44 BvS 10 Beowulf dla US Army. Będą działać w Arktyce

Amerykańskie wojska lądowe zmierzające do zbudowania floty transporterów zdolnych do działania w Arktyce i odpornych na tamtejsze warunki terenowe i klimatyczne zamówiły 44 pojazdy BvS10. Pozyskano je w ramach programu Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV). Zamówienie US Army będzie kosztować amerykańskiego podatnika 68 mln dolarów.

Beowulfom nie straszne są jakikolwiek klimat oraz ukształtowanie
Beowulfom nie straszne są jakikolwiek klimat oraz ukształtowanie
Źródło zdjęć: © BAE Systems

Potrzeba taka wynika wprost z przyjętych założeń zapewnienia odpowiedniej floty pojazdów żołnierzom, którym mogłoby przyjść walczyć w Arktyce. Sytuację z taborem zdatnym do pracy w niskich temperaturach można dyplomatycznie określić jako mocno niepewną. W 2022 r. z Alaski wycofano kołowe transportery opancerzone Stryker, a wpływ na tę decyzję miały m. in. trudności w utrzymaniu ich sprawności w wymagającym arktycznym środowisku.

USA przerzuci cenny sprzęt do Arktyki

Temperatury spadające nawet do 50 stopni Celsjusza poniżej zera zawieszają poprzeczkę bardzo wysoko. Nie lepiej jest w okresie wiosennym i letnim. W tym czasie topniejące śnieg i lód na niektórych obszarach sprawiają, że grunty rozmiękają, utrudniając logistykę. Natomiast pojazdy dwuczłonowe z trakcją gąsienicową dobrze się sprawują w takich okolicznościach przyrody. Wszystko za sprawą małego nacisku jednostkowego na grunt i zwiększonej mobilności. Krótsze gąsienice łatwiej znajdują oparcie, co w połączeniu z możliwością niezależnego poruszania się przez każdy z członów ułatwia pokonywanie przeszkód.

BvS to pojazdy, na które decyduje się coraz więcej państw. Np. N
BvS to pojazdy, na które decyduje się coraz więcej państw. Np. N© BAE Systems

Prototyp Beowulfa w ramach oceny programu CATV na początku 2022 r. na Alasce potwierdził stawiane przed nim założenia i wlał nadzieję w serca dowództwa US Army i nie tylko, że uda się znaleźć pojazd odpowiadający wygórowany oczekiwaniom. W czasie testów wziął udział w operacjach desantowych, nawigowania w terenie i działania w ekstremalnych warunkach zimowych, w tym rozruchem silnika.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Bo zdrowie jest najważniejsze! Biohacking w służbie ludzkości - Historie Jutra napędza PLAY #2

Pierwszy kontrakt na te pojazdy – o wartości 278 mln dolarów – podpisano w sierpniu 2022 r. BvS10 stał się zwycięzcą programu CATV, pozostawiając w pokonanym polu konsorcjum Oshkosh Defense i ST Engineering ze zmodyfikowanym pojazdem Bronco 3. Wówczas US Army dała zielone światło na produkcję seryjną 110 pojazdów, części zamiennych oraz wsparcie logistyczne. Na podstawie tego dokumentu Amerykanie mogli skorzystać z opcji i zwiększą zamówienie do 163 sztuk. Oczekuje się, że 110 Beowulfów zostanie dostarczonych do 2029 r. (pierwsze trafiły do odbiorcy już w 2023 r.). Dla nowego zamówienia nie określono terminu dostawy.

BvS to pojazdy, na które decyduje się coraz więcej państw. Np. Niemcy w grudniu 2022 r. zamówili 140 szt., aby już w marcu kolejnego roku zamówić dodatkowe 227
BvS to pojazdy, na które decyduje się coraz więcej państw. Np. Niemcy w grudniu 2022 r. zamówili 140 szt., aby już w marcu kolejnego roku zamówić dodatkowe 227 © Departement Obrony USA

BvS10 jest przegubowym pojazdem gąsienicowym przeznaczonym do przewozu ładunku i ludzi w obu przedziałach. Zbudowany został jako modułowa konstrukcja, aby być w miarę łatwo dostosowany do odgrywania różnych ról na polu walki. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym Cummins o poj. 6,7 l. i mocy 210 kW, który na lądzie rozpędza pojazd do 70 km/h. Sprzężony został z 6-biegową przekładnią automatyczną firmy Allison. Podstawowy zasięg operacyjny rzędu 400 km może być około dwuipółkrotnie zwiększony (do 1000 km).

Dzięki niskiemu naciskowi na podłoże i trakcji gąsienicowej Beowulf może płynnie przemieszczać się ze stałego podłoża na teren podmokły, aż do wody i tam pływać. Maksymalna prędkość pływania to 4 km/h. Przy masie całkowitej wynoszącej 15,5 tony w przedniej kabinie (gdzie znajduje się napęd) można przewozić do trzech ton ładunku, a w tylnej kabinie do pięciu ton. W pojeździe znajduje się miejsce dla maksymalnie 14 żołnierzy.

Praca w ekstremalnych temperaturach

Pojazdy przeznaczone są do pracy w ekstremalnie niskich temperaturach (do -50°C) w głębokim śniegu. Wykorzystywane są do zadań logistycznych, patrolowych, ewakuacji medycznej (MEDEVAC) i dowodzenia. Przeznaczone są dla obrony narodowej, wsparcia władz cywilnych oraz służb poszukiwawczo-ratowniczych. Mogą być transportowane na zawiesiu pod śmigłowcami CH-47 Chinook czy UH-60 Black Hawk. W tym drugim przypadku konieczne jest rozdzielenie obu członów i transport dwoma śmigłowcami.

Beowulfy zastąpią pojazdy przegubowe M973 SUSV (Small Unit Support Vehicle) bazujące na szwedzkich wszędołazach Bandvagn Bv206 i wprowadzone do służby jeszcze w latach 80. W służbie występuje w trzech podstawowych wersjach: uniwersalnego transportera M973, stanowiska dowodzenia M1065, ambulansu M1065 i transportera z płaskim drugim członem M1067. Wykorzystywane są od ponad 40 lat i niezwykle wysłużone.

Holenderski BVS 10 w Norwegii podczas ćwiczeń „Joint Viking”
Holenderski BVS 10 w Norwegii podczas ćwiczeń „Joint Viking”© Joel Rouse, MOD | LPhot Joel Rouse

Od niemal 20 lat amerykańskie Bv 206 napędzane były 6-cylindrowymi silnikami wysokoprężnymi marki Mercedes-Benz (zamiast oryginalnie montowanej benzynowej jednostki V6 Forda) oraz dysponowały systemem przeciwpożarowym. Zmiana rodzaju napędu wynikała z doświadczeń kilku wypadków, w których przedni człon zapalił się i spłonął, stwarzając bezpośrednie zagrożenia dla życia i zdrowia żołnierzy (system przeciwpożarowy jest naturalną konsekwencją). Obecnie są to pojazdy bardzo wysłużone i nie do końca przystające do oczekiwań amerykańskich żołnierzy i dowódców.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

The BvS10 Beowulf

Ocenia się, że zapotrzebowanie ze strony US Army może być większe. Należy też pamiętać, że SUSV służą też w Korpusie Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych i Gwardii Narodowej. Te formacje amerykańskich sił zbrojnych również mogą chcieć wymieniać swoje wysłużone pojazdy. Wówczas naturalnym wyborem stanie się Beowulf. Za jego wyborem stoi też uznanie, które zdobył wśród żołnierzy w Szwecji, Wielkiej Brytanii, Austrii, Francji i Holandii.

Jak na razie nie ma bardziej konkretnych informacji to tym, że amerykańskie wojska lądowe mają zapotrzebowanie na inne wersje pojazdu niż do transportu i wielozadaniowa na razie nic nie wiadomo. Warto pamiętać, że wszędołazy tego typu mogą stać się nosicielami zestawów mobilnej obrony powietrznej krótkiego zasięgu (MSHORAD). Na podstawie zamówienia z 2023 roku w latach 2024–2026 szwedzkie siły zbrojne otrzymają dwa rozwiązania zaadaptowane na opancerzonych przegubowych, które w Szwecji oznaczone są Bv410. Pierwsze zakłada montaż potrójnej wyrzutni pocisków przeciwlotniczych RBS 70 NG, drugie zaś – wyrzutni czterech pocisków IRIS-T, oznaczone Eldenhet (EldE) 98.

Źródło artykułu:konflikty.pl

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)