Prosty test z krwi pomoże określić rodzaj nowotworu. Przełom w badaniach

Prosty test z krwi pomoże określić rodzaj nowotworu. Przełom w badaniach

Prosty test z krwi pomoże określić rodzaj nowotworu. Przełom w badaniach
Źródło zdjęć: © Getty Images
27.06.2020 13:50

Kanadyjscy naukowcy opracowali metodę nieinwazyjnego diagnozowania nowotworu mózgu. Prosty test na podstawie próbki krwi pozwoli określić jego rodzaj, co do tej pory wymagało bardzo szczegółowych badań. To ogromny postęp w walce z rakiem.

Grupa naukowców Farshad Nassiri, Ankur Chakravarthy i ich koledzy z University of Toronto poinformowali na łamach Nature Medicine, że udało im się opracować bardzo czuły test krwi, który pomoże w diagnozowaniu nowotworów mózgu.

Warto na wstępnie wyjaśnić, że do tej pory wykrywanie nowotworów odbywa się na podstawie badań obrazowych, a do szczegółowej diagnozy niezbędna jest biopsja. Nowa metoda pozwala na nieinwazyjne badanie.

Mimo swojej prostoty test krwi wykrywający różne typy guzów mózgu opiera się na najnowszych odkryciach naukowych dotyczących profili metylacji DNA. Badania potwierdzają, że te profile różnią się mocno od siebie i są specyficzne dla różnych rodzajów nowotworów. Dzięki temu możliwe jest szczegółowe odróżnienie zmutowanych komórek.

- Gdybyśmy dysponowali lepszą i bardziej wiarygodną metodą diagnozowania i klasyfikowania podtypów guzów, moglibyśmy zmienić sposób opieki nad pacjentem - wyjaśniła doktor Gelareh Zadeh, szefowa chirurgii onkologicznej w Cancer Care Ontario.

Prostsze i bezpieczniejsze diagnozowanie może mieć ogromny wpływ na przebieg całego leczenia, zauważają naukowcy. Swoje wyniki oparli o szczegółową analizę tkanek nowotworów mózgu 221 pacjentów. Przebadali DNA nowotworowe oraz osocze tych osób.

Dzięki temu udało się połączyć konkretne typy guzów ze zmianami w DNA. Następnie opracowany przez nich algorytm sklasyfikował wszystkie dane. Dzięki temu powstało narzędzie, które umożliwia szybkie rozpoznawanie konkretnych schorzeń.

- Nasz test jest tak czuły, że wykrywa we krwi nawet minimalne sygnały świadczące o istnieniu nowotworu. Mamy teraz nową nieinwazyjną metodę, która pozwala na wykrywanie i klasyfikowanie guzów mózgu - dodaje doktor Zadeh.