Raport Interaktywnie.com: E-Commerce

W sieci nie da się konkurować wyłącznie ceną, ale to ona wciąż jest głównym czynnikiem decydującym o zakupie. UX, jakość obsługi klienta i solidna marka, choć ważne i coraz ważniejsze, nie wystarczą. Jak jednak – przy zachowaniu rozsądnych cen – jednocześnie zadbać o całą resztę? W Polsce, gdzie marże e-sklepów i tak są na bardzo niskim poziomie, nie jest to łatwe.

Obraz
Źródło zdjęć: © Interaktywnie.com

Branżę elektryzują informację o dronach dostarczających paczki, samoobsługowych sklepach Amazona, beaconach, geolokalizacji i zaawansowanych wdrożeniach strategii omnichannel. W Polsce, gdzie gros e-sklepów to małe podmioty, wszystko to jeszcze długo nie stanie się standardem. Polski e-commerce, już teraz działający na bardzo niskich marżach, z jednej strony nie może bowiem pozwolić sobie na konkurowanie wyłącznie ceną z jednej strony, z drugiej - musi zadbać o pozostałe czynniki, które sprawią, że ich klienci będą wracali.

Jak? Kluczem do zrozumienia potrzeb klientów są informacje, którymi sami się dzielą. - Małe sklepy muszą skupić swoją uwagę na tym, czego tak naprawdę chcą użytkownicy i jak ich wesprzeć. Za dużo uwagi jest przykładanej do ładnej prezentacji, a zbyt mało do wsparcia faktycznych potrzeb użytkowników - mówi Jan Blew, CEO agencji MediaAmbassador.

To analiza danych, na której wciąż zbyt często się oszczędza, powinna być dla e-sklepów punktem wyjścia do kształtowania strategii. Jest kluczowa zarówno w budowaniu polityki cenowej, uwzględniającej programy lojalnościowe, rabaty i karty zniżkowe; jak i wyglądu i funkcjonowania strony. A ta - nie ma od tego odwrotu - musi uwzględniać potrzeby użytkowników smartfonów i komputerów osobistych.

- Polskie marki nie pozostają w tyle, jeśli chodzi o wykorzystywane technologie i dostosowywanie się do nowych trendów. Wciąż jednak oszczędza się na analityce i badaniach. Można więc powiedzieć, że w ten sposób tworzy się produkty niekompletne - niezbadane na użytkownikach, bez koniecznej optymalizacji już po wdrożeniu serwisu - mówi Michał Szwak, UX Designer z Grupy Divante. UX to nie tylko ładne prezentacja produktu. To cały szereg rozwiązań zmierzających do sfinalizowania transakcji, co jednak - w świetle mnogości platform i urządzeń - nie jest łatwe.

- Co z tego, że sklep ma stronę responsywną, jeśli na jakichś urządzeniach przyciski call to action są zbyt małe albo schowane, albo formularze są trudne do wypełnienia? To głównie tego rodzaju problemy, a nie brak kompetencji odwiedzających, są czynnikami obniżającymi konwersję - podkreśla Marta Smaga, członek zarządu, Tomasz Bonek Marta Smaga Sp. z o.o.

Przed polskim e-commerce nadal jednak stoją ogromne perspektywy wzrostu. Sukcesy takich firm jak Domodi, eobuwie.pl, iPerfumy dobitnie świadczą o tym, że nie wszystkie karty zostały rozdane. Beneficjentem zmian rynkowych staną się jednak firmy, które skutecznie połączą je ze zmianami zachowań użytkowników, a tym samym – odpowiedzą na ich potrzeby.

Artykuł sponsorowany
Źródło artykułu: Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Smartfon dla dziecka. Zbadali wpływ technologii na zdrowie nastolatków
Smartfon dla dziecka. Zbadali wpływ technologii na zdrowie nastolatków
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
Drony morskie zmieniają sposób działań na morzu. Nowa era morskich flot wojennych
Drony morskie zmieniają sposób działań na morzu. Nowa era morskich flot wojennych
To się nazywa odważny plan. ESA chce lecieć do Enceladusa
To się nazywa odważny plan. ESA chce lecieć do Enceladusa
Rosjanie dopną swego? Zabiegają o ten kontrakt latami
Rosjanie dopną swego? Zabiegają o ten kontrakt latami
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀