Przegrał starcie z orłem. Supernowoczesny myśliwiec zostanie wycofany ze służby

Myśliwiec F-35A należący do sił powietrznych Korei Południowej został spisany na straty. Podjęto ostateczną decyzję o nieremontowaniu maszyny, która uległa uszkodzeniu po zderzeniu z ptakiem. To jeden z najlepszych, ale i najdroższych tego typu samolotów na świecie.

F-35A w bazie sił powietrznych w Daegu
F-35A w bazie sił powietrznych w Daegu
Źródło zdjęć: © AP | Jeon Heon-kyun
Mateusz Tomczak

Pechowy i bardzo kosztowny incydent miał miejsce w styczniu 2022 r. Myśliwiec wystartował z lotniska wojskowego w Cheongju. Będąc na wysokości nieco ponad 300 m zderzył się z ok. 10-kilogramowym orłem. Pilot został zmuszony do "twardego lądowania" (nie otworzyło się podwozie) i wyszedł z całej sytuacji bez szwanku. Analizowanie start i szacowanie kosztów naprawy myśliwca trwało bardzo długo. Południowokoreańska agencja informacyjna Yonhap przekazała, że wreszcie zapadła ostateczna decyzja - maszynę spisano na straty.

F-35A przegrał starcie z orłem

Koszt odrestaurowania uszkodzonego F-35A został wyliczony na ok. 107,6 mln dolarów. To więcej niż koszt pozyskania nowego egzemplarza.

Kompleksowa analiza przeprowadzona przez koreańskich specjalistów wraz z przedstawicielami Lockheed Martin (to amerykański koncern zajmujący się produkcją tego myśliwca) wykazała, że w wyniku incydentu uszkodzonych zostało ponad 300 elementów. Wśród nich znalazły się tak newralgiczne elementy jak płatowiec, silnik, przedział uzbrojenia czy elektroniczne systemy sterowania i nawigacji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Co Koreańczycy zrobią z uszkodzonym F-35A?

Koreańczycy brali pod uwagę także długi okres potrzebny na ewentualne naprawy i inne kwestie formalne potrzebne do przywrócenia maszyny do służby. Obecnie rozważane są różne sposoby wykorzystania wycofanej maszyny, w tym używanie jej jako stanowiska szkoleniowego dla pilotów lub egzemplarza do szkoleń dla techników.

F-35 to jednomiejscowy myśliwiec wielozadaniowy. Cechuje się długością ponad 15 m i rozpiętość skrzydeł sięgającą prawie 11 m, a także o obniżoną wykrywalnością w locie. Jest w stanie osiągać prędkość nawet 1,8 Ma (ponad 2000 km/h) i operować na pułapie do 15 m. Wariant F-35A to samolot startujący i lądujący w sposób konwencjonalny (CTOL - Conventional Take-off and Landing).

Korea Południowa, uwzględniając opisaną stratę, posiada 39 myśliwców F-35A. Seul czyni jednak starania o pozyskanie kolejnych 25 takich maszyn.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (39)