"Prawdziwy kolos" pod Warszawą. Mierzy prawie 100 m i waży 600 ton

Tarcza TBM Anna nie zatrzymuje się – czytamy na portalu Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, który podaje, że gigantyczna maszyna wydrążyła już niemal kilometr tunelu metra i wyłożyła go betonowymi pierścieniami. "To prawdziwy kolos" – czytamy. Sprzęt mierzy bowiem 97 m długości i waży aż 600 ton.

Tarcza AnnaTarcza Anna
Źródło zdjęć: © ZTM Warszawa
Norbert Garbarek

Warszawa rozpoczęła w sierpniu 2024 r. drążenie tunelu na zachodnim odcinku II linii metra – a do prac pod ziemią wybrano tarczę TBM (Tunnel Boring Machine) Anna. Maszyna ma na przełomie września i października dotrzeć do stacji C2 Chrzanów. Po przebiciu się na stację Chrzanów, Anna w towarzystwie drugiej tarczy – Krystyny – wyruszy w kierunku stacji Lazurowa.

Gigantyczne wiertło pod Warszawą

ZTM w Warszawie informuje, czym dokładnie charakteryzuje się tarcza Anna. "To prawdziwy kolos" – czytamy. Sama jej głowica waży 55 ton, natomiast łączna waga maszyny sięga 600 t. Imponująca jest też długość urządzenia – ta wynosi z kolei 97 m, z czego na głowicę przypada 12 m. Średnica Anny to z kolei niespełna 6,3 m.

Jak w zasadzie działa technologia TBM (Tunnel Boring Machine)? Co do zasady opiera się ona na drążeniu i układaniu kolejnych pierścieni tunelu w jednym momencie. To ważna cecha, bowiem dzięki niej nie dochodzi do osiadania gruntu oraz przesiąkania wód gruntowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Sama tarcza Anny wykonuje zaledwie dwa obroty na minutę i przesuwa się do przodu za sprawą obecności siłowników hydraulicznych. Jest wykonana z zestawu noży i dysków tnących umieszczonych na drżącej platformie wykonanej ze stali o dużej wytrzymałości. To połączenie – razem z naciskiem na grunt z siłą 3,5 bara – pozwala Annie rozdrobnić każdy napotkany materiał.

Zużywa tyle energii, co niewielkie miasto

TBM Anna pracuje przez całą dobę, a do jej obsługi potrzeba 12-osobowego personelu. Operatorzy mogą m.in. wstrzykiwać w grunt wodę, utwardzacze, pianę lub beton – wszystko to na podstawie obserwacji danych pochodzących ze zintegrowanych urządzeń pomiarowych. Przez 24 godziny maszyna jest w stanie wydrążyć 15-20 metrów tunelu.

Nie bez znaczenia pozostaje też zużycie energii przez tarczę Anna. ZTM podaje, że wynosi ono 2,5 MW/h. Odpowiada to energii, którą w tym samym czasie zużywa 15-tysięczne miasto. Hydrauliczny napęd maszyny składający się z 16 par siłowników potrzebuje do pracy mocy na poziomie 1200 kW. Zanim Anna zakończy swoją pracę w warszawskim metrze, musi jeszcze pokonać 1,9 km.

Wybrane dla Ciebie
Odkrył ogromny rzymski skarb. Ukrywał go 8 lat
Odkrył ogromny rzymski skarb. Ukrywał go 8 lat
Trump uśmiecha się do sąsiada. Umowa na ponad 2,5 mld dol.
Trump uśmiecha się do sąsiada. Umowa na ponad 2,5 mld dol.
Rosja zapowiada produkcję. Eksperci: projekty wciąż nie latają
Rosja zapowiada produkcję. Eksperci: projekty wciąż nie latają
Z Niemiec do Malborka. Są częścią działań NATO
Z Niemiec do Malborka. Są częścią działań NATO
Elektrownia w Czarnobylu. Osłona straciła funkcje bezpieczeństwa
Elektrownia w Czarnobylu. Osłona straciła funkcje bezpieczeństwa
USA grożą Iranowi. Korzystają z ukraińskich modyfikacji
USA grożą Iranowi. Korzystają z ukraińskich modyfikacji
Chloran sodu z Uzbekistanu i Chin. Kluczowy składnik potężnej rosyjskiej broni
Chloran sodu z Uzbekistanu i Chin. Kluczowy składnik potężnej rosyjskiej broni
Ukraińcy testują broń rodem z Terminatora. Używa ich kontrowersyjna elita
Ukraińcy testują broń rodem z Terminatora. Używa ich kontrowersyjna elita
Kraj NATO w strachu. Zaostrza przepisy dotyczące dronów
Kraj NATO w strachu. Zaostrza przepisy dotyczące dronów
Dostrzegli nową broń Ukraińców. Podwieszona pod F-16
Dostrzegli nową broń Ukraińców. Podwieszona pod F-16
Ukraińcy o artylerii z Francji. Zwrócili uwagę na jej skuteczność
Ukraińcy o artylerii z Francji. Zwrócili uwagę na jej skuteczność
Nowe "serce" ukraińskich dronów. Trwają testy silnika
Nowe "serce" ukraińskich dronów. Trwają testy silnika
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇