systemów obrony przeciwlotniczej na świecie.

Zrzut bomby kierowanej laserowo GBU-28 z F-117Zrzut bomby kierowanej laserowo GBU-28 z F-117
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MSGT Edward Snyder

F-117 zostały oficjalnie wycofane ze służby w 2008 r. Chociaż od tego momentu mija 16 lat, to Nighthawki co pewien czas można zobaczyć na niebie, a teraz ogłoszono, że zostaną certyfikowane do pobierania paliwa z najnowszej amerykańskiej latającej cysterny – Boeinga KC-46.

Próby tankowania w powietrzu

O planach certyfikacji F-117 do tankowania w powietrzu z KC-46 powiedział szef zakupów US Air Force Andrew Hunter w swoim wystąpieniu przed podkomisją sił zbrojnych w Izbie Reprezentantów. Następnie informacja została potwierdzona przez rzecznika prasowego sił powietrznych. Certyfikacja oznacza przeprowadzenie serii prób tankowania w powietrzu w różnych warunkach lotu i pogodowych celem sprawdzenia czy samolot i latająca cysterna mogą przeprowadzić tą operację w sposób bezpieczny. W przypadku F-117 jest to tym ważniejsze, że jego dotychczasowe misje były tak tajne, że przez cały lot obowiązywała cisza radiowa, to znaczy, że nawet w czasie tankowania nie można było rozmawiać z operatorem wysięgnika do przetaczania paliwa.

F-117 tankuje z latającej cysterny KC-135 Stratotanker
F-117 tankuje z latającej cysterny KC-135 Stratotanker © Licencjodawca | USAF

O znaczeniu certyfikacji z nową latającą cysterną świadczy fakt, że inny słynny samolot – A-10C Thunderbolt II – nie przeszedł testów i nie może tankować z KC-46. Do czasu wycofania, A-10C będą tankowały ze starszych KC-135. Poza nim certyfikację przeszły pozytywnie już niemal wszystkie podstawowe typy samolotów amerykańskich sił zbrojnych. Czekają na nią jeszcze samolot transportowy C-32B i samolot wczesnego ostrzegania E-2D Hawkeye. Ponadto priorytetem USAF jest jak najszybsze certyfikowanie z KC-46 najnowszego bombowca B-21 Raider, który dopiero niedawno rozpoczął fazę testów w locie.

F-117 muszą być stale gotowe do akcji

Po co przystosowywać wycofane 16 lat temu samoloty do współpracy z najnowszymi latającymi cysternami? Potencjalnych wytłumaczeń jest kilka. Mimo wycofania, ze względu na swoją wartość, F-117 zgodnie z decyzją Kongresu ciągle są przechowywane w stanie zdatności do lotu. W odróżnieniu od innych wycofanych samolotów, które są składowane na pustyni, Nighthawki pozostają w przeznaczonych specjalnie dla nich klimatyzowanych hangarach w bazie Tonopah. Wymóg utrzymania zdatności do lotu oznacza również, że co pewien czas samoloty muszą rzeczywiście wzbić się w powietrze dla sprawdzenia sprawności.

F-117 w bazie Fresno gdzie służy jako symulowany przeciwnik dla myśliwców F-15
F-117 w bazie Fresno gdzie służy jako symulowany przeciwnik dla myśliwców F-15 © Licencjodawca | Capt. Jason Sanchez

Ponadto F-117 ze swoimi właściwościami stealth są wykorzystywane w roli agresorów, to znaczy symulują w czasie ćwiczeń samoloty potencjalnych przeciwników. Pozwala to na wypracowanie odpowiedniej taktyki do radzenia sobie z samolotami trudnowykrywalnymi. Co więcej w 2021 r. dowódca lotniczej Gwardii narodowej gen. Michael Loh powiedział, że F-117 są wykorzystywane na ćwiczeniach do symulowana pocisków manewrujących.

Z tych powodów amerykańskie siły powietrze cały czas utrzymują w sprawności około 45 samolotów tego typu. Będzie tak jeszcze przez co najmniej kilka lat. Kontrakt z producentem na utrzymanie powłok pochłaniających fale radarowe w dobrej kondycji obowiązuje aż do 2034 r.

Latającą cysterna KC-46A Pegasus pełna wad

Natomiast jeśli chodzi o drugi samolot z tej pary – latającą cysternę KC-46A Pegasus – to cały czas nie osiągnął on wstępnej gotowości operacyjnej. Chociaż siły powietrzne otrzymały już kilkadziesiąt egzemplarzy, to problemy z systemem wizyjnym operatora wysięgnika do przetaczania paliwa ciągle nie zostały rozwiązane. W odróżnieniu od latających cystern poprzedniej generacji, w których wysięgnikiem sterował operator zajmujący pozycję leżącą w kabinie na ogonie samolotu i bezpośrednio, na własne oczy obserwujący otoczenie, w KC-46 operator zajmuje miejsce z przodu samolotu a otoczenie obserwuje przez system kamer.

Niestety system nie działa poprawnie, kamery często są oślepiane przez słońce i inne warunki atmosferyczne uniemożliwiając tankowanie. Boeing opracowuje zmodyfikowany system oznaczony RVS 2.0, który miał być wprowadzony na początku bieżącego roku, ale już oficjalnie poinformowano o jego opóźnieniu do nawet 2026 r.

Maciej Hypś, dziennikarz konflikty.pl

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Pszczoły miodne zaskakują. Ich taniec zawiera ukryte informacje
Pszczoły miodne zaskakują. Ich taniec zawiera ukryte informacje
Były na Ziemi wcześniej niż rośliny. Polacy uwielbiają je zbierać
Były na Ziemi wcześniej niż rośliny. Polacy uwielbiają je zbierać
Odkryli je w Mediolanie. Rysował je sam Leonardo da Vinci
Odkryli je w Mediolanie. Rysował je sam Leonardo da Vinci
Skrywają się w blasku Słońca. Planetoidy z okolic Wenus zagrażają Ziemi
Skrywają się w blasku Słońca. Planetoidy z okolic Wenus zagrażają Ziemi
Chmury na Wenus składają się głównie z wody. To odkrycie wiele zmienia
Chmury na Wenus składają się głównie z wody. To odkrycie wiele zmienia
Rosja wzmacnia lotnictwo. Armia dostała kolejne samoloty
Rosja wzmacnia lotnictwo. Armia dostała kolejne samoloty
Chiński wynalazek. Te podwodne centra danych mają oszczędzać energię
Chiński wynalazek. Te podwodne centra danych mają oszczędzać energię
Polska aplikacja do wykrywania uszkodzeń zwyciężyła w hackathonie NASA
Polska aplikacja do wykrywania uszkodzeń zwyciężyła w hackathonie NASA
Przetrząsnęli magazyny. Znaleźli dziesiątki haubic dla Ukrainy
Przetrząsnęli magazyny. Znaleźli dziesiątki haubic dla Ukrainy
Ukraińcy o polskim czołgu K2. Piszą, że może być gorszy niż oryginał
Ukraińcy o polskim czołgu K2. Piszą, że może być gorszy niż oryginał
Niezidentyfikowane obiekty na niebie. Kraj NATO zamknął lotnisko
Niezidentyfikowane obiekty na niebie. Kraj NATO zamknął lotnisko
1000 km/h to był dopiero początek. Jak szybko leciał najszybszy człowiek?
1000 km/h to był dopiero początek. Jak szybko leciał najszybszy człowiek?