Klęska F‑16 w Tajlandii. Szwedzi górą

Siły powietrzne Tajlandii poinformowały, że preferowanym nowym typem myśliwca jest szwedzki Saab JAS 39E/F Gripen. Europejska maszyna rywalizowała z amerykańskim F-16 Block 70/72. Ogłoszona decyzja nie oznacza jeszcze formalnego wyboru Gripena, ale jest wskazaniem woli dowódców sił powietrznych. Ostateczna decyzja będzie zależała od polityków.

Myśliwiec Saab JAS 39E Gripen, fot. Saab AB
Myśliwiec Saab JAS 39E Gripen, fot. Saab AB
Źródło zdjęć: © Copyright Saab AB | Jamie Hunter

02.09.2024 13:03

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Tajlandia poszukuje myśliwców, które zastąpiłyby flotę 50 starych F-16A/B Block 15. Biorąc pod uwagę ceny współczesnych wielozadaniowych samolotów bojowych czwartej i piątej generacji, a także ograniczenia tajlandzkiego budżetu zastąpienie F-16 nowymi maszynami w proporcji jeden do jednego wydaje się niemożliwe. Początkowo Tajlandia chciała kupić od USA myśliwce F-35A Lightning II, ale pomijając kwestię wysokiej ceny, Amerykanie nie zgodzili się na ich sprzedaż z powodu obaw o brak należytej infrastruktury do zabezpieczenia tych myśliwców. W ten sposób rywalizacja o kontrakt została zawężona do F-16 Block 70/72 i Gripena E.

Gripen vs. F-16

W lipcu pojawiły się nieoficjalne przecieki, że Gripen wygra tę rywalizację. W odpowiedzi Amerykanie mieli przedstawić nową, korzystniejszą finansowo ofertę. Termin składania ostatecznych ofert minął 20 sierpnia. Nie wiadomo jakie były szczegóły obydwu ofert, ale kwestie przemysłowe były w tym przetargu równie ważne, co ściśle wojskowe.

Być może na wyborze Gripena zaważyły wcześniejsze doświadczenia ze szwedzkim uzbrojeniem. Tajlandzkie siły powietrzne mają już w uzbrojeniu jedenaście starszych Gripenów C/D służących w 701. Eskadrze. Co więcej, Tajlandia jest również użytkownikiem dwóch samolotów wczesnego ostrzegania Erieye – takich samych, które niedawno od Szwecji kupiła Polska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Kto zapłaci akcyzę za elektryki? Adam Sikorski w Biznes Klasie.

Innym czynnikiem mającym wpływ na wybór szwedzkiej oferty mógł być bogaty pakiet oferowanego uzbrojenia. Gripen E może przenosić między innymi nowoczesne pociski do zwalczania okrętów RBS 15F, a Tajlandia ma pod swoim zwierzchnictwem rozległe obszary morskie. Co więcej przedstawiciel Saaba zasugerował, że w skład pakietu uzbrojenia mogą wejść również pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor. Są to najnowocześniejsze pociski tego typu na świcie pod względem wielu parametrów przewyższające nawet słynne amerykańskie AMRAAM-y.

Według informacji z Białej Księgi tamtejszych sił powietrznych opublikowanej w lutym tego roku zamówienie ma obejmować 12-14 samolotów. Wejdą one do uzbrojenia 102. Eskadry z bazy Korat, gdzie stacjonują obecnie F-16A/B pozyskane w latach 80-tych. Amerykańskie samoloty mają być wycofane do 2028 r. Z powodu ograniczeń budżetowych Tajlandia ma zamówić najpierw pierwszą transzę czterech myśliwców za około 560 mln dolarów. Kolejne maszyny mają być kupowane w następnych latach.

W Tajlandii Gripen E pokonał amerykańskiego F-16 Block 70/72, fo
W Tajlandii Gripen E pokonał amerykańskiego F-16 Block 70/72, fo© Copyright Saab AB | Copyright 2021 Saab AB. All rights Reserved.

Jeśli transakcja dojdzie do skutku Tajlandia stanie się trzecim użytkownikiem Gripenów E/F. Do tej pory myśliwce tego typu zamówiły Szwecja i Brazylia, które zobowiązały się do zakupu 96 sztuk. W przyszłości zamówienia z tych krajów z dużym prawdopodobieństwem się zwiększą. Brazylia wprowadziła pierwsze Gripeny E do służby w 2022 r. W Szwecji stanie się to w przyszłym roku.

Gripen E/F - co wiadomo o tym myśliwcu?

JAS 39E to najnowsza wersja myśliwca Gripen, zaprojektowana z myślą o spełnianiu wymagań współczesnego pola walki. Samolot charakteryzuje się zaawansowaną awioniką, zwiększoną mocą silnika i większym zasięgiem w porównaniu do wcześniejszych wersji. Gripen E napędzany jest silnikiem General Electric F414-GE-39E, który zapewnia prędkość maksymalną przekraczającą Mach 2, a jego zasięg wynosi około 1600 km bez dodatkowych zbiorników paliwa.

Samolot wyposażony jest w radar AESA (Active Electronically Scanned Array) typu Raven ES-05, który zapewnia zdolność do jednoczesnego śledzenia wielu celów powietrznych i naziemnych oraz wysoką odporność na zakłócenia. Gripen E posiada nowoczesny system walki elektronicznej, zaawansowane sensory, system zarządzania polem walki oraz nowy system fly-by-wire, który poprawia manewrowość i stabilność samolotu. Samolot został zbudowany według filozofii tzw. elektronicznego stealth. Polega to na wykorzystaniu najnowszych osiągnięć z dziedziny elektroniki, technologii kognitywnej i sztucznej inteligencji w celu opracowania urządzeń zakłócających i systemów samoobrony zapewniających samolotowi o klasycznym kształcie taki sam poziom bezpieczeństwa jak klasycznym samolotom stealth.

JAS 39E z czterema pociskami meteor i dwoma IRIS-T, fot. Linus S
JAS 39E z czterema pociskami meteor i dwoma IRIS-T, fot. Linus S© Copyright Saab AB | Linus Svensson @Saab

Uzbrojenie stałe stanowi działko Mauser BK27 kal. 27 mm. Ponadto JAS 39E może przenosić szeroką gamę broni, w tym pociski powietrze-powietrze IRIS-T, AIM-120 AMRAAM i Meteor, pociski powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, RBS 15F, Taurus KEPD 350 oraz bomby swobodnie spadające serii Mk 80, bomby naprowadzane laserowo Paveway i Enhanced Paveway oraz bomby GBU-39 Small Diameter Bomb i serii Spice.

Źródło artykułu:konflikty.pl
Komentarze (88)