Recenzje internautów równie wiarygodne, co opinie krytyków
Twierdzenie, że zdanie jednostki jest mało wiarygodne, ale osąd większości warto brać pod uwagę, zostało poddane weryfikacji przez naukowców z Harvarda w kontekście recenzji powieści. Wzięto pod uwagę zamieszczane w internecie opinie pisane przez użytkowników księgarni i sklepu internetowego Amazon.
22.05.2012 | aktual.: 22.05.2012 10:49
Specjaliści z Harvard Business School wzięli pod uwagę setkę najpopularniejszych książkowych recenzji opublikowanych przez opiniotwórcze gazety anglojęzyczne, np. „The New York Times”, „The Guardian”. oraz „The Washington Post” w latach 2004 – 2007. Oceny zawarte w recenzjach i zebrane przez serwis metacritic.com zostały porównane z opiniami autorstwa klientów Amazona. Okazało się, że między profesjonalnymi recenzentami oraz internetowym vox populi panuje konsensus.
Pojawiły się jednak też niewielkie różnice, do tego ciekawe. Amatorzy z Amazona okazali się przychylniejsi dla debiutantów, co naukowcy Harvarda ocenili pochlebnie. Świadczy to bowiem o tym, że redaktorzy przejawiają konserwatyzm i „później dostrzegają i przekonują się do nowych i nieznanych utworów”.
Prasowi recenzenci częściej zaś wychwalają dzieła pisarzy, którzy wcześniej otrzymali literackie nagrody. Najwyraźniej odczuwają większe opory przed przyznaniem, że znanym i cenionym też zdarzają się wpadki.
Naukowcy z Harvarda okryli tylko to, co wiemy od dawna: warto zapoznać się ze zdaniem „przeciętnego czytelnika/użytkownika”, który w internecie wreszcie ma głos.