Przyszłość Lotniska Chopina po otwarciu CPK. "Decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła"
Jeżeli Lotnisko Chopina pozostanie po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego, to będzie to zupełni inny port, niż obecnie - mówi wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild. Podkreśla również, że decyzja w sprawie warszawskiego portu jeszcze nie zapadła.
- Decyzja o przyszłości Lotniska Chopina po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego nie została jeszcze podjęta. (...) Jeżeli Lotnisko Chopina pozostanie po otwarciu CPK, to musimy mieć świadomość, że będzie to zupełnie inny port niż ten, jaki znamy obecnie. Byłoby to lotnisko o nieporównywalnie mniejszej skali operacji, ponieważ połączenia lotnicze realizowane przez tradycyjnych przewoźników zostaną przeniesione na CPK - powiedział Wild podczas konferencji zorganizowanej w Warszawie przez Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) pt. "Global Airport and Passenger Symposium".
- To pierwsza tego rodzaju impreza zorganizowana przez IATA w Polsce. Znak tego, jakie znaczenie uzyskała Polska przez ostatnie lata. Dane robią wrażenie na naszych partnerach z sektora lotniczego. W ciągu czterech lat rynek lotniczy w Polsce zwiększył się o połowę. I bardzo ważne, że IATA organizuje właśnie w Polsce konferencję poświęconą temu, jak najskuteczniej, efektywniej i komfortowo obsługiwać pasażerów - mówi pełnomocnik rządu ds. CPK.
Wild przypomniał, że że CPK konsultuje koncepcję portu lotniczego z największymi liniami lotniczymi świata w ramach komitetu ACC powołanego wspólnie z IATA. Następne spotkanie w ramach ACC zaplanowane jest w Warszawie na piątek, 18 października. IATA zrzesza 290 linii lotniczych, w tym PLL LOT. Zapewnia ponad 82 procent światowego ruchu lotniczego.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 kilometrów na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet 100 mln.
W skład CPK wejdą również inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.