Największe odkrycie ostatnich lat. W badaniu brali udział Polacy

Największe odkrycie ostatnich lat. W badaniu brali udział Polacy

Odkrycia dokonano dzięki detektorom fal grawitacyjnych
Źródło zdjęć: © VIRGO | Raul Rubio
Arkadiusz Stando
06.09.2020 09:30

Naukowcy pracujący nad detektorami fal grawitacyjnymi z Virgo i LIGO ogłosili wykrycie dwóch połączonych ze sobą czarnych dziur. Łącznie osiągnęły masę odpowiadającą 142-krotnej masie Słońca. To największy tego typu obiekt wykryty kiedykolwiek za pomocą fal grawitacyjnych.

Dzięki współpracy ponad tysiąca naukowców udało się wykryć ogromną czarną dziurę. Powstała ona w wyniku połączenia się dwóch obiektów o masach wynoszących 66 i 85 mas Słońca. Utworzona czarna dziura jest masywniejsza od Słońca o 142 razy. Nigdy wcześniej nie obserwowano tak dużych tego typu obiektów za pomocą fal grawitacyjnych ani obserwacji elektromagnetycznych.

Numerical simulation of a heavy black-hole merger (GW190521)

Odległość tego obszaru do Ziemi jest szacowana na około 17 miliardów lat świetlnych. Wykryto ją poprzez rejestrację sygnału fali grawitacyjnej, oznaczonego jako GW190521. Został on zarejestrowany 21 maja 2019 roku przez trzy detektory interferometryczne tworzące globalną sieć, czyli detektor Virgo i dwa detektory LIGO. Dwa artykuły naukowe informujące o odkryciu i jego astrofizycznych konsekwencjach zostały opublikowane 2 września 2020 r. w Physical Review Letters i Astrophysical Journal Letters.

W odkryciu czarnej dziury brali udział Polscy naukowcy, w tym zespół z NCBJ

Odkrycie największej czarnej dziury zarejestrowanej metodą wykorzystującą fale grawitacyjne to efekt pracy ponad tysiąca naukowców z całego świata. Dla konsorcjum LIGO-Virgo pracuje między innymi szesnastu Polaków. Trzech z nich pracuje w Narodowym Centrum Badań Jądrowych (prof. Andrzej Królak, inż. Adam Kutynia i dr Adam Zadrożny).

Naukowcy z NCBJ od 2008 roku biorą aktywny udział w pracach konsorcjum LIGO-Virgo, w tym w pracach nad sygnałami pochodzącymi z rotujących gwiazd neutronowych, astronomią wielu nośników (multi-messenger astronomy) oraz nowych metod analizy danych. Narodowe Centrum Badań Jądrowych wnosi wkład w budowę europejskiego detektora fal grawitacyjnych Virgo.