Eitany rozpoczynają służbę w Brygadzie "Nahal"
Izraelskie Ministerstwo Obrony poinformowało kilka dni temu, że do słu żby w tamtejszych wojskach lądowych trafiły pierwsze kołowe transportery opancerzone Eitan (Niezłomny) pochodzące z transzy małoseryjnej.
Wozy przekazano w Akademii Korpusu Piechoty i Dowódców Drużyn Bislamach (Beit HaSefer LiMfakdei Kitot UMiktzo’ot Heil HaRaglim) na pustyni Negew. Docelowo służyć będą w 933. Brygadzie "Nahal". W zasadzie informacja jest jedynie potwierdzeniem stanu faktycznego, gdyż na obszarze podległym Dowództwu Północnemu niedawno przeprowadzono szkolenia z udziałem transporterów tego typu. Załogi, którym byli żołnierze Brygady "Nahal" musiały zmierzyć się ze scenariuszami mocno zbliżonymi do bojowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czy warto kupić dysk SSD Solidigm P44 Pro?
Kompania zmechanizowana brygady realizowała różne scenariusze i doskonaliła umiejętności obsługi tych pojazdów. Z opublikowanych zdjęć wynika, że jest ich nie więcej niż sześć i pozwolą na przezbrojenie tylko jednej kompanii. W związku z dostawami generał brygady Oren Giber zapowiedział, że również inne pododdziały już w najbliższym czasie będą otrzymywać te pojazdy i intensywnie się przezbrajać. Nie będą wypierać z uzbrojenia bojowych wozów piechoty Namer, ale staną się ich znaczącym uzupełnieniem.
Dostarczone pojazdy pochodzą z produkcji małoseryjnej, która odbywa się od lutego 2020 roku w zakładach w Tel HaSzomer na przedmieściach Tel Awiwu. W ramach ciekawostki należy wspomnieć, że wykorzystują linie produkcyjne, z których wcześniej zjeżdżały ciężkie bojowe wozy piechoty Namer i czołgi podstawowe Merkawa siman 4. 28 grudnia 2022 roku Oshkosh Defense poinformowała o tym, że została wybrana na głównego dostawcę setek (szacuje się, że wstępnie będzie to ok. 500) kadłubów dla Eitanów z produkcji wielkoseryjnej. Umowę podpisano przy udziale agencji izraelskiego ministerstwa obrony do spraw eksportu uzbrojenia SIBAT i Administracji Programów Pancernych izraelskiego ministerstwa obrony (MANTAK).
Spółka zainkasuje 100 milionów dolarów, które będzie sfinansowane z USA z funduszy programu pomocowego FMF (Foreign Military Financing). Montaż końcowy kadłubów dostarczonych ze Stanów Zjednoczonych odbywał się będzie również w Tel HaSzomer. Pierwsze sztuki powinny trafić do odbiorcy w ciągu 18 miesięcy od uruchomienia linii produkcyjnej.
Eitana opracowały wspólnie spółki Israel Military Industries (IMI), Israel Aerospace Industries (IAI) i Rafael Advanced Defense Systems. Podczas prac projektowo-konstrukcyjnych wykorzystano doświadczenia Sił Obronnych Izraela zdobytego podczas operacji "Ochronny Brzeg w 2014 roku. Według producentów, aby powstało podwozie bazowe niezbędne jest wykorzystanie około jednego miliona części i 20 ton stali, a nadto 30 kilometrów drutu spawalniczego, 6 kilometrów kabli zasilających i telekomunikacyjnych oraz około 70 litrów farby. Prototyp ujawniono 1 sierpnia 2016 roku.
Pojazd o długości 8 metrów, szerokości 2,8 metra i wysokości około 2,5 metra ma dopuszczalną masę całkowitą między 30 a 35 ton. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 560 kW/750 KM, sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów. Dzięki temu może się rozpędzić do ok. 90 km/h na utwardzonej drodze. Powstaje w trzech wariantach: dowódczym, transportera opancerzonego i bojowego wozu piechoty. W konfiguracji transportera piechoty obsadzony jest przez trzyosobową załogę – kierowcę, dowódcę i operatora uzbrojenia – zaś w przedziale desantu mieści się dziewięciu żołnierzy. Uzbrojony jest w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym FN MAG kalibru 12,7 milimetrów i stanowisko strzeleckie z karabinem maszynowym kalibru 7,62 milimetra.
Natomiast w odmianie bojowego wozu piechoty postrach u przeciwnika wywołuje bezzałogowa wieża Mate 30 z 30-mm armatą automatyczną Bushmaster Mk 44, która może razić cele oddalone o 2500 metrów. Dodatkowym uzbrojeniem jest wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych Rafael ADS Spike MR/LR. Pojazdy otrzymują również aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) Iron Fist Light Decoupled (IF-LD) typu hard-kill. Dostarczany przez spółkę Elbit Systems ma zapewniać dookólną obronę przed pociskami z granatników przeciwpancernych szeroko stosowanymi przez bojowników palestyńskich organizacji na Bilskim Wschodzie. Świadomość sytuacyjną ma zapewnić 10 kamer dzienno-nocnych, zapewniających 360-stopniową obserwację pola walki.
Eitany wraz z Karmelem (Zaawansowany Lądowy Pojazd Bojowy) są ważną częścią modernizacji izraelskich sił zbrojnych. Oba pojazdy będą mogły bezproblemowo współpracować z Merkawami i Namerami. Wszystkie będą wpięte w nowy cyfrowy system dowodzenia. Stopniowo zastępować będą wysłużone transportery opancerzone M113 używane od lat siedemdziesiątych i nie nadające się do walki z palestyńskimi organizacjami w Strefie Gazy. Leciwe i słabo opancerzone wozy z pewnością stałyby się jeżdżącymi trumnami w wysoce zurbanizowanym środowisku walki. Zresztą przemawia za tym historia użycia M113 na obszarach zamieszkanych przez Palestyńczyków.
W maju 2004 roku podczas eskalacji przemocy izraelsko-palestyńskiej zginęło 11 żołnierzy Brygady "Giwati" i wyspecjalizowanej jednostki Korpusu Inżynieryjnego do walki w tunelach. Izraelscy wojskowi ponieśli śmierć wskutek dwóch oddzielnych ataków, gdy przemieszczali się transporterami opancerzonymi M113. Na Cahal spadła wówczas ostra krytyka i od tego czasu w Strefie Gazy używano tylko ciężko opancerzonych transporterów opancerzonych. Przez długi czas decyzja o opracowaniu nowego pojazdu tej klasy była odkładana.
Droga do przyjęcia Eitana do służby była dość długa. Zaprezentowany w sierpniu 2016 roku już w styczniu 2017 roku Niezłomny zakończył szereg wymagających testów prowadzonych przez żołnierzy 933. Brygady "Nahal" ze 162. Dywizji Pancernej "HaPlada". Na wymagających obszarach pustyni Negew i Doliny Jordanu sprawdzono, jak pojazd radzi sobie z poruszaniem po drogach utwardzonych i poza nimi, a w związku z tym, jak szybko jest w stanie dostarczyć żołnierzy do wyznaczonego obszaru. Trzy miesiące później na północnych i południowych obszarach transporter przeszedł kolejne rygorystyczne testy po różnie ukształtowanym i wymagającym terenie. Na Wzgórzach Golan i poligonach południowej części Izraela sprawdzono wytrzymałość wozu poruszającego się po drogach utwardzonych, piaskach pustyni i rozmiękniętym, błotnistym podłożu.
Nowy transporter będzie zdolny do prowadzenia działań w ramach sił szybkiego reagowania. Dzięki bardzo dużej maksymalnej prędkości – którą udaje się osiągnąć mimo tego, że bazuje na podwoziu Merkawy siman 4 – ma być w stanie szybko przemieszczać się między północnymi i południowymi krańcami izraelskiego terytorium. Wdrażanie Eitanów do służby i wypracowywanie taktyk jego użycia jest jednym z wielu założeń pięcioletniego planu Momentum ogłoszonego w 2019 roku i zakładającego unowocześnienie i cyfryzację Sił Obronnych Izraela.