"Prawdziwy kolos" pod Warszawą. Mierzy prawie 100 m i waży 600 ton
Tarcza TBM Anna nie zatrzymuje się – czytamy na portalu Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, który podaje, że gigantyczna maszyna wydrążyła już niemal kilometr tunelu metra i wyłożyła go betonowymi pierścieniami. "To prawdziwy kolos" – czytamy. Sprzęt mierzy bowiem 97 m długości i waży aż 600 ton.
Warszawa rozpoczęła w sierpniu 2024 r. drążenie tunelu na zachodnim odcinku II linii metra – a do prac pod ziemią wybrano tarczę TBM (Tunnel Boring Machine) Anna. Maszyna ma na przełomie września i października dotrzeć do stacji C2 Chrzanów. Po przebiciu się na stację Chrzanów, Anna w towarzystwie drugiej tarczy – Krystyny – wyruszy w kierunku stacji Lazurowa.
Gigantyczne wiertło pod Warszawą
ZTM w Warszawie informuje, czym dokładnie charakteryzuje się tarcza Anna. "To prawdziwy kolos" – czytamy. Sama jej głowica waży 55 ton, natomiast łączna waga maszyny sięga 600 t. Imponująca jest też długość urządzenia – ta wynosi z kolei 97 m, z czego na głowicę przypada 12 m. Średnica Anny to z kolei niespełna 6,3 m.
Jak w zasadzie działa technologia TBM (Tunnel Boring Machine)? Co do zasady opiera się ona na drążeniu i układaniu kolejnych pierścieni tunelu w jednym momencie. To ważna cecha, bowiem dzięki niej nie dochodzi do osiadania gruntu oraz przesiąkania wód gruntowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Sama tarcza Anny wykonuje zaledwie dwa obroty na minutę i przesuwa się do przodu za sprawą obecności siłowników hydraulicznych. Jest wykonana z zestawu noży i dysków tnących umieszczonych na drżącej platformie wykonanej ze stali o dużej wytrzymałości. To połączenie – razem z naciskiem na grunt z siłą 3,5 bara – pozwala Annie rozdrobnić każdy napotkany materiał.
Zużywa tyle energii, co niewielkie miasto
TBM Anna pracuje przez całą dobę, a do jej obsługi potrzeba 12-osobowego personelu. Operatorzy mogą m.in. wstrzykiwać w grunt wodę, utwardzacze, pianę lub beton – wszystko to na podstawie obserwacji danych pochodzących ze zintegrowanych urządzeń pomiarowych. Przez 24 godziny maszyna jest w stanie wydrążyć 15-20 metrów tunelu.
Nie bez znaczenia pozostaje też zużycie energii przez tarczę Anna. ZTM podaje, że wynosi ono 2,5 MW/h. Odpowiada to energii, którą w tym samym czasie zużywa 15-tysięczne miasto. Hydrauliczny napęd maszyny składający się z 16 par siłowników potrzebuje do pracy mocy na poziomie 1200 kW. Zanim Anna zakończy swoją pracę w warszawskim metrze, musi jeszcze pokonać 1,9 km.
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski