Przyszłość interakcji użytkownika z technologiami komputerowymi

Przyszłość interakcji użytkownika z technologiami komputerowymi
01.07.2010 12:07
Przyszłość interakcji użytkownika z technologiami komputerowymi
Źródło zdjęć: © Jupiter Images

Na imprezie prasowej Research at Intel organizowanej co rok przez Intel Labs Justin Rattner, CTO Intela ogłosił utworzenie nowego działu badawczego o nazwie Interaction & Experience Research (IXR), który skupi się na definiowaniu nowych sposobów interakcji użytkowników z technologią i nowych platform komputerowych. Innowacje opracowane w laboratoriach mają zupełnie zmienić sposób, w jaki będziemy korzystać z przyszłych technologii komputerowych.

Rattner stwierdził, że dzięki prawu Moore’a oraz postępom w wydajności, które teraz są dostępne w szerokiej gamie urządzeń komputerowych, w tym w tradycyjnych komputerach PC, sposób, w jaki doświadczamy technologii stanie się znacznie bardziej osobisty i społeczny za sprawą łączenia kontekstów przez czujniki, wzbogaconą rzeczywistość, inteligencję chmurową oraz bardziej naturalne interfejsy, takie jak dotyk, gesty i głos.

_ — Lepsza technologia już nie wystarczy — _ powiedział Rattner. _ — Użytkownicy cenią dziś przede wszystkim osobiste wrażenia w obcowaniu z technologią. Kiedy patrzę w przyszłość, uważam to za największą zmianę, jaka nas czeka. W Intelu od ponad dekady rozwijamy nasze możliwości w dziedzinie interakcji oraz wrażeń użytkownika. Niedawno zebraliśmy znakomity zespół badaczy, w którego skład wchodzą zarówno specjaliści od interfejsu użytkownika, jak i socjolodzy. Ich zadaniem jest tworzenie nowej generacji komunikacji użytkownik - technologia. Wiemy na przykład, że doświadczenie oglądania telewizji to nie to samo co doświadczenie korzystania z sieci, choć coraz więcej programów telewizyjnych będzie dostarczanych przez internet. Jednak telewizja dostarczana za pośrednictwem Internetu to coś znacznie więcej niż zwykły program. _

Rattner ogłosił, że szefem nowego działu będzie specjalistka Intela Genevieve Bell, która od ponad dekady jest w firmie jednym z czołowych rzeczników projektowania rozwiązań z myślą o użytkowniku.

Laboratoria Intela już teraz skupiają sie na następnej generacji technologii związanych z wrażeniami użytkowników. Bieżące prace nad kontekstem i lokalizacją przyniosły szereg nowych wniosków i możliwości technologicznych, na przykład koncepcję, że urządzenia będą „rozumiały” otoczenie, komunikowały się ze sobą nawzajem i zmieniały swoje działanie lub podejmowały akcje na podstawie środowiska. Jeden z projektów demonstrowanych na imprezie, określany mianem SENS, reprezentuje nową falę rozwiązań społecznościowych, umożliwiając monitorowanie aktywności w czasie rzeczywistym oraz pokazywanie ich bezpośrednio i na żywo przyjaciołom i rodzinie. Projekt ten pokazuje, jak „świadomość kontekstu” zapewniana przez czujniki w urządzeniu może przełożyć się na zupełnie nowe wrażenia użytkowników, takie jak „cieniowy awatar” i „rzeczywistość wzbogacona społecznie”, które rozwijają nowe trendy w udostępnianiu mediów.

Inne rozwiązania pokazane na imprezie zmieniają sposób interakcji użytkownika z technologiami. Zademonstrowano na przykład projekt badawczy, który wykorzystuje kamery 3D i projektory do oświetlenia pobliskich powierzchni, wyświetlając przyciski, okna, obrazy i filmy na obszarach roboczych, stołach lub innych płaszczyznach. Ten system wizyjny potrafi rozpoznawać gesty i obiekty, zmieniając zwykłe przedmioty, takie jak blat kuchenny, stolik kawowy lub szkolne biurko w interaktywny portal prowadzący do urządzenia i internetu. Zademonstrowano też bardziej futurystyczny projekt - komputer, który odczytuje myśli użytkowników, eliminując potrzebę pisania na klawiaturze.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)