Przyszłość interakcji użytkownika z technologiami komputerowymi

Przyszłość interakcji użytkownika z technologiami komputerowymi
Źródło zdjęć: © Jupiter Images

01.07.2010 12:07

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na imprezie prasowej Research at Intel organizowanej co rok przez Intel Labs Justin Rattner, CTO Intela ogłosił utworzenie nowego działu badawczego o nazwie Interaction & Experience Research (IXR), który skupi się na definiowaniu nowych sposobów interakcji użytkowników z technologią i nowych platform komputerowych. Innowacje opracowane w laboratoriach mają zupełnie zmienić sposób, w jaki będziemy korzystać z przyszłych technologii komputerowych.

Rattner stwierdził, że dzięki prawu Moore’a oraz postępom w wydajności, które teraz są dostępne w szerokiej gamie urządzeń komputerowych, w tym w tradycyjnych komputerach PC, sposób, w jaki doświadczamy technologii stanie się znacznie bardziej osobisty i społeczny za sprawą łączenia kontekstów przez czujniki, wzbogaconą rzeczywistość, inteligencję chmurową oraz bardziej naturalne interfejsy, takie jak dotyk, gesty i głos.

_ — Lepsza technologia już nie wystarczy — _ powiedział Rattner. _ — Użytkownicy cenią dziś przede wszystkim osobiste wrażenia w obcowaniu z technologią. Kiedy patrzę w przyszłość, uważam to za największą zmianę, jaka nas czeka. W Intelu od ponad dekady rozwijamy nasze możliwości w dziedzinie interakcji oraz wrażeń użytkownika. Niedawno zebraliśmy znakomity zespół badaczy, w którego skład wchodzą zarówno specjaliści od interfejsu użytkownika, jak i socjolodzy. Ich zadaniem jest tworzenie nowej generacji komunikacji użytkownik - technologia. Wiemy na przykład, że doświadczenie oglądania telewizji to nie to samo co doświadczenie korzystania z sieci, choć coraz więcej programów telewizyjnych będzie dostarczanych przez internet. Jednak telewizja dostarczana za pośrednictwem Internetu to coś znacznie więcej niż zwykły program. _

Rattner ogłosił, że szefem nowego działu będzie specjalistka Intela Genevieve Bell, która od ponad dekady jest w firmie jednym z czołowych rzeczników projektowania rozwiązań z myślą o użytkowniku.

Laboratoria Intela już teraz skupiają sie na następnej generacji technologii związanych z wrażeniami użytkowników. Bieżące prace nad kontekstem i lokalizacją przyniosły szereg nowych wniosków i możliwości technologicznych, na przykład koncepcję, że urządzenia będą „rozumiały” otoczenie, komunikowały się ze sobą nawzajem i zmieniały swoje działanie lub podejmowały akcje na podstawie środowiska. Jeden z projektów demonstrowanych na imprezie, określany mianem SENS, reprezentuje nową falę rozwiązań społecznościowych, umożliwiając monitorowanie aktywności w czasie rzeczywistym oraz pokazywanie ich bezpośrednio i na żywo przyjaciołom i rodzinie. Projekt ten pokazuje, jak „świadomość kontekstu” zapewniana przez czujniki w urządzeniu może przełożyć się na zupełnie nowe wrażenia użytkowników, takie jak „cieniowy awatar” i „rzeczywistość wzbogacona społecznie”, które rozwijają nowe trendy w udostępnianiu mediów.

Inne rozwiązania pokazane na imprezie zmieniają sposób interakcji użytkownika z technologiami. Zademonstrowano na przykład projekt badawczy, który wykorzystuje kamery 3D i projektory do oświetlenia pobliskich powierzchni, wyświetlając przyciski, okna, obrazy i filmy na obszarach roboczych, stołach lub innych płaszczyznach. Ten system wizyjny potrafi rozpoznawać gesty i obiekty, zmieniając zwykłe przedmioty, takie jak blat kuchenny, stolik kawowy lub szkolne biurko w interaktywny portal prowadzący do urządzenia i internetu. Zademonstrowano też bardziej futurystyczny projekt - komputer, który odczytuje myśli użytkowników, eliminując potrzebę pisania na klawiaturze.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także