Przywrócą legendę do życia. Muzeum Lotnictwa Polskiego pracuje nad RWD‑8

W warsztacie konserwatorskim Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie od podstaw budowana jest replika legendarnego samolotu RWD-8. Jak donosi serwis Krakow.pl, po zakończeniu prac konstrukcyjnych wyjątkowy egzemplarz będzie można oglądać na nowej wystawie stałej muzeum "Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne". Jej otwarcie zostało zaplanowane na jesień 2025 r.

RWD-8 - zdjęcie ilustracyjne
RWD-8 - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
oprac. KMO

12.12.2024 | aktual.: 12.12.2024 19:22

RWD-8, legendarny polski samolot szkoleniowy typu parasol, zaprojektowany w latach trzydziestych XX wieku, stał się symbolem epoki, w której lotnictwo przekształcało marzenia o lataniu w rzeczywistość. Zrodzony w biurze konstrukcyjnym RWD – zespole młodych, utalentowanych inżynierów Romana Wygulskiego, Stanisława Rogalskiego i Jerzego Drzewieckiego – RWD-8 był dziełem zarówno technicznej innowacji, jak i pragmatycznego podejścia do potrzeb szkoleniowych polskiego lotnictwa.

Legendarny RWD-8 zyska nowe życie

RWD-8 posiadał prostą, drewnianą konstrukcję, skrzydła pokryte płótnem i otwarty kokpit. Jego smukły kadłub i wysokie, płaskie skrzydła zapewniały wyjątkową stabilność w powietrzu, co czyniło go idealnym wyborem dla adeptów lotnictwa. Latający nim uważali, że jest to samolot, który wybaczał błędy, ale też nagradzał pilota precyzją i niezawodnością. Maszyny nie wyróżniały oszałamiające osiągi. Samolot rozwijał prędkość do 170 km/h, a jego zasięg wynosił ok. 500 kilometrów. W jego przypadku to jednak nie osiągi, a możliwości szkoleniowe odgrywały największe znaczenie.

Historia RWD-8 nierozerwalnie splata się z burzliwymi dziejami Polski. W czasach II wojny światowej wiele egzemplarzy trafiło w ręce okupantów lub zostało zniszczonych. Nieliczne samoloty zostały ewakuowane na Wschód po agresji ZSRR na Polskę, ale ich dalsze losy są niejasne. Obecnie w muzeach i kolekcjach na całym świecie nie ma żadnego w pełni zachowanego modelu RWD-8.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Czas na AI. Zapowiedź buntu maszyn czy nowa rewolucja przemysłowa? - Historie Jutra napędza PLAY #5

Pomimo to legenda samolotu przetrwała, a pamięć o nim wciąż żyje w sercach miłośników lotnictwa. Wyrazem tego są prace prowadzone w Muzeum Lotnictwa Polskiego, gdzie konserwatorzy pracują nad repliką RWD-8. Jak podaje Krakow.pl, tworzony egzemplarz posiada oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc, czyli 4–cylindrowy silnik w układzie odwróconym, chłodzony powietrzem.

Serwis zwraca również uwagę, że RWD-8 jest konstruowany pomimo tego, że kompletna dokumentacja konstrukcyjna tego samolotu nie przetrwała do dzisiejszych czasów. Jego twórcy bazują m.in. na historycznych zdjęciach, opisach technicznych, a także swoich umiejętnościach. Zapowiadają również, że replika RWD-8 będzie jak najbardziej zbliżona do oryginału.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)