Recenzje internautów równie wiarygodne, co opinie krytyków

Recenzje internautów równie wiarygodne, co opinie krytyków
Źródło zdjęć: © Gizmodo.pl

22.05.2012 10:35, aktual.: 22.05.2012 10:49

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Twierdzenie, że zdanie jednostki jest mało wiarygodne, ale osąd większości warto brać pod uwagę, zostało poddane weryfikacji przez naukowców z Harvarda w kontekście recenzji powieści. Wzięto pod uwagę zamieszczane w internecie opinie pisane przez użytkowników księgarni i sklepu internetowego Amazon.

Specjaliści z Harvard Business School wzięli pod uwagę setkę najpopularniejszych książkowych recenzji opublikowanych przez opiniotwórcze gazety anglojęzyczne, np. „The New York Times”, „The Guardian”. oraz „The Washington Post” w latach 2004 – 2007. Oceny zawarte w recenzjach i zebrane przez serwis metacritic.com zostały porównane z opiniami autorstwa klientów Amazona. Okazało się, że między profesjonalnymi recenzentami oraz internetowym vox populi panuje konsensus.

Pojawiły się jednak też niewielkie różnice, do tego ciekawe. Amatorzy z Amazona okazali się przychylniejsi dla debiutantów, co naukowcy Harvarda ocenili pochlebnie. Świadczy to bowiem o tym, że redaktorzy przejawiają konserwatyzm i „później dostrzegają i przekonują się do nowych i nieznanych utworów”.

Prasowi recenzenci częściej zaś wychwalają dzieła pisarzy, którzy wcześniej otrzymali literackie nagrody. Najwyraźniej odczuwają większe opory przed przyznaniem, że znanym i cenionym też zdarzają się wpadki.

Naukowcy z Harvarda okryli tylko to, co wiemy od dawna: warto zapoznać się ze zdaniem „przeciętnego czytelnika/użytkownika”, który w internecie wreszcie ma głos.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także